W Polsce dokłada się coraz więcej wysiłków do tego, aby pozbyć się samochodów z centrów miast, a część jezdni przeznaczyć na ruch pieszych lub rowerów. Na interesujący w tym kontekście krok zdecydowano się w Niepołomicach, gdzie powstała pierwsza w Polsce droga 2-1. Rozwiązanie żywcem przejęte z państw Skandynawskich, ale też na przykład Holandii, budzi spore zdziwienie wśród kierowców. Niektórzy zastanawiają się jak jeździć na drodze 2-1.
Nowy typ drogi w Polsce. Jak jeździć na drodze 2-1?
Droga typu 2-1 to rozwiązanie stworzone w celu zmniejszenia i uspokojenia ruchu samochodowego. Tego rodzaju drogi tworzone są w miejscach, w których obowiązuje ograniczenie prędkości do maksymalnie 50 km/h. Jezdnia swoją szerokością odpowiada wprawdzie dwóm pasom ruchu, ale znajduje się na niej jeden, centralny pas ruchu dla pojazdów silnikowych. Po bokach wyznacza się pasy ruchu dla rowerzystów i pieszych. Właśnie taka droga powstała w ramach programu pilotażowego na ulicy Sportowej w Niepołomicach.
Jak jeździć na drodze 2-1? Kierowcy nierzadko są zakłopotani. Nie wiedzą bowiem, czy mogą dokonać manewru wymijania z innym samochodem poprzez wjechanie na ciągi pieszo-rowerowe. Otóż mogą. Jednocześnie przypominam, iż nie można wjeżdżać samochodem na typowy ciąg pieszo-rowerowy poza taką drogą!
Co ważne, samochód zjeżdżający na pas dla rowerów i pieszych musi ustąpić pierwszeństwa ruchu znajdującym się tam uczestnikom ruchu.
Niestety, ustawa Prawo o Ruchu Drogowym nie mówi nic o drogach 2-1 – takich w polskim porządku prawnym jeszcze nie ma. jeżeli traktować obszar jezdni dedykowany pieszym i rowerom jako ciąg dla rowerów i pieszych, to rowerzyści muszą ustępować pierwszeństwa pieszym.
Internauci podzieleni w ocenie
Jak to zwykle bywa w takich sytuacjach, Polacy podzielili się na zwolenników i przeciwników pomysłu. Niektórzy twierdzą, iż droga nijak nie chroni pieszych i rowerzystów, a jako iż nie istnieje w polskim porządku prawnym, będzie niebezpieczna, bo kierowcy nie wiedzą, jak się na niej zachować. Osoby korzystające wcześniej z ulicy Sportowej twierdzą jednak, iż drogę nieco poszerzono, a ciąg dla rowerów i pieszych jest dobrze oznakowany. Zapewniają przy tym, iż kierowcy przemieszczają się drogą z mniejszą prędkością.
Pozostaje nam czekać na wprowadzenie dróg 2-1 do polskiego porządku prawnego. To rozwieje wszelkie wątpliwości i pozwoli wprowadzić je na kolejnych obszarach kraju.
Źródło: Roman Ptak – Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice @Facebook