Ochrona auta przed kradzieżą – takie zabezpieczenia można zamówić w salonie. Spokój od złodziei i brak obaw o utratę gwarancji

2 godzin temu

Dodatkowe zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą często bywa wymagane przez ubezpieczyciela. Rozwiązań proponowanych przez salony nie brakuje, a co ciekawe, niektóre z nich mogą być choćby bezpłatne. Jak wyglądają oferta, skuteczność i ceny zabezpieczeń antykradzieżowych dostępnych u dealerów?

Dobra ruchome były i będą w centrum zainteresowania amatorów cudzej własności. W końcu można je dość łatwo pozyskać, a później spieniężyć. Niestety dotyczy to również samochodów.

W przypadku wielu osób zakup auta jest drugim, po kupnie mieszkania, najpoważniejszym wydatkiem. Płacąc za samochód dużą kwotę, liczymy, iż będziemy mogli cieszyć się nim przez długie lata. A co w sytuacji, gdy utracimy pojazd lub zostanie on rozkradziony z drogich elementów, np. kół czy reflektorów? prawdopodobnie nie zabraknie osób, które stwierdzą, iż od takich sytuacji można się ubezpieczyć.

https://magazynauto.pl/porady/co-i-jak-kradna-z-samochodow-nie-tylko-kola-i-katalizatory-jak-zabezpieczyc-auto,aid,2371

Autocasco od wszystkiego nie uchroni

To prawda, ale trzeba pamiętać, iż nie ma ubezpieczeń idealnych. Każda polisa autocasco ma szereg wyłączeń lub zapisów w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), którymi wiele osób zaczyna się faktycznie interesować, gdy przychodzi do likwidacji szkody. „Niespodzianki” mogą być różne. Typowe to udział własny w szkodzie, uwzględnianie utraty wartości przez pojazd w okresie ubezpieczenia czy wyłączenia.

Przed wieloma kwestiami można się było zabezpieczyć na etapie zawierania umowy, np. likwidując udział własny w szkodzie czy dokupując ubezpieczenie GAP, które zapewnia ochronę przed utratą wartości pojazdu w czasie, ale oznacza to nieraz istotny wzrost wysokości składki, na co wiele osób nie chce się zgodzić. Może pojawić się jeszcze jeden problem – wzrost cen aut.

Nawet o ile ubezpieczyciel wypłaci nam pełną, pozornie wysoką kwotę, może okazać się, iż do nowego czy choćby używanego auta w porównywalnym stanie i w zbliżonej konfiguracji będziemy musieli sporo dołożyć. Innymi słowy – poniesiemy stratę.

https://magazynauto.pl/porady/polisy-oc-i-ac-zobacz-co-je-odroznia-i-kiedy-mozesz-nie-dostac-odszkodowania,aid,1814

AC nie dla wszystkich

Z reguły ubezpieczane są nowe pojazdy. Wykupienie polisy auto casco dla starszego samochodu może nie mieć już ekonomicznego uzasadnienia, a nie zawsze bywa możliwe – nie wszystkie towarzystwa chętnie proponują AC na pojazdy w wieku powyżej 10 czy 15 lat.

Cechą typową dla nowych lub relatywnie świeżych aut jest gwarancja lub tzw. ubezpieczenie od kosztów napraw. Ze względu na rosnący stopień skomplikowania nowoczesnych pojazdów oraz coraz trudniejsze i droższe naprawy, wszelkie formy ochrony cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony kierowców.

Zakaz nieautoryzowanych ingerencji

Nieautoryzowana ingerencja w jakiekolwiek elementy pojazdu może być powodem do odmowy naprawy gwarancyjnej. Czy montaż niefabrycznego alarmu lub immobilisera może faktycznie wpłynąć na defekt wtryskiwaczy, nawigacji lub sterownika skrzyni? Ryzyko jest pewnie marginalne, ale warto zastanowić się, czy w razie problemów jesteśmy gotowi na konieczność dochodzenia swoich praw.

https://magazynauto.pl/porady/dozwolone-i-zakazane-modyfikacje-w-samochodzie-od-oswietlenia-przez-wyposazenie-po-wydech-i-silnik,aid,1648

