Dziś już nikogo nie dziwi, gdy na ulicy mija chińskie samochody. Ich sprzedaż w całej Europie wystrzeliła do niespotykanego dotąd poziomu. Kilku producentów z Państwa Środka odnotowało wyjątkowo dużo rejestracji podczas pierwszego półrocza 2025 r.
Najnowsze dane JATO Dynamics są jasne. Chińskie samochody zaaklimatyzowały się w Europie. Analizując pierwsze półrocze 2025 i 2024 r., ich sprzedaż niemal się podwoiła (+91 proc.) do rekordowego poziomu niespełna 350 tys. egzemplarzy (347 135 szt.). Po 6 miesiącach daje im to 5,1 proc. udziału w rynku europejskim (25 państw UE, Wielka Brytania, Norwegia, Szwajcaria). To niemal tyle samo co Mercedes (5,2 proc.), a więcej niż Ford (3,8 proc.).
MG idzie jak burza, BYD bryluje wśród plug-inów
Najpopularniejszym chińskim producentem w Europie jest MG. Od stycznia do czerwca 2025 r. zarejestrowano 162 153 auta dawnej brytyjski marki. To wzrost o 22 proc., dzięki czemu brand koncernu SAIC Motor zdystansował chociażby Teslę. MG ma już jednak mocno ugruntowaną pozycję w Europie, a modele HS, ZS i MG3 zdobywają kolejnych klientów. Inni producenci z Chin także gwałtownie poprawiają swoją sprzedaż. W tym gronie są BYD, Omoda, Jaecoo, Leapmotor oraz Xpeng.
W przypadku BYD naliczono 70,5 tys. rejestracji w ciągu półrocza. To poprawa aż o 311 proc., a w samym czerwcu marki dostarczyła 15 565 egzemplarzy. Dzięki temu BYD znalazło się w Top 25, wyprzedzając m.in. Suzuki, Mini czy Jeepa. Jakby tego było mało, BYD Seal U DM-i wraz z Volkswagenem Tiguanem byli najpopularniejszymi hybrydami plug-in czerwca. Chiński SUV w ciągu półrocza zajął trzecie miejsce w tym segmencie.
Chińskie samochody przyciągają z każdym rodzajem napędu
O ile BYD mocno rośnie dzięki elektrykom, o tyle Omoda i Jaecoo notują imponującą sprzedaż, dzięki autom spalinowym (63 proc. w czerwcu). Jednak i tutaj do głosu dochodzi elektryfikacja, dzięki hybryowej technologii Super Hybrid. SUV-y z tą innowacją odpowiadały za 29 proc. czerwcowych rejestracji. Natomiast indywidualnie Jaecoo 7 Super Hybrid w zeszłym miesiącu było na 9. miejscu w rankingu modelowym segmentu PHEV.
Sprzedaż na poziomie 8,3 tys. egzemplarzy w samym czerwcu odnotowała marka Leapmotor. Główna w tym zasługa miejskiego autka Leapmotor T03 (do końca marca był produkowany w Polsce) oraz hybrydowego SUV-a z rozszerzonym zasięgiem Leapmotor C10. Natomiast Xpeng pułap 8,3 tys. szt. osiągnął przez całe półrocze. Większość zamówień tej luksusowej marki aut elektrycznych dotyczyła SUV-a G6 (5 615 szt.).