Obwodnice w ramach tego programu zostaną zbudowane na sieci dróg krajowych i dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś, czyli mają spełniać najwyższe parametry techniczne. Będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w większości o przekroju jednojezdniowym. Wyjątkami są tereny zurbanizowane, jeżeli w ich przypadku podczas prac przygotowawczych prognozuje się duże natężenie ruchu – tam powstaną jako dwujezdniowe.
Do PB100 wytypowano miejscowości, dla których budowa dróg obwodowych jest najpilniejsza. Dobór nastąpił w oparciu o różne kryteria, a najważniejsze było bezpieczeństwo. Które obwodnice z tego programu GDDKiA otworzy w 2025 r.? Zobaczcie poniższe zestawienie.
Te obwodnice otworzą w 2025 r.:
woj. lubelskie
- Dzwoli wraz z rozbudową DK74 na odcinku Janów Lubelski–Frampol (długość obwodnicy: 2,7 km, łącznie z rozbudową DK74 – 12 km; wartość: 190,4 mln zł; oddanie do ruchu: II połowa 2025 r.)
woj. lubuskie
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (odpowiednio: 7,3 km; 78 mln zł; I połowa)
woj. mazowieckie
- Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km; 442,2 mln zł; I połowa)
- Lipska w ciągu DK79 (6,4 km; 110 mln zł; I połowa)
woj. podlaskie
- Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km; 249,1 mln zł; II połowa)
- Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km; 134,8 mln zł; II połowa)
woj. świętokrzyskie
- Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km; 283,7 mln zł; I połowa)
woj. wielkopolskie
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km; 76,2 mln zł; II połowa)
- Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km; 246,8 mln zł; II połowa)
- Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km; 32,7 mln zł; I połowa)
woj. zachodniopomorskie
- Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km; 106,6 mln zł; I połowa).
Przeczytaj także: Półmetek budowy obwodnicy z mostem nad dwoma rzekami