W II połowie tego roku złożony ma zostać wniosek o wydanie tzw. decyzji środowiskowej. Jako preferowany wskazany zostanie wariant w korytarzu zachodnim oznaczony jako W2. Ma 15 km, zaczyna się od obwodnicy Spręcowa, a kończy na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16 (okolice istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu Kudyp).
DK51 obwodnica Olsztyna i Dywit dopełni układ, który powstał po zbudowaniu trasy ekspresowej S51 oraz południowej drogi obwodowej w ciągu DK16.
Obecnie inwestycja znajduje się na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ; umowa podpisana w maju 2021 r.) To element Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.
Obwodnica Olsztyna – parametry techniczne
klasa: GP (główna ruchu przyspieszonego)
długość: 15 km (w wariancie preferowanym W2)
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2 lub 2x2 (zostanie to określone na etapie STEŚ)
szerokość pasa ruchu: 3,5 m
szerokość pasa awaryjnego: 2 m
szerokość poboczy: 1,5 m
obciążenie: 11,5 ton/oś.
DK51 komunikuje takie miejscowości, jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek.
Przeczytaj także: Obwodnica Wyrzyska w ciągu drogi S10. Budowa drugiej jezdni, 6 chętnych