Nowy silnik spalinowy od producenta z Włoch. Ma radykalną konstrukcję nieużywaną od lat

2 godzin temu

Włosi zaprezentowali całkowicie nowy silnik spalinowy o radykalnej konstrukcji. Takiej jednostki nie widzieliśmy na rynku od lat, co pokazuje tylko, iż ICE wciąż ma pewne pole manewru. najważniejsze cechy tej niekonwencjonalnej koncepcji to wysoka wydajność i niska masa. Producent tym samym pokazuje, iż innowacje w silnikach spalinowych nie są tylko pobożnym życzeniem ich fanów.

Spis treści

  • MV Agusta zaprezentowała nowy silnik spalinowy z cylindrami w kształcie litery „H”
  • Najmocniejsza wersja ma oferować 240 koni mechanicznych przy 16 000 obr/min
  • Silnik waży mniej niż 60 kilogramów

Silnik spalinowy o wysokiej wydajności

fot. MV Agusta

Najnowsze dzieło włoskiej firmy MV Agusta pokazuje, iż silnik spalinowy wciąż ma potencjał. Ta niekonwencjonalna jednostka z cylindrami w kształcie litery „H” charakteryzuje się wysoką wydajnością i niską masą. Jednakże, historia tych układów napędowych jest jednym z mniej znanych rozdziałów.

Silnik spalinowy ma po dwa cylindry z każdej strony, które są uzupełnione dwoma połączonymi wałami korbowymi. To rozwiązanie było korzystne dla samochodów wyścigowych, ponieważ pozwalało na zastosowanie dużej liczby cylindrów na stosunkowo niewielkiej przestrzeni. Jednostki te sprawdzały się w Formule 1, gdzie przykładowo BRM P83 miał choćby szesnastocylindrowy mechanizm. Ale były stosowane także w motocyklach.

Marka MV Agusta postanowiła niedawno wskrzesić tę koncepcję. Tym razem firma zdecydowała się na trzy cylindry w pierwszym rzędzie i dwa w drugim. To sprawia, iż silnik ma dość osobliwy kształt. Został zaprojektowany jako modułowy, się pojemność może wynosić od 0,85 do 1,15 litra. Ale najmocniejsza wersja ma oferować aż 240 koni mechanicznych przy 16 000 obr/min.

Największy problem takiej jednostki rozwiązany

fot. MV Agusta

Włosi twierdzą, iż ich nowy silnik waży mniej niż 60 kilogramów. To naprawdę świetny wynik jak na takie parametry. Inżynierowie zrezygnowali z układu zmiennej fazy rozrządu, stosując specjalną sekwencję. Do tego jednostka ma elektryczną pompę wody i oleju, co poprawia reakcję i zmniejsza spalanie paliwa. Ponadto, kompaktowe wymiary sprawiają, iż silnik zmieści się do każdego typu motocykla, który MV Agusta zaoferuje.

Firma nie podała jeszcze, kiedy nastąpi produkcyjny debiut silnika. Ma on pojawić się wraz z modelem, który pozostało niedostępny. W tym czasie firma będzie też kontynuować prace rozwojowe. Kluczowa jest kwestia chłodzenia. Oryginalne silniki tego typu zniknęły właśnie z powodu wyzwań związanych z przegrzewaniem się tylnego rzędu cylindrów. Chłodzenie powietrzem zostało od tego czasu zastąpione cieczą, więc problem ten nie powinien być brany już pod uwagę.

Idź do oryginalnego materiału