Nowe unijne przepisy PTI i kontroli drogowej: co oznaczają dla polskich przewoźników?

1 tydzień temu

Unijny pakiet „Roadworthiness”, zaproponowany przez Komisję Europejską, zmienia zasady przeprowadzania badań technicznych (PTI) i kontroli drogowych. Tym razem na korzyść przewoźników, bo zmiany oznaczają mniej biurokracji i większą przejrzystość, ale również nowe obowiązki. W tym artykule sprawdzamy, co dokładnie się zmienia, kiedy oraz co powinni zrobić właściciele flot, aby przejść łatwiej przez tę transformację.

Spis treści:

  • Co się zmienia? Najważniejsze założenia pakietu KE
  • Wpływ na polskie firmy transportowe
  • Etapy legislacyjne i przewidywany harmonogram
  • Jak przygotować flotę? Lista działań dla przewoźników

Co się zmienia? Najważniejsze założenia pakietu KE

Poniżej przedstawiamy najważniejsze, z punktu widzenia przewoźników, założenia tzw. roadworthiness package, czyli pakietu modernizacji aktualnych regulacji.

  • Transgraniczne uznawanie przeglądów technicznych

Przewoźnicy będą mogli robić przeglądy techniczne pojazdów w dowolnym kraju UE, bez potrzeby powrotu do kraju rejestracji.

  • Cyfryzacja dokumentów i centralna baza danych

Wszystkie certyfikaty PTI mają być elektroniczne i dostępne online dla organów kontrolnych w całej Europie.

  • Roczna kontrola dla pojazdów powyżej 10 lat

Starsze auta będą musiały przechodzić badania co rok – niezależnie od harmonogramu krajowego.

  • Nowe testy dla pojazdów EV i wyposażonych w ADAS

Kontrola systemów wspomagania kierowcy, oprogramowania, elektryki i emisji cząstek ultradrobnych oraz NOₓ.

  • Centralna rejestracja przebiegu pojazdu

Tachografy elektroniczne będą integrowane z narodowymi rejestrami, co ograniczy oszustwa i zwiększy transparentność rynku wtórnego.

Wpływ na polskie firmy transportowe

Wprowadzenie powyższych zmian to duże ułatwienia również dla polskich przewoźników. Dzięki możliwości wykonywania PTI poza granicą kraju będzie można lepiej wykorzystać flotę. Z drugiej strony wdrożenie cyfrowych systemów dokumentacji z pewnością wygeneruje nowe koszty, podobnie jak dodatkowe przeglądy czy aktualizacje systemu ADAS.

Nowelizacja przepisów wiąże się także z ryzykiem przestojów na potrzeby dostosowania pojazdów do nowych regulacji oraz koniecznością korekty harmonogramu przeglądów. Floty będą wymagały aktualizacji procedur, a przewoźnicy szkoleń na temat nowych regulacji.

Etapy legislacyjne i przewidywany harmonogram

Aktualnie pakiet „Roadworthiness” znajduje się na etapie konsultacji w Parlamencie Europejskim oraz Radzie UE. Zanim nowe przepisy wejdą w życie, muszą zostać zatwierdzone przez obie instytucje. W praktyce oznacza to, iż zaczną obowiązywać najwcześniej między 2026 a 2028 rokiem.

Polska, podobnie jak inne kraje UE, będzie miała możliwość opracowania własnych regulacji wykonawczych, dostosowanych do krajowych realiów branży transportowej, co może odwlec ostateczny termin wejścia w życie opisywanych zmian.

Jak przygotować flotę? Lista działań dla przewoźników.

Przewoźnicy mają więc jeszcze trochę czasu, ale warto już teraz przemyśleć najważniejsze etapy dostosowywania floty do zmian w przepisach. Zapobiegliwi właściciele firm sprawdzają stopień przygotowania pojazdów na nowe wymogi, czyli obecność:

  • systemów ADAS,
  • tachografów cyfrowych,
  • oprogramowania

oraz rejestracje przebiegów.

Niektórzy sprawdzają także dostępność narzędzi i rozwiązań umożliwiających elektroniczny PTI oraz przechowywanie dokumentacji w formie cyfrowej. Dobrą praktyką będzie także śledzenie informacji o ewentualnych szkoleniach dla pracowników, zwłaszcza tych administracyjnych oraz kierowców.

Idź do oryginalnego materiału