Nowe BMW X3 przechodzi testy dynamiki jazdy

moto-przestrzen.pl 1 tydzień temu

Na zakończenie przygotowań do produkcji seryjnej nowe BMW X3 przechodzi w centrum testowym BMW Group w Miramas, na południu Francji, ostateczne strojenie wszystkich systemów kontroli układu jezdnego i wspomagających kierowcę. Czwarta generacja Sports Activity Vehicle (SAV) w segmencie średnim premium zostanie zaprezentowana już za kilka tygodni zarówno z wysoce wydajnymi silnikami spalinowymi, jak i zaawansowanym napędem hybrydowym typu plug-in. W ramach intensywnego programu strojenia inżynierowie odpowiedzialni za rozwój i testy. Troszczą się o to, aby wszystkie warianty modelowe nowego BMW X3 miały, niezależnie od ich napędu i masy, doskonałe adekwatności jezdne w każdej sytuacji. Zawsze spójne doświadczenie klienta w nowym BMW X3 obejmuje również harmonijną funkcjonalność wszystkich systemów automatyzacji jazdy i parkowania.

W ramach przygotowań do produkcji seryjnej nowe BMW X3 przeszło już szeroko zakrojony program testów na śniegu i lodzie, w regionach z ekstremalnymi upałami i w warunkach terenowych. Przydatność SAV-a do codziennego użytku i długich trasach przetestowano i dopracowano zarówno w ruchu miejskim, jak i na krętych drogach pozamiejskich, autostradach i na wybranych torach wyścigowych.

Idealnie zestrojone ze sobą systemy zapewniające typowe dla BMW wrażenia z jazdy.

Do ostatecznego dopracowania wrażeń z jazdy nowym BMW X3 inżynierowie korzystają z wszechstronnego toru testowego w Miramas. Oprócz asfaltowego owalnego toru i pętli autostradowej są tam również tory slalomowe, serpentynowe i okrężne, a także tory terenowe i manewrowe o różnych nawierzchniach. Pozwala to na szczegółową analizę i optymalizację przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego, zawieszenia i amortyzacji, precyzji kierowania oraz hamowania nowego BMW X3.

Dynamika jazdy i wydajność nowego BMW X3 to zasługa również inteligentnej lekkiej konstrukcji i zoptymalizowanych adekwatności aerodynamicznych. Współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,27 stanowi najlepszy wynik w tym segmencie.

W porównaniu z poprzednim modelem, nowe BMW X3 ma również większy rozstaw kół i mniejszy wypór tylnej osi. Ponadto zwiększono sztywność karoserii i punktów mocowania zawieszenia. Odpowiednio ukierunkowany rozwój kinematyki i elastokinematyki na obu osiach oraz o 19 procent większa odległość wyprzedzenia sworznia zwrotnicy przednich kół zapewniają zauważalnie lepszą stabilność kierunkową. Bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego zwiększa komfort kierowania, a zmodyfikowane łączniki stabilizatora optymalizują dynamikę pokonywania zakrętów bez negatywnego wpływu na komfort jazdy.

W nowym BMW X3 oferowane będzie opcjonalnie adaptacyjne zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. Posiada dwie mapy wybierane dzięki trybów My Mode, których ostateczne dostrojenie jest częścią testów dynamiki jazdy w Miramas. Ponadto nowa edycja SAV-a będzie mieć w standardzie najnowszą wersję systemu sterowania dynamiką poprzeczną BMW, która zapewnia precyzyjną kontrolę wymaganych momentów obrotowych układu kierowniczego, ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz rozkładu momentu żyroskopowego układu Performance Control, dostosowanego do sytuacji podczas jazdy.

Unikalne doświadczenie BMW w dziedzinie rozwoju zapewnia doskonałe zestrojenie wszystkich komponentów oraz układu napędowego i jezdnego, czego efektem jest wyjątkowe połączenie precyzji, pewności i wszechstronności charakteryzujące wrażenia z jazdy SAV-ów marki BMW.

Typowa dla BMW integracja wszystkich elementów optymalizuje również zautomatyzowaną jazdę. Nowe BMW X3 wyposażone jest w oparty na BMW Operating System 9 najnowszy system BMW iDrive z kontrolerem BMW iDrive i oferuje znacznie większy wybór systemów automatyzacji jazdy i parkowania niż poprzedni model. W standardowym wyposażeniu samochód ze sporą nadwyżką spełnia wymagania testów bezpieczeństwa Euro NCAP. Bardzo precyzyjne interwencje systemów wspomagających hamowanie i kierowanie w porównaniu z konkurencją są kolejnym przykładem wyjątkowej integracji rozwoju dynamiki jazdy BMW, która umożliwia zawsze harmonijną interakcję między kierowcą a pojazdem.

Doskonała funkcjonalność wszystkich systemów wspomagających kierowcę opiera się na najnowocześniejszych czujnikach, a także oprogramowaniu, procesorach i technologii sieciowej reprezentujących najnowsze standardy techniczne. Wśród najważniejszych elementów nowego BMW X3 znajduje się aktywny asystent zmiany pasa ruchu oraz asystent parkowania i manewrowania, który umożliwia sterowanie pojazdem z zewnątrz dzięki telefonu.

Idź do oryginalnego materiału