Jeszcze niedawno pisaliśmy o uruchomieniu w Tychach produkcji czteronapędowej Alfy Romeo Junior Ibrida Q4, a już wiemy, iż SUV z Polski zmierza do wyczekujących go klientów w Europie. Model Junior, czyli niedoszły Milano, został ciepło przyjęty, dlatego obchodzący 50-lecie tyski Zakład Samochodów Osobowych Stellantis nie może zwolnić obrotów. Zwłaszcza iż wersja Q4 to ewenement w swojej klasie.
„Tyski zakład jest producentem Alfy Romeo Junior, dlatego bardzo ważne jest dla nas jego przyjęcie przez rynki, na których jest sprzedawany. Z satysfakcją mogę powiedzieć, iż Junior osiąga imponujące wyniki: w zaledwie kilka miesięcy od debiutu klienci złożyli już ponad 30 000 zamówień na ten model na całym świecie, co jest dowodem ogromnego zaufania do marki. Z kolei dla nas, jako producenta, to jasny sygnał, iż jako zakład mamy bardzo wymierny wkład w utrzymanie tego zaufania, dzięki wyśrubowanym parametrom jakościowym, wbudowanym w nasz proces produkcyjny. Mają one istotne znaczenie dla doświadczenia naszych klientów z jazdy Juniorem.” – powiedział Janusz Puzoń, dyrektor zakładu Stellantis w Tychach.
Czteronapędowy SUV z Polski z niską emisją CO2
Sukces Alfy Romeo Junior nie jest przypadkowy. SUV z Polski wszedł w segment najmocniej zyskujący na popularności, czyli B-SUV. Od czasu premiery wersji Ibrida Q4, jest to jedyny na rynku B-SUV od marki klasy premium z napędem na cztery koła. On sam jest też czymś wyjątkowym, o czym czytamy w komunikacie marki. „Pod względem efektywności nowy model wyznacza standardy w swojej klasie: dwie osie nie są fizycznie połączone, więc wzrost masy jest minimalny, co przekłada się na niskie zużycie paliwa i równie niską emisję CO₂, która wynosi poniżej 120 g/km. To wartości, które zapewniają najlepszą równowagę między osiągami a ekologią w segmencie”.
W praktyce Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 to dosłownie hybrydowy napęd na cztery koła. Układ napędowy z instalacją 48V łączy turbooładowany silnik 1.2 o mocy 136 KM (też polskiej produkcji) z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 21 kW każdy (systemowa moc to 145 KM). We wcześniej wprowadzonych „ibridach” mamy tylko jeden silnik elektryczny zintegrowany z 6-biegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. Jednak w Q4-ce drugi silnik zamontowano na tylnej osi, ale nie łącząc go fizycznie z frontowym przeniesieniem napędu. Tylny silnik elektryczny ma swoją własną przekładnię, która w razie potrzeby ma możliwości niczym klasyczny reduktor. Gwarantuje bowiem do 1900 Nm momentu obrotowego. Zakopanie tego auta jest zatem wyzwaniem, choć oczywiście nie jest to typowa off-roadówka.
Pierwszy MultiLink na tej platformie
Jednak to nie koniec przełomów, jaki serwuje Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Ten model jako pierwszy oparty na platformie STLA Small (e-CMP2) wykorzystuje niezależne tylne zawieszenie typu MultiLink. To duży boost dla maksymalnego komfortu, który cechuje klasę premium. Co ważne, specjalnie dla Q4-ki opracowano odpowiednio zestrojone sprężyny, amortyzatory i stabilizatory. Użytkownikowi pozostaje pobawić tzw. selektorem Alfa Romeo DNA, ustawiając odpowiedni tryb jazdy. Do wyboru są Dynamic (sportowe wrażenia z maksymalną mocą), Q4 (maksymalna przyczepność) i Advanded Efficiency (niskie zużycie paliwa).
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 jest dostępna w Polsce w cenie od 161 500 zł brutto. Za najlepiej wyposażoną odmianę Intensa trzeba zapłacić od 170 000 zł.