Nowy elektryczny SUV – Hyundai IONIQ 9

4 tygodni temu

Goldstein House, znany także jako Sheats-Goldstein Residence, to ikoniczny modernistyczny dom znajdujący się w Los Angeles, zaprojektowany przez słynnego architekta Johna Lautnera. Budynek powstał w 1963 roku i jest doskonałym przykładem architektury organicznej, w której konstrukcja harmonijnie współgra z otoczeniem. I właśnie tę nieruchomość wybrano jako miejsce prezentacji zupełnie nowego modelu w gamie marki Hyundai, elektrycznego, dużego SUV-a: Hyundai IONIQ 9.

Nowy Hyundai IONIQ 9 to nowy, trzyrzędowy, całkowicie elektryczny SUV. Wewnątrz całkowicie płaska podłoga, komfortowe i obracane tyłem do kierunku jazdy fotele w drugim rzędzie, do tego imponująca przestrzeń i przesuwaną konsolą, którą marka nazywa Universal Island 2.0.

Auto ma być wyposażone w akumulator o dużej pojemności 110,3 kWh, co ma umożliwić (zgodnie z WLTP) przejechanie 620 km bez odwiedzania ładowarki. Gdy już energia się wyczerpie architektura E-GMP gwarantuje ładowanie od 10 do 80 procent w ciągu 24 minut.

IONIQ 9 oficjalnie zostanie zaprezentowany na salonie samochodowym w Los Angeles rozpoczynającym się 22 listopada i trwającym do 1 grudnia. Samochód ten ma być najpierw dostępny w sprzedaży w Korei i Stanach Zjednoczonych. Ma to nastąpić w pierwszej połowie 2025 roku; wprowadzenie na rynek europejski i na inne rynki planowane jest później.

IONIQ 9 to kolejny krok na drodze do celu, jaki marka Hyundai wyznaczyła sobie już jakiś czas temu: oferowanie pełnej linii 23 modeli elektrycznych do 2030 roku. Trzyrzędowy, nowy SUV może pomieścić do siedmiu osób.

IONIQ 9 oferuje wyjątkową przestronność dzięki dużej przestrzeni w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Wnętrze charakteryzuje się eliptycznymi elementami i wykończeniem w łagodnych, uspokajających tonacjach. Komfortowe fotele w pierwszym i drugim rzędzie można całkowicie odchylić, oferują także podnóżek dla optymalnego komfortu, w zależności od konfiguracji, umożliwiając odpoczynek choćby czterem osobom w trakcie ładowania pojazdu.

IONIQ 9 oferuje również przestrzeń nad głową wynoszącą 1899 mm i aż 2050 mm przestrzeni na nogi, kiedy drugi i trzeci rząd są połączone. Siedzenia komfortowe modelu IONIQ 9 są wyposażone w nowy system Dynamic Body Care firmy Hyundai Motor, w tym funkcję masażu Dynamic Touch Massage – wykorzystuje on nacisk i wibracje, aby stymulować cyrkulację krwi, redukując zmęczenie podczas długich podróży.

IONIQ 9 wprowadza również obrotowe fotele drugiego rzędu, dzięki czemu pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą siedzieć naprzeciwko siebie, kiedy samochód stoi. Wspomniana przesuwana konsola zapewnia miejsce na przechowywanie rzeczy pasażerów, ale też dzięki swojej mobilności ułatwia przechodzenie między pierwszym i drugim rzędem siedzeń. Dwukierunkowe podłokietniki można otwierać z przodu i z tyłu, co umożliwia łatwy dostęp do konsoli także z drugiego rzędu.

Universal Island 2.0 można przesuwać maksymalnie o 190 mm, co umożliwia łatwy dostęp pasażerom w drugim rzędzie. Konsola zapewnia również 5,6 litra miejsca do przechowywania w górnym schowku, a także 12,6 litra miejsca do przechowywania w dolnej, otwieranej szufladzie.

W przypadku złożenia oparć trzeciego rzędu na płasko, bagażnik może pomieścić do 1323 litrów bagażu, podczas gdy regularna przestrzeń ładunkowa może pomieścić do 620 litrów bagażu przy. Ponadto, dodatkowy przedni bagażnik oferuje maksymalną pojemność 88 litrów w modelach z napędem na tylne koła i 52 litrów w modelach wyposażonych w napęd AWD.

IONIQ 9 kładzie nacisk również na zrównoważony wybór materiałów. Należą do nich skóra Eco Process, tkanina z recyklingowanego PET, tkanina wełniana, skóra Bio TPO/PU, tkanina Bio PET/SUEDE i ekologiczna farba. Pojazd wykorzystuje również barwnik wykonany z przetworzonych opon.

Sylwetka IONIQ 9 jest zdefiniowana przez gładką, zakrzywioną linię dachu, tworząc opływowy profil aerodynamiczny i niski współczynnik oporu wynoszący 0,259 Cd z opcjonalnymi cyfrowymi lusterkami bocznymi. Rozstaw osi jest tu największy ze wszystkich modeli marki i wynosi 3130 mm. Ciekawostka: IONIQ 9 jest pierwszym modelem Hyundaia, w którym wyeliminowano antenę dachową, dzieląc jej funkcje między osłonę przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla usług Connected Car) i tylną szybę (dla FM/AM i DAB).

Oświetlenie zewnętrzne jest zgodne z innymi modelami EV Hyundaia, z charakterystycznymi dla IONIQ światłami Parametric Pixel z małymi reflektorami projekcyjnymi w kształcie sześcianu i inteligentnym systemem oświetlenia przedniego (IFS), aby zapewnić lepszą widoczność i bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie zapobiegając oślepianiu nadjeżdżających pojazdów. Tył ma w pełni LED-owe oświetlenie, a w celu poprawy widoczności, zewnętrzne klamki drzwi mają delikatne podświetlenie.

