Pod koniec tegorocznych wakacji w Trójmieście, przedpremierowo, zaprezentowano nowe generacje modeli BMW Serii 1 oraz X3. Teraz oba modele trafiły do stałej ekspozycji w trójmiejskich salonach marki. W BMW Bawaria Motors Gdańsk spotkaliśmy je zaparkowane obok siebie. Co oferują nowości spod znaku biało-niebieskiej szachownicy?
Klasa SAV, czyli Sports Activity Vehicle – Nowe BMW X3
X3 należy do najpopularniejszych modeli marki BMW w Polsce – po Serii 3 i X5. Przekonuje do siebie uniwersalnością – jest bowiem wystarczająco duży, by pełnić rolę rodzinnego samochodu i wystarczająco mały, aby nadawał się do codziennej eksploatacji, również w mieście. W debiutującej generacji zastosowano nowy język stylistyczny, znany z wcześniejszych modeli, np. Serii 5. I tak mamy charakterystyczne, aerodynamiczne klamki ukryte w nadwoziu, monolityczną bryłę, podświetlony grill i powiększone w stosunku do poprzednika wymiary. Długość nadwozia wzrosła o 34 mm do 4,755 mm, a szerokość o 29 mm do 1,920 mm. W połączeniu z wysokością pojazdu zmniejszoną o 25 mm do 1,660 mm oraz zwiększonym rozstawem kół, uzyskano szczególnie mocny i sportowy wygląd. Ten prawdopodobnie przyciągnie do BMW nowych klientów, którzy być może dotychczasowe generacje uznawali za niezbyt wyszukane stylistycznie.
We wnętrzu pasażerowie otrzymują dużą przestrzenią i atmosferą premium w indywidualnym stylu. To między innymi zakrzywiony wyświetlacz, panel interakcji BMW, kierownica ze spłaszczonym brzegiem w dolnej części i na nowo zaprojektowana dźwignia biegów.
Pod względem napędowym, BMW jest konserwatywne. Wszystkie nowe X3 mają napęd na 4 koła i automatyczne skrzynie biegów. Klienci mogą wybierać spośród diesela, hybrydy plug-in i dwóch odmian benzynowych.
Cennik otwiera wersja X3 xDrive20 o mocy 208 KM (7.8 sek. do 100 km/h) za 250 000 zł. Diesel X3 xDrive20d ma 197 Km i kosztuje od 260 000 zł. Droższa jest hybryda X3 xDrive30e (299 KM), która kosztuje od 280 000 zł. Topowa i najdroższa jest wersja X3 M50 xDrive o mocy 398 KM, której cena rozpoczyna się od 365 000 zł.
Kompakt od BMW – Seria 1
Druga z nowości to Seria 1. Historia tego modelu ma już ponad 20 lat. W momencie debiutu wyróżniała się przede wszystkim tylnym napędem, co w tym segmencie rynku było rzadkością. Nowy model oferowany jest tylko w jednej wersji nadwoziowej, ma też zdecydowanie bardziej ugrzeczniony charakter.
Podobnie jak w przypadku X3, także tutaj można mówić o powiększeniu nadwozia. Długość zewnętrzna nowej Serii 1 wzrosła o 42 mm do 4361 mm, podczas gdy rozstaw osi wynosi 2670 mm. Szerokość pojazdu to 1800 mm, a wysokość wzrosła o 25 mm do 1459 mm.
Mimo pewnego podobieństwa do poprzednika, producent mówi tutaj o nowej generacji samochodu. Łatwo jednak dostrzec, iż Seria 1 nie otrzymała “wyróżników” najnowszej generacji – jak klamki czy grill powielany w większych modelach. Otrzymała za to zupełnie nowy przód oraz gruntownie przestylizowany tył.
Wnętrze, mimo zmian, zachowało charakter z poprzedniej epoki BMW. Być może to słuszny kierunek, bo Seria 1 najwyraźniej nie potrzebowała “kosmicznego” wglądu, aby przekonać do siebie nabywców. Zmartwią się natomiast miłośnicy manualnej skrzyni, bowiem od tej generacji, Seria 1 dostępna będzie już tylko z “automatami”.
Cennik Serii 1 rozpoczyna się od kwoty 149 000 zł za odmianę benzynową 120 o mocy 170 KM. 300-konny wariant M135 xDrive to już wydatek od 235 000 zł. W konfiguratorze są też dwa diesele – 118d o mocy 150 KM za minimum 155 000 ł oraz 120d (163 KM) za 10 000 zł więcej.
Samochody dostępne są zarówno na ekspozycjach salonowych, jak i do jazd testowych.