Ochrona z salonu

Sposobem na uniknięcie sytuacji spornych jest sięgnięcie po zabezpieczenia oferowane przez producenta lub dealera. Spektrum dostępnych rozwiązań okazuje się całkiem szerokie – można zdecydować się na zabezpieczenia mechaniczne (np. śruby do kół, etui pochłaniające sygnał bezkluczykowego dostępu), jak i elektroniczne. Zwłaszcza w przypadku drugich z wymienionych istotne jest, by adnotacja o ich montażu znalazła się na fakturze zakupowej lub innym dokumencie, który potwierdzi, kto i kiedy zamontował dany system.

Warto też pamiętać, iż dealer może wyłączyć dostęp bezkluczykowy lub poinstruować nas, jaka jest procedura dezaktywacji tego systemu (zwykle to zamknięcie zamków pojazdu w określony sposób), co jest w stanie uszczelnić jedną z największych luk we współczesnych systemach bezpieczeństwa.

https://magazynauto.pl/porady/wrocily-rabaty-na-samochody-auta-znowu-czekaja-na-klientow-latwiej-targowac-sie-o-cene-sprawdzmy-kilka-przykladow,aid,4453

Żeby nie paść ofiarą zabezpieczeń

Bez względu na rozwiązanie warto wiedzieć, jakie zabezpieczenie mamy w samochodzie, jak działa i jak je dezaktywować. W określonych okolicznościach (np. zaniku sygnału GSM) system ochrony auta może obrócić się przeciwko jego właścicielowi.

https://magazynauto.pl/porady/parkingowe-ograniczenia,aid,416

Zabezpieczenia, które można zamówić w salonie

Alarm z immobiliserem

fot. archiwum

Złodziejskie szajki stają się coraz bardziej wyspecjalizowane – często kradną auta tylko wybranych marek, więc mają sprawdzone sposoby na obchodzenie fabrycznych zabezpieczeń. Dodatkowy, adekwatnie zamontowany alarm z funkcją immobilisera może się okazać skuteczną zaporą.

  • Warto poprosić o schemat montażu – gdy dojdzie do awarii alarmu, może być pomocny
  • Dodatkowe zabezpieczenia bywają oferowane w atrakcyjnych cenach

Cena: od 200-2500 zł

https://magazynauto.pl/porady/jak-usunac-uszkodzony-immobiliser-nie-trzeba-naprawiac-skomplikowanego-systemu-sa-prostsze-rozwiazania,aid,3853

Blokada elektroniki

fot. E-Joylock

Współczesnymi autami rządzi elektronika. Wystarczy więc odłączenie selektora automatycznej skrzyni biegów czy zablokowanie wybranych sygnałów w magistrali CAN, by uruchomienie silnika czy odjechanie autem stało się niemożliwe.

  • Dobrej klasy systemy nie wymagają ingerencji w wiązkę elektryczną, tylko są w nią wpinane
  • Niezwykle istotny jest adekwatny montaż modułów – ukrycie ich w nietypowych miejscach czy np. za osłoną przykręconą śrubami zrywalnymi

Cena: od 1500 zł

Ochrona sygnału kluczyka

fot. archiwum

Odryglowywanie drzwi po pociągnięciu za klamkę i odpalanie silnika wciśnięciem przycisku jest wygodne, ale sygnał z kluczyka okazuje się łatwy do przechwycenia (to możliwe choćby wtedy, gdy leży on w domu lub torbie). Chronią przed tym różnego rodzaju etui blokujące fale radiowe.

  • Funkcję bezkluczykowego dostępu można także wyłączyć
  • Etui oferowane przez dealerów będą chroniły tak samo dobrze jak tańsze odpowiedniki

Cena: od 40 zł

https://magazynauto.pl/porady/keyless-protector,aid,257

Lokalizator pojazdu

fot. archiwum

Systemy monitoringu ewoluują. Nowe moduły są wielkości zapalniczki. Aby utrudnić wykrycie ich przez złodziei, mogą wysyłać informację o położeniu pojazdu jedynie w określonych cyklach czasowych (np. raz na godzinę).

