Naukowcy z Uniwersytetu McGill poczynili znaczne postępy w opracowywaniu całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów litowych, które stanowią kolejny krok w technologii akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV).
Rozwiązując długotrwały problem wydajności akumulatorów, ta innowacja może utorować drogę bezpieczniejszym i trwalszym pojazdom elektrycznym.
Wyzwaniem jest opór powstający, gdy elektrolit ceramiczny styka się z elektrodami. To powoduje, iż akumulator jest mniej wydajny i zmniejsza ilość energii, jaką może dostarczyć. Zespół badawczy odkrył, iż utworzenie porowatej membrany ceramicznej zamiast tradycyjnej gęstej płyty i wypełnienie jej niewielką ilością polimeru może rozwiązać ten problem.
„Dzięki zastosowaniu porowatej membrany wypełnionej polimerem możemy umożliwić swobodny przepływ jonów litu i wyeliminować opór międzyfazowy między stałym elektrolitem a elektrodami” – powiedział George Demopoulos, profesor na Wydziale Inżynierii Materiałowej, który kierował badaniami.
„To nie tylko poprawia wydajność akumulatorów, ale także tworzy stabilny interfejs do pracy przy wysokim napięciu, co jest jednym z głównych celów branży”.
Obecne akumulatory litowo-jonowe opierają się na ciekłych elektrolitach, które stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ze względu na ich łatwopalność. Baterie półprzewodnikowe mają na celu zastąpienie komponentów płynnych komponentami stałymi, aby poprawić bezpieczeństwo i wydajność. Ten nowy projekt oferuje nowy sposób pokonania jednej z głównych barier stojących na drodze do urzeczywistnienia akumulatorów półprzewodnikowych w branży pojazdów elektrycznych.
„To odkrycie przybliża nas do zbudowania nowej generacji bezpieczniejszych i bardziej wydajnych akumulatorów do pojazdów elektrycznych” – powiedział pierwszy autor badania i absolwent studiów doktoranckich na Wydziale Inżynierii Materiałowej Qinhao Wang.