Inteligentny i wydajny – napęd 4x4 w nowych modelach Skody łączy wysoką dynamikę jazdy z pewnym, bezpiecznym prowadzeniem w zróżnicowanych warunkach.
Skoda ma już 25 lat doświadczenia w budowie swoich współczesnych modeli z napędem 4x4 – zaczęło się od Octavii Combi z 1999 r. Od tamtej pory producent wyprodukował ponad 1,25 mln czteronapędowych aut. Dziś odmiany 4x4 cieszą się niezmiennie wysoką popularnością i stanowią kilkanaście procent łącznej sprzedaży marki w Europie. Podobnie jest w Polsce.
Automatycznie i skutecznie
Wersji 4x4 nie mogło zabraknąć także w najnowszych odsłonach Superba i Kodiaqa, a już niedługo taki wariant dołączy do oferty zmodernizowanej Octavii (więcej informacji na końcu artykułu). We wszystkich przypadkach układ napędu obu osi korzysta z elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego piątej generacji, które względem poprzedniej charakteryzuje się lżejszą i prostszą konstrukcją, a także wydajniejszą współpracą z elektronicznymi systemami bezpieczeństwa.
W zależności od sytuacji sprzęgło potrafi przenieść choćby niemal całość momentu obrotowego na tylną oś, z czego do 85% na jedno koło. Pozwala to aktywnie wpływać na adekwatności jezdne zarówno od strony bezpieczeństwa prowadzenia, jak i przyjemności z jazdy.
Ta elastyczność sprawia, iż z jednej strony inteligentny układ 4x4 w modelach Skody w bardzo niewielkim stopniu zwiększa zużycie paliwa; w dogodnych warunkach pracuje bowiem niemalże w trybie napędu przednich kół. Z drugiej strony aktywnie monitoruje sytuację drogową i w pełni automatycznie zarządza rozdziałem momentu obrotowego zależnie od potrzeb, błyskawicznie – w ułamku sekundy – przekazując go na tył. W ten sposób wspiera kierowcę w bezpiecznym pokonywaniu wymagających odcinków dróg, od jesiennej słoty przez piach i błoto aż po zaśnieżone drogi. Ułatwia poruszanie się po śliskiej nawierzchni, a w ofensywnie pokonywanych zakrętach zapewnia bardziej neutralną charakterystykę prowadzenia i zwiększa stabilność. W tym celu elektronika monitoruje m.in. wszelkie różnice w poślizgu kół, ich prędkość, kąt skrętu, aktualne obroty silnika, pozycję pedału gazu oraz przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Do wyboru są też specjalne tryby jazdy, np. na śnieg.
Warto dopłacić
Napęd 4x4 wymaga niewielkich czynności i kosztów eksploatacyjnych, a dopłata do tego rozwiązania zwróci się przy odsprzedaży samochodu – czteronapędowe auta są cenione na rynku wtórnym.
1727
Budowa aktywnego napędu 4x4 w spalinowych Skodach
Sercem układu 4x4 w nowych modelach Skody jest sprzęgło wielopłytkowe piątej generacji, które nieustannie reguluje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami we współpracy z elektronicznymi systemami kontroli – w pełni automatycznie i bardzo wydajnie. Takie rozwiązanie łączy błyskawiczny czas reakcji, elastyczność w rozdziale siły napędowej oraz niskie zużycie paliwa.
Nie tylko Kodiaq – pozostałe nowości Skody dostępne z napędem 4x4
W ostatnim czasie Skoda kompleksowo odnowiła swoją gamę modelową, od Fabii i Kamiqa przez elektrycznego Enyaqa aż po Superba. Obok nowych generacji Kodiaqa i Superba napęd 4x4 niedługo będzie dostępny także w świeżo zmodernizowanej Octavii – w 2025 r. do jej oferty dołączy benzynowa turbodoładowana jednostka 2.0 TSI rozwijająca moc 204 KM, standardowo łączona z 7-biegową przekładnią DSG i właśnie z napędem obu osi (dostępna zarówno dla wersji nadwoziowej Liftback, jak i Combi).
Już teraz w czteronapędowych odmianach oferowane są nowe odsłony Superba i Kodiaqa. Tu napęd 4x4 standardowo łączy się z mocniejszymi jednostkami – w obu przypadkach z jedną benzynową i jedną wysokoprężną (wszystkie seryjnie z DSG). Oto bazowe ceny poszczególnych wersji:
- Superb 2.0 TDI 4x4 (193 KM): cena od 173 950 zł
- Superb 2.0 TSI 4x4 (265 KM): cena od 191 900 zł
- Kodiaq 2.0 TSI 4x4 (204 KM): cena od 187 850 zł
- Kodiaq 2.0 TDI 4x4 (193 KM): cena od 203 000 zł