  • W systemach multimedialnych nowsze auta mogą mieć fabryczną funkcję pokazywania na aplikacji w telefonie ostatniej lokalizacji pojazdu po zaparkowaniu. Niestety bywa ona dość łatwa do wyłączenia.

Cena: od 0 zł

https://magazynauto.pl/porady/lokalizator-gps-z-aliexpress-w-praktycznym-tescie-tani-ale-jak-dziala,aid,1232

„Złodziejki” na koła

fot. archiwum

Ze względu na znaczną wartość, łatwość demontażu oraz późniejszej odsprzedaży nowe komplety kół są łakomym kąskiem dla złodziei. Niektóre modele felg mogą być warte kilkanaście tysięcy złotych i więcej, więc kradzione są też koła używanych aut (nieraz bardzo leciwych). Jedyną formą ochrony (poza ubezpieczeniem) są śruby antykradzieżowe.

  • Kupując śruby w salonie, nie trzeba martwić się o dobór kształtu ich główki czy skok gwintu

Cena: od 130 zł

https://magazynauto.pl/porady/gdy-drobiazg-uniemozliwia-dalsza-jazde-jak-sobie-radzic,aid,1768

Inteligentny System Ratunkowy

fot. archiwum

Od 2008 r. lat polskie przedstawicielstwo Subaru promowało ISR (Inteligenty System Ratunkowy). W nowych autach funkcja wzywania pomocy jest już standardem, ale przepisy nie pozwalają, by eCall służył też do namierzania pojazdu. ISR pozwala natomiast na ustalenie lokalizacji podczas prób odholowania lub odzyskania skradzionego pojazdu. ISR może przełożyć się na zniżkę na ubezpieczenie.

  • Koszt obsługi systemu podczas pierwszego roku jest pokrywany przez importera auta

Cena: od 0 zł

Znakowanie części

fot. archiwum

Najprostsza forma znakowania części to grawerowanie na nich numeru (np. rejestracyjnego czy VIN). Mniej inwazyjne jest znakowanie syntetycznym DNA. Mikroskopijne cząstki z unikalnym kodem są napylane na ok. 50 różnych elementach auta. Stają się widzialnie pod lupą dopiero w świetle UV.

  • Polecamy zwłaszcza w modelach kradzionych „na części”, bo informacja o utraconym m aucie trafia do europejskiej bazy. W ramach promocji znakowanie np. w Toyocie, można otrzymać bez dopłat.

Cena: od 0 zł

Liczba kradzieży aut w latach 2018-2023

fot. archiwum

Szczyt przestępczej działalności przypadał na lata 90. i początek XXI wieku, kiedy niedobory aut oraz ich wysokie ceny sprawiały, iż rocznie ginęło 60-80 tys. samochodów. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej i związane z tym otwarcie granic pozwoliło na nasycenie rynku. Oczywiście nie oznacza to, iż auta w ogóle przestały ginąć. Dużo rzadziej niż kiedyś kradnie się je w celu przebicia numerów i sprzedaży. Cenniejsze są części z nowych modeli czy np. wnętrza kamperów.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/jak-konczy-sie-proba-jechania-autem-z-blokada-zalozona-na-kolo,aid,2603

PODSUMOWANIE

Nie istnieje idealny sposób na zabezpieczenie mienia przed amatorami cudzej własności. W końcu potrafią oni wynosić obrazy z muzeów czy inne dobra z mocno strzeżonych miejsc. W przypadku samochodów najważniejsze znaczenie może mieć zniechęcenie złodzieja do kontynuowania procesu kradzieży – o ile dodatkowe zabezpieczenie wydłuży czas jego „pracy”, to rośnie szansa, iż nie będzie ryzykował wpadki, która może oznaczać dla niego pobyt w więzieniu. choćby najprostsze dodatkowe zabezpieczenie może okazać się do tego wystarczające.

Importerzy i dealerzy zdają sobie sprawę z potrzeb klientów, dlatego systemy ochrony są wprowadzane na listy opcji, a zdarza się, iż w ramach promocji (często kosztem rabatu) są oferowane bezpłatnie lub za symboliczną kwotę.

Idź do oryginalnego materiału