Daimler Truck oficjalnie otworzył swoje nowe Global Parts Center (GPC) w Halberstadt, które staje się centralnym węzłem logistycznym numer 1 w globalnym zaopatrzeniu w części zamienne do samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks. Zakład w Saksonii-Anhalt ma zapewnić szybkie i kompleksowe zaopatrzenie w części, co umożliwi maksymalizację czasu sprawnego działania i minimalizację przestojów flot pojazdów. Inwestycja o wartości około 500 milionów euro została zaplanowana z myślą o neutralnej pod względem emisji CO2 działalności.
Oficjalna ceremonia otwarcia GPC zgromadziła licznych gości, w tym Karin Rådström, CEO Daimler Truck, dr Reinera Haseloffa, premiera Saksonii-Anhalt, Svena Schulze, ministra gospodarki, turystyki, rolnictwa i leśnictwa Saksonii-Anhalt, oraz Achima Pucherta, CEO Mercedes-Benz Trucks.
– Nasze nowe Global Parts Center umożliwia nam jeszcze lepszą obsługę naszych klientów. Z Halberstadt możemy gwałtownie i efektywnie zaopatrywać ich w części zamienne Mercedes-Benz Trucks w ponad 170 krajach, zapewniając maksymalny czas sprawnego działania ich samochodów ciężarowych. W ten sposób jeszcze bardziej wzmocnimy naszą zdolność do realizacji celu działania Daimler Truck: For all who keep the world moving. – mówił Karin Rådström, CEO Daimler Truck.


Globalne centrum logistyczne
W przyszłości z nowej lokalizacji logistycznej do dystrybutorów pojazdów w ponad 170 krajach na całym świecie zostanie dostarczonych do 300 000 różnych artykułów – od najmniejszej śruby po kompletną kabinę kierowcy samochodu ciężarowego. Global Parts Center odgrywa tym samym decydującą rolę w zapewnieniu międzynarodowych łańcuchów dostaw. Elastyczna i wydajna logistyka części zamiennych jest ważnym czynnikiem sukcesu dla Mercedes-Benz Trucks i ich klientów na całym świecie, umożliwiając maksymalizację czasu sprawnego działania i minimalizację przestojów flot pojazdów.
Do początku 2026 roku w GPC ma zostać utworzonych około 650 miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników. w tej chwili w zakładzie pracuje już prawie 200 osób. Około 2600 dostawców samochodów ciężarowych Mercedes-Benz będzie w przyszłości dostarczać swoje części do zakładu logistycznego. Od początku 2026 roku nowa lokalizacja będzie obsługiwać ponad 20 regionalnych centrów logistycznych i prawie 3000 dealerów na całym świecie, m.in. w różnych krajach europejskich, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Australii.
Zakład w parku przemysłowym Halberstadt East będzie miał powierzchnię całkowitą około 270 000 metrów kwadratowych, a w pierwszym etapie budowy około 260 000 metrów kwadratowych powierzchni logistycznej, co odpowiada ponad 35 boiskom piłkarskim. Daimler Truck pozyskał globalną firmę logistyczną DP World, która przejmie codzienną działalność GPC w zakresie samochodów ciężarowych, w tym procesy logistyczne przyjęcia i wysyłki towarów oraz magazyn części.
Zrównoważony rozwój i neutralność CO2
Nowy zakład logistyczny został od samego początku zaprojektowany z myślą o eksploatacji neutralnej pod względem emisji CO2, z koncepcją energetyczną, która całkowicie rezygnuje z paliw kopalnych – nie jest potrzebny gaz ziemny ani olej. Energia potrzebna na terenie zakładu jest wytwarzana przez jedną z największych dachowych instalacji fotowoltaicznych w Europie, która pokrywa ponad 90 procent całej powierzchni dachu (około 250 000 metrów kwadratowych).
Oczekuje się, iż instalacja fotowoltaiczna o mocy szczytowej ponad 22 megawatów (MWp) będzie w przyszłości wytwarzać ponad 20 milionów kilowatogodzin (kWh) energii elektrycznej rocznie, co jest znacznie więcej, niż zostanie zużyte w zakładzie. Nadmiar energii z GPC będzie dostarczany do sieci. Planowane są dodatkowe urządzenia magazynujące energię, aby utrzymać poziom samowystarczalności na możliwie wysokim poziomie przez cały okres użytkowania; w pierwszym etapie planowany jest magazyn energii o pojemności około 2000 kWh.
Obiekt będzie ogrzewany dzięki elektrycznych pomp ciepła, które przeniosą ciepło do budynku za pośrednictwem układów ogrzewania podłogowego, co ma zapewnić wysoką sprawność energetyczną dzięki niskim temperaturom wody ogrzewającej i efektowi magazynowania podłóg przemysłowych.
W celu ułatwienia pracownikom dostępu do mobilności elektrycznej, udostępnionych zostanie około 30 punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z możliwością dalszej rozbudowy. Odpowiednie stacje ładowania są również dostępne dla ciężarówek dostawców, których floty będą stopniowo elektryfikowane – w tym celu dostępnych jest 16 punktów ładowania o mocy 200 kW i cztery punkty ładowania o mocy 400 kW. Daimler Truck zelektryfikuje swoją pierwszą trasę już w sierpniu 2025 roku między Oschersleben a GPC Halberstadt, a kolejne trasy dla ciężarówek elektrycznych zostaną uruchomione w późniejszym terminie.