Nowe życie poczciwych Saabów. Z pomocą przychodzą Chińczycy

4 godzin temu

Choć marka Saab nie istnieje od 14 lat, przez cały czas ma wierne grono fanów. Teraz ich auta mogą zyskać drugie życie – wszystko dzięki dostępności nowiutkich silników i komponentów z Chin.

Chiński, państwowy koncern motoryzacyjny BAIC, którego samochody są w tej chwili oferowane w Polsce, przez lata był zainteresowany zakupem marek Opel, Volvo i Saab. Starał się także o uzyskanie licencji od Chryslera, jednak przez dłuższy czas nic z tego nie wychodziło.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/elementy-linii-produkcyjnej-z-fabryki-saaba-na-sprzedaz-zaklad-w-trollhattan-w-likwidacji,aid,4774#google_vignette

U kresu istnienia Saaba Chińczykom w końcu udało się nabyć licencję na jego starsze modele. Czyli 9-3 i 9-5 oraz na niektóre technologie tej szwedzkiej marki. W efekcie w 2013 roku wprowadzono pierwszego BAIC-a, bazującego właśnie na Saabie.

Był to model Senova D70, w którym wykorzystano technologię 9-5. Pod jego maską pracował jeden z kilku silników benzynowych do wyboru. Miały one pojemność 2,0 oraz 2,3 l.

Saab 9-5 był ostatnim modelem opracowanym i produkowanym przez Saaba. fot. Saab

Jednostki Saaba wciąż powstają

W późniejszym czasie Senova wypuściła na rynek kolejne modele bazujące na szwedzkiej technice. Przykładowo, terenowy BJ40, pokazany w 2014 roku (obecnie w sprzedaży jest druga generacja tego auta), był oferowany z silnikami Saaba.

Marka Senova przestała istnieć w 2020 roku, a jej gamę przejął BAIC. W autach tego wytwórcy z czasem zaczęto sięgać po inne jednostki napędowe, jednak silniki Saaba wciąż w ograniczonym stopniu trafiają do jego wybranych modeli.

Druga generacja BAIC-a BJ40 jest do kupienia w Polsce. Pod maską ma silnik 2.0T. fot. BAIC

Niedawno portal Saab Planet dokonał odkrycia na serwisie Alibaba. Otóż znaleziono na nim kompletne jednostki napędowe, konstrukcji Saaba, wytwarzane przez chińskie firmy, takie jak Beijing Beixian Power Technology czy Xingzhan Automotive Technology.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/szwedzka-filozofia-samochodu-wrazenia-z-jazdy-saabem-9000i-16-motor-nr-2-1990,aid,4166

Jednostki 2.3 i 2.0

Proponują one klientom turbodoładowane, 2,3-litrowe silniki B231, wykorzystywane w takich modelach, jak BAIC BJ40, BJ40L i BJ80. Przykładowo, Beijing Beixian Power Technology oferuje je w cenie od 2280 dolarów za sztukę. Przy zamówieniach hurtowych dostępny jest rabat.

Ten sam silnik od Xingzhan Automotive Technology kosztuje z kolei 2500 dolarów, ale ceny spadają poniżej 2000 dolarów przy zamówieniach powyżej 100 egzemplarzy. To jednak nie wszystko, ponieważ w serwisie Alibaba można znaleźć również bloki silników i inne komponenty.

Kompletny silnik Beijing Beixian Power Technology kosztuje od 2280 dolarów. fot. alibaba.com

Oferuje je Chongqing Yuhuitong Auto Parts Co., Ltd. Dostępne są bloki dla jednostek o pojemności 2,0 i 2,3 l. Ceny startują z pułapu 1204 dolarów w przypadku zamówień hurtowych.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/chinczycy-oferuja-nowe-nadwozia-dla-jednego-z-najbardziej-kultowych-aut-z-japonii-jest-jednak-pewien-haczyk,aid,4550

Dodatkowe koszty

Trzeba jednak pamiętać, iż zamówienie z Chin wiąże się z dodatkowymi kosztami wysyłki czy cła. Do tego przed zakupem warto sprawdzić wiarygodność dostawcy oraz to, czy produkt ma odpowiednią specyfikację.

Jak informuje portal Saab Planet – „ta nieoczekiwana dostępność ma znaczące implikacje dla globalnej społeczności Saaba. Właściciele, którzy kiedyś stanęli przed ponurą perspektywą wycofania swoich pojazdów z powodu braku części, teraz odzyskali nadzieję”.

Idź do oryginalnego materiału