Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku ogłosiła rozpoczęcie przetargu na budowę długo wyczekiwanej inwestycji pn. Obwodnica Starogardu Gdańskiego, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 22. To kolejna inwestycja z Programu Budowy 100 Obwodnic, który realizowany jest na terenie województwa pomorskiego. Budowa trasy o długości 16 km ma na celu poprawę bezpieczeństwa i odciążenie lokalnych dróg od ruchu tranzytowego. Prace projektowe i budowlane potrwają około 39 miesięcy, a zakończenie planowane jest na 2029 rok.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego – najważniejsze założenia
Ogłoszony przetarg dotyczy kompleksowego zaprojektowania i budowy trasy o długości 16 km, która powstanie na drodze krajowej nr 22 (DK22) i będzie przeznaczona do ruchu przyspieszonego (klasa GP). Projekt przewiduje trasę jednojezdniową z pasami naprzemiennymi do wyprzedzania (tzw. układ 2+1), co ułatwi przepływ ruchu i zwiększy bezpieczeństwo kierowców. Nowa obwodnica zostanie włączona w sieć dróg publicznych poprzez ronda turbinowe, które usprawnią ruch na połączeniach z trasami lokalnymi. Nawierzchnia będzie przystosowana do obciążeń pojazdów o nacisku 11,5 t na oś, co jest najważniejsze z punktu widzenia intensywnego ruchu tranzytowego.
W ramach inwestycji przewidziano również budowę obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów i mostów, co pozwoli na płynne pokonywanie przeszkód terenowych. Aby chronić środowisko, projekt przewiduje infrastrukturę dla zwierząt, jak przejścia oraz przepusty ekologiczne z ogrodzeniem naprowadzającym. Zainstalowane zostaną także ekrany akustyczne oraz zaplanowane nasadzenia zieleni, by skutecznie zminimalizować hałas. Wody opadowe z trasy będą oczyszczane przez specjalne zespoły podczyszczające, a retencję wód zapewnią zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Czytaj więcej: Start prac nad rozbudową drogi 221 na Kaszubach
Program Budowy 100 Obwodnic – wsparcie dla lokalnej infrastruktury
Obwodnica Starogardu Gdańskiego to druga inwestycja realizowana w województwie pomorskim w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic. W 2022 roku oddano już do użytku obwodnicę Brzezia w ciągu DK25, która omija miejscowość od strony południowo-zachodniej. Dzięki nowej trasie o długości 4,5 km oraz przebudowie przyległych odcinków DK25, udało się zredukować ruch w centrum miejscowości, co znacznie poprawiło warunki jazdy w regionie.
Zgodnie z założeniami, Program Budowy 100 Obwodnic w województwie pomorskim obejmuje również inne planowane inwestycje. W ramach DK22 planowana jest m.in. obwodnica Człuchowa, która w tej chwili znajduje się w fazie przygotowawczej. Złożono już wniosek o decyzję środowiskową, a przetarg na realizację tej inwestycji, podobnie jak dla Starogardu Gdańskiego, zostanie ogłoszony w trybie „Projektuj i Buduj”. Początek prac w Człuchowie przewidziany jest na 2026 rok.
Kiedy ruszą prace na obwodnicy Starogardu Gdańskiego?
Przetarg na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego ruszył i w ciągu kilku dni szczegóły zamówienia zostaną opublikowane na platformie zakupowej GDDKiA. Wyłoniony wykonawca będzie odpowiedzialny za całość prac projektowych i budowlanych, które mają potrwać 39 miesięcy, przy czym okres zimowy (16 grudnia – 15 marca) nie będzie wliczany do realizacji. Planowana data podpisania umowy to II kwartał 2025 roku, co pozwoli zakończyć inwestycję do połowy 2029 roku.
Po zakończeniu prac obwodnica Starogardu Gdańskiego przejmie znaczną część ruchu tranzytowego, który w tej chwili koncentruje się w centrum miasta. Inwestycja przyczyni się do odciążenia miejskich dróg, poprawi bezpieczeństwo mieszkańców oraz usprawni przepływ ruchu regionalnego i dalekobieżnego.
mn