Bawarska marka pochwaliła się zupełnie nowym, bardzo mocnym, hybrydowym SUV-em, BMW XM, a także ogłosiła zmodernizowaną wersję roadstera BMW Z4.
Zacznijmy od BMW Z4. Obecne BMW Z4 produkowane jest od 2020 przez partnera produkcyjnego BMW Group, firmę Magna Steyr Fahrzeugtechnik w Graz w Austrii. Jako ciekawostkę podpowiem, iż w zakładach Magna Steyr powstaje również Mercedes klasy G. Wracając do BMW Z4: nowy model zacznie swój debiut na światowych rynkach w listopadzie 2022 r. Oferta silników obejmuje dwie jednostki 4‑cylindrowe i jeden 6-cylindrowy silnik rzędowy. BMW Z4 M40i z sześciocylindrowym silnikiem to swego rodzaju unikat w tym niszowym segmencie, w tej chwili żaden inny roadster oferowany na europejskim rynku nie ma sześciocylindrowego silnika. No chyba, iż weźmiemy pod uwagę kolekcjonerskiego Morgana PlusSix, ale on nie powinien się liczyć, bo jego również napędza silnik B58 od BMW.
Modyfikacja tego modelu oznacza m.in. popularyzację pakietu M, usportowiona stylizacja ma być oferowana w standardzie również dla czterocylindrowych odmian napędowych. Pakiet ten obejmuje typowe dla M trzyczęściowe wloty powietrza w pasie przednim, unikalne kontury progów i pas tylny z wyrazistymi elementami bocznymi. Nowe są też boczne wloty powietrza, które tworzą „zasłony powietrzne” zmniejszające turbulencje w nadkolach. Atrapa chłodnicy BMW otrzymała unowocześniony, wyrazisty design. Ma teraz wewnątrz poziomą strukturę, która wizualnie poszerza przód. Specyficzny charakter BMW Z4 M40i jako samochodu o wysokich osiągach podkreślają między innymi nakładki lusterek zewnętrznych w kolorze Cerium Grey oraz trapezowe końcówki rur wydechowych.
Topowy model BMW Z4 to 6-cylindrowy silnik rzędowy z unikalną pośród konkurencji technologią M TwinPower Turbo (to nie są dwie turbosprężarki!) zapewnia znakomite osiągi. Jednostka o pojemności 3,0 l i mocy 250 kW (340 KM) generuje maksymalny moment obrotowy 500 Nm i daje BMW Z4 M40i przyspieszenie do setki w 4,5 s. Oba silniki czterocylindrowe o pojemności 2,0 l z technologią BMW TwinPower Turbo również charakteryzują się pełną temperamentu charakterystyką pracy. Silnik BMW Z4 sDrive30i generuje moc 190 kW (258 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm i umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s. BMW Z4 sDrive20i o mocy 145 kW (197 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s (ze skrzynią automatyczną 6,6 s).
Sportowy układ jezdny M dostępny teraz w wyposażeniu standardowym BMW Z4 sDrive30i optymalizuje dynamikę jazdy dzięki sztywniejszej konfiguracji amortyzatorów i sprężyn. BMW Z4 M40i wyposażone jest w adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz – podobnie jak BMW Z4 sDrive30i – w sportowy układ hamulcowy M z niebieskimi lub czerwonymi zaciskami. Ponadto topowy model (BMW Z4 M40i) ma standardowo sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi dostępny opcjonalnie również w BMW Z4 sDrive30i.
BMW Z4 wyposażone jest również w wiele systemów wspomagających kierowcę. W standardzie jest m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową z uruchomieniem hamulców, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas oraz wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania. Opcjonalnie oferowany jest m.in. regulator prędkości z funkcją Stop & Go, ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed najechaniem na tył, ostrzeganie przed ruchem poprzecznym oraz asystent parkowania i kamera cofania. W wyposażeniu jest również wyświetlacz BMW Head-Up, który wyświetla na przedniej szybie informacje istotne dla kierowcy.
Druga nowość to SUV BMW XM (BMW woli nazywać go SAV, od Sport Activity Vehicle). Po raz pierwszy od 50 lat istnienia BMW M GmbH, marka prezentuje samochód o wysokich osiągach z napędem elektrycznym. Elektrycznym, ale nie wyłącznie, bo silnik V8 wciąż tu jest. BMW XM to hybryda, w której napęd czerpie moc z połączonego silnika benzynowego V8 i mocnej jednostki elektrycznej. BMW XM będzie produkowane w od grudnia 2022 roku amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu, a do sprzedaży trafi wiosną 2023 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu będą USA, Chiny i Bliski Wschód.
Napęd M Hybrid w BMW XM generuje moc systemową 480 kW (653 KM) wytwarzaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy do 360 kW (489 KM) i napęd elektryczny o mocy do 145 kW (197 KM). Bazuje on na nowym silniku V8 o pojemności 4,4 l z TwinPower Turbo, wyposażonym w międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Ośmiocylindrowy silnik jest wspomagany przez silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic. Systemowy moment obrotowy napędu M HYBRID wynosi 800 Nm (generowany wspólnie przez silnik spalinowy o wartości do 650 Nm i silnik elektryczny o wartości do 280 Nm).
BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, a kierowcy podczas przyśpieszania usłyszą charakterystyczne brzmienie ośmiocylindrowej jednostki ze sportowego układu wydechowego. Ma on elektryczne, płynnie sterowane klapy oraz – po raz pierwszy w modelu BMW M – sześciokątne, ułożone jedna nad drugą podwójne końcówki rur wydechowych. Przycisk M Hybrid na konsoli środkowej aktywuje trzy tryby pracy, w tym ELECTRIC umożliwiający jazdę bez lokalnej emisji spalin z prędkością do 140 km/h i zasięgiem od 82 do 88 km. Akumulator trakcyjny ma pojemność użytkową 25,7 kWh, to prawie tyle co w… Dacii Spring, która jest samochodem wyłącznie elektrycznym. Ale BMW XM to potężne auto, które oferowane będzie opcjonalnie choćby z 23″ felgami.
Nie mogło zabraknąć też bogatego zestawu systemów asystujących. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej (w Polsce wymaga to zmiany przepisów), automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację. W standardzie jest również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.
BMW ogłosiło też, iż jesienią 2023 roku do gamy modelowej dołączy BMW XM Label Red. Najmocniejszy seryjny samochód w historii BMW M GmbH z homologacją drogową, będzie dysponować mocą systemową 550 kW (748 KM) generowaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy 430 kW (585 KM) i napęd elektryczny o mocy 145 kW (197 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym systemu wynoszącym ponad 1000 Nm (750 Nm z silnika spalinowego i 280 Nm z silnika elektrycznego; wartości tymczasowe na podstawie dotychczasowego stanu rozwoju pojazdu).