Model ten wyposażany będzie w obręcze kół w rozmiarze od 19 do 21 cali. SUV będzie oferowany w 16 kolorach nadwozia. Wewnątrz, wybór kolorów wykończenia wnętrza obejmuje Obsidian Black i sześć unikalnych opcji dwukolorowych.

IONIQ 9 opiera się na architekturze E-GMP Hyundai Motor, która ulepszyła elektryczny układ napędowy, z zoptymalizowanym przełożeniem do pokonywania wzniesień i zastosowaniem dwustopniowego falownika w celu zwiększenia wydajności.

Całkowicie zamknięty układ napędu pomaga zredukować dźwięk silnika, podczas gdy ulepszone szkło laminowane akustycznie, potrójne uszczelnienie we wszystkich obszarach i zastosowanie wzmocnionej płyty w rejonie słupka A pomagają wyeliminować hałas drogi i wiatru, wibracje i szumy (NVH) wewnątrz kabiny.

Platforma ta może pochwalić się akumulatorem o dużej pojemności i wysokim napięciu, zapewniającym większy zasięg elektryczny oraz płaską podłogą, co zwiększa komfort pasażerów i przestrzeń ładunkową. Bezpieczeństwo i trwałość w razie kolizji zostały również zapewnione dzięki solidnej konstrukcji nadwozia zaprojektowanej pod kątem optymalnego rozłożenia siły zderzenia.

IONIQ 9 to pierwszy model Hyundaia wyposażony w aluminiowe błotniki i panele boczne, co przyczynia się do stworzenia lekkiego nadwozia, które zwiększa wydajność samochodu elektrycznego. Nowy system aktywnej klapy powietrza (AAF) o podwójnym ruchu dodatkowo poprawia przepływ powietrza i wygląd zewnętrzny, dzięki płaskim panelom nadwozia.

Wysokonapięciowy, montowany w podłodze akumulator litowo-jonowy NCM oferuje 110,3 kWh pojemności. Jak wcześniej wspomniano szacowana wartość zasięgu wg WLTP wyniesie 620 km, a docelowe zużycie energii to 194 Wh/km dla modelu Long-Range RWD z 19-calowymi obręczami kół.

O szybkości ładowania już wspominałem, ale wymaga ona dużej mocy. Czas 24 minuty od 10 do 80 proc. jest możliwy na ładowarce o mocy 350 kW. Auto otrzymało też charakterystyczna dla tej platformy funkcję ładowania V2L i możliwość ładowania 400 V/800 V.

Model Long-Range RWD jest napędzany silnikiem umieszczonym z tyłu, o mocy 160 kW, natomiast Long-Range AWD ma dodatkowy przedni silnik o mocy 70 kW. Z kolei modele Performance AWD mogą pochwalić się silnikami o mocy 160 kW zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Model Performance może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy, podczas gdy wariant Long-Range AWD potrzebuje 6,7 sekundy, a wersja Long-Range RWD – 9,4 sekundy. jeżeli chodzi o przyspieszenie w średnim zakresie, np. podczas wyprzedzania innych pojazdów, model Performance przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,4 sekundy. Wariant Long-Range AWD osiąga to w 4,8 sekundy, podczas gdy wersja Long-Range RWD potrzebuje 6,8 sekundy.

Model ten będzie też chyba pierwszym autem marki Hyundai, w którym funkcje pojazdu będzie można zamówić już po zakupie pojazdu w formie cyfrowych usprawnień zakupionych w sklepie internetowym. Oferta ma zawierać m.in. dynamiczne wzory oświetlenia podczas otwierania drzwi, dynamiczne światło odprowadzające nas do domu po zamknięciu drzwi oraz opcje strumienia multimediów.

IONIQ 9 ma oferować na pokładzie porty USB-C o mocy choćby 100 W. Osiągnięto to głównie dlatego, iż porty te czerpią energię nie z klasycznego akumulatora akcesoryjnego 12 V ale z jednostki wysokonapięciowej.

System informacyjno-rozrywkowy IONIQ 9 wykorzystuje 12-calowy zestaw wskaźników i 12-calowy zintegrowany ekran jako jeden, panoramiczny, zakrzywiony wyświetlacz. Standardowa konfiguracja audio w samochodzie obejmuje ośmiogłośnikowy system dźwiękowy, w opcji dostępny będzie 14-głosnikowy system premium marki BOSE, który zapewnia 5.1-kanałowy dźwięk przestrzenny, bezprzewodowe aktualizacje i zaawansowane funkcje BOSE. Zawiera również e-Active Sound Design (e-ASD), który odtwarza dźwięk jazdy pojazdu elektrycznego dzięki systemu audio.

IONIQ 9 będzie oferowany z armią asystentów kierowcy. Przyszli kierowcy będą mogli korzystać m.in. z: Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed ​​Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Distance Warning (PDW) i wielu innych systemów.

Wariant, który ma być oferowany w Europie ma być zdolny do holowania przyczepy o dmc do 2,5 tony. I kolejna ciekawostka: z pewnością znacie słuchawki z ANC. Tutaj Hyundai proponuje pojazd wyposażony w system Active Noise Control-Road (ANC-R), aktywnie redukujący hałas drogowy.

Nowy Hyundai Tucson – pierwsza jazda

Jeśli artykuł Nowy elektryczny SUV – Hyundai IONIQ 9 nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału