Nowość od MANN-FILTER: wirnik z tworzywa sztucznego. Mniej przestojów, dłuższa żywotność silnika i niższe koszty eksploatacji.

1 miesiąc temu

Każdy dzień przestoju to wymierne straty dla przewoźnika, a sprawność i niezawodność silników pojazdów w dużej mierze decyduje o rentowności całej floty. Dlatego branża coraz mocniej stawia na rozwiązania, które wydłużają trwałość jednostek napędowych i ograniczają liczbę wizyt w serwisie. Globalny ekspert w dziedzinie filtracji – firma MANN+HUMMEL – od lat rozwija innowacyjne technologie. Jej flagowa marka MANN-FILTER w maju 2025 r. wprowadziła na rynek części zamiennych nowy wirnik do wirówek olejowych ZR 9008, przeznaczony dla ciężarówek Scania serii G i P.

Wirówka olejowa – filtracja drugiego stopnia

W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych filtr główny usuwa większość zanieczyszczeń, ale najmniejsze cząstki, zwłaszcza sadza, wciąż krążą w oleju. W długiej perspektywie prowadzi to do zużycia panewek, pierścieni tłokowych czy turbosprężarki. Tu do gry wchodzi wirówka olejowa – urządzenie pracujące równolegle z filtrem głównym, które wyłapuje najdrobniejsze frakcje.

Wirnik nowej generacji MANN-FILTER osiąga do 11 000 obr./min, a wytwarzane przy tym siły odśrodkowe są ponad 2000 razy większe niż grawitacja. Dzięki temu cząstki stałe, takie jak metaliczny pył ze ścierania elementów czy sadza, zostają osadzone na ściankach wirnika w postaci zwartego „placka brudu”. Oczyszczony olej wraca do miski olejowej, zapewniając maksymalną ochronę kluczowych podzespołów.

Prostszy serwis – bez brudnej roboty

Do tej pory wymiana wirnika oznaczała konieczność otwierania elementu i usuwania papierowej banderoli wraz z nagromadzonym osadem. W praktyce często wiązało się to z ryzykiem zanieczyszczenia komory silnika. Nowy ZR 9008 jest konstrukcją zamkniętą – mechanik po prostu wyjmuje zużyty element i montuje nowy.

– Zyskaliśmy nie tylko na wygodzie serwisu, ale także na czystości i czasie pracy. To rozwiązanie, które wprost przekłada się na efektywność warsztatu. – podkreśla Daniela Knodel, menedżer portfolio produktów w MANN+HUMMEL.

Wpływ na TCO – mniej przestojów, niższe koszty

Dzięki wysokiej skuteczności separacji zanieczyszczeń nowy wirnik pozwala wydłużyć okresy między wymianami oleju zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W skali floty oznacza to:

  • niższą częstotliwość przeglądów,
  • mniejsze ryzyko awarii silnika,
  • redukcję zużycia części eksploatacyjnych.

W praktyce flotowej każdy dodatkowy 1 000 km przebiegu bez serwisu to realne oszczędności – zarówno w kosztach roboczogodziny, jak i w utraconych przychodach z postoju pojazdu.

Ekologia i utylizacja

Konstrukcja z tworzywa sztucznego bez elementów metalowych oznacza, iż zużyty wirnik można w całości poddać procesowi spalania. To upraszcza utylizację i obniża koszty związane z gospodarowaniem odpadami warsztatowymi.

Dostępność i zastosowanie

MANN-FILTER ZR 9008 jest dostępny w sprzedaży IAM od maja 2025 r. Pierwszym zastosowaniem są modele Scania G i P, jednak można spodziewać się rozszerzenia oferty o kolejne pojazdy w przyszłości.

Warto wiedzieć:

W pojazdach pokonujących długie dystanse i pracujących w ciężkich warunkach (np. transport budowlany czy dalekobieżny) skuteczna filtracja oleju to nie tylko kwestia norm emisji, ale także najważniejszy element strategii obniżania TCO. Nowy wirnik MANN-FILTER jest przykładem rozwiązania, które łączy te dwa aspekty – techniczną wydajność i opłacalność eksploatacyjną.

Sprawdź katalog MANN-FILTER, aby dowidzieć się więcej (link do katalogu)

Idź do oryginalnego materiału