A4 to najdłuższa polska autostrada. Biegnie przez południową Polskę, ma 667 km długości i biegnie od przejścia granicznego w Jędrzychowicach koło Zgorzelca aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4
Na zdecydowanej większości droga jest ma pas awaryjny i dwa pasy ruchu. Autostrada pełni rolę południowej obwodnicy Krakowa i na tym odcinku częściowo jest trzypasmowa. Z kolei na pozostałej części ma dwa pasy i tam obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km/h ze względu na duży ruch i często tworzące się korki.
Jednak jeszcze gorzej sytuacja wygląda na Dolnym Śląsku. Między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie autostrada jest dwupasmowa ale pozbawiona pasa awaryjnego. To najbardziej niebezpieczny odcinek tej trasy. Obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 110 km/h oraz zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych. Reklama
Odcinkowy pomiar prędkości na odcinku Kostomłoty - Kąty Wrocławskie
Niestety, zarówno zakaz wyprzedzania, jak i ograniczenie prędkości są często łamane, efektem są zderzenia i kolizje. Przeprowadzone przez GDDKIA i GITD analizy wykazały, iż tylko w latach 2018-2022 doszło tu do niemal trzydziestu wypadków, w których rannych zostało około pięćdziesiąt osób.
Systematycznie dochodzi również do zdarzeń, w których może nie ma rannych, ale niszczone są samochody, a droga jest wówczas najczęściej całkowicie zablokowana. Ostatni wydarzył się w czwartek rano, gdy wpadło na siebie pięć samochodów ciężarowych. Tym razem obyło się bez ofiar.
8 km pod nadzorem kamer. Ograniczenie prędkości do 110 km/h
Dlatego cały odcinek między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie zostanie objęty odcinkowym pomiarem prędkości. Będzie miał on długość 8 km i będzie można go pokonać ze średnią prędkością 110 km/h, wyższa prędkość automatycznie będzie oznaczać mandat.
Kiedy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 zacznie działać?
Montaż kamer został już zakończony. Nie wiadomo jednak jeszcze, kiedy system zacznie rejestrować przekroczenia prędkości. Graniczną datą przekazania GITD wszystkich nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości, które powstaną na polskich drogach w 2023 roku jest 25 września. W sumie monitoringiem zostanie objęte 39 odcinków dróg o łącznej długości 400 km (w obu kierunkach).
Tymczasem dziś systemami pomiaru objętych jest tylko 171 km dróg.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości w 2023 roku
Nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości na drodze S7 w okolicach Białobrzegów to pierwszy z 39 zestawów, które trafić maja na nasze drogi do końca bieżącego roku. Przypominamy, iż te dyscyplinować mają kierowców również na autostradach. W tym przypadku chodzi o autostrady: A1, A2 i A4
Pełna lista lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości planowanych do uruchomienia w 2023 roku:
Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty WrocławskieDolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III SobieskiegoDolnośląskie — Bierzów-PrzylesieKujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — KłódkaKujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP KałęczynekKujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 kmLubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km Lubelskie — Gołąb Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród BobrzańskieLubuskie — Sudoł — RadomiaLubuskie — Chełmsko — PrzytoczniaLubuskie — Motylewo — ŁupowoŁódzkie — Pomorzany/BocianyŁódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— ŁaskowiceŁódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16aŁódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł RudnoMałopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. KleparzMazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miastaMazowieckie — Białobrzegi, obwodnica miastaOpolskie — Kietlice — KilisinoPodkarpackie — Nosówka: ul. Dębicka — 4 kmPodkarpackie— Dukla: Trakt WęgierskiPodkarpackie— Nowa Dęba: Ks. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16Podkarpackie — Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna TrynieckaPodkarpackie— Nisko: ul. SandomierskaPomorskie — A1 Peplin — SwarożynPomorskie — Borowo: Gdańska 2 — Turystyczna 1Śląskie — Katowice: Braci Reńców 28Śląskie — Jankowice (Nowa) — Świerklany (Plebiscytowa)Śląskie — Gliwice: Al. Jana Nowaka JeziorańskiegoŚląskie — Zabrze: Al. Jana Nowaka JeziorańskiegoWielkopolskie — Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica Wielkopolskie — A2 Konin: MOP Leonia/Kuny do PPO ŻdżaryZachodniopomorskie — Piecnik — NieradzZachodniopomorskie — Łubianka — Brynka
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System odcinkowego pomiaru prędkości to zespół kamer (od 1 do 4) oraz system rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zainstalowanych na słupach z wysięgnikami nad jezdnią oraz szafka teletechniczna zawierająca m.in. kontroler, moduł i przełącznik komunikacyjny. Pomiaru średniej prędkości pojazdu opiera się o pomiar czasu, w jakim ten pojazd przebył odcinek drogi. Kamery na początku i na końcu odcinka drogi umieszczone są względem kierunku ruchu pojazdów, skierowane na przód albo na tył poruszającego się pojazdu w taki sposób, aby możliwy był odczyt tablic rejestracyjnych.
Podstawową przewagą odcinkowych pomiarów prędkości, nad zwykłymi fotoradarami, jest to, iż monitorowany jest cały odcinek drogi (mający zwykle kilka kilometrów). Wymusza to zatem na kierowcach przepisową jazdę przez pewien czas, a nie tylko zwolnienie w jednym miejscu, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych radarów. System nie zapobiega co prawda chwilowemu przekroczeniu prędkości, ale kierowca który się tego dopuścił, musi potem odpowiednio zwolnić, aby zmniejszyć swoją średnią prędkość na danym odcinku. jeżeli pomyli się w takich szacunkach, czeka go mandat.
Po czym rozpoznać odcinkowy pomiar prędkości?
O odcinkowym pomiarze prędkości informuje znak D-51a. Ma on formę niebieskiej tablicy, podobnej do tej, jaka informuje o zwykłych fotoradarach. Znajdziemy jednak na nim dwa symbole fotoradarów, umieszczone nad drogą. Moment opuszczania obszaru objętego odcinkowym pomiarem prędkości, sygnalizuje znak D-51b, gdzie całość przekreślona jest czerwoną linią.
Taryfikator mandatów za prędkość 2023
Średnia prędkość, jaka zostanie zmierzona przez system odcinkowego pomiaru prędkości, jest podstawą do wystawienia takiego samego mandatu, jak w przypadku chwilowego przekroczenia, zmierzonego innymi metodami (chociaż najwyższa prędkość osiągnięta przez kierowcę na odcinku pomiarowym jest w oczywisty sposób jeszcze wyższa). w tej chwili obowiązujący taryfikator mandatów za prędkość, prezentuje się następująco:
do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karnyod 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karneod 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karneod 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnychod 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnychponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnychponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnychponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnychponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnychponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych