Nowe BMW M5. V8 plus prąd równa się 727 koni mechanicznych

2 dni temu
Zdjęcie: Nowe BMW M5 Źródło:BMW


Nowe BMW M5 siódme generacji po raz pierwszy ma zelektryfikowany układ napędowy. Maksymalna moc to 727 KM, a maksymalny moment obrotowy 1000 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,5 s.


Światowa premiera nowego BMW M5 odbędzie się na Festival of Speed w Goodwood, w Anglii w lipcu 2024 r. W tym samym miesiącu rozpocznie się produkcja w zakładach BMW Group w Dingolfing. Nowe BMW M5 wejdzie na rynek w listopadzie 2024 r. W tym samym czasie odbędzie się również rynkowa premiera nowego BMW M5 Touring.


Napęd M Hybrid w nowym BMW M5


Napęd M Hybrid w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 l oraz klasycznym wysokoobrotowym charakterze zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic silnik elektryczny o charakterystyce dostosowanej do tego modelu. Silnik spalinowy ma najnowszą technologię M TwinPower Turbo, międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 430 kW/585 KM oraz maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 145 kW/197 KM. Jego nominalny moment obrotowy wynosi 280 Nm, a przełożenie wstępne na wejściu do skrzyni biegów zwiększa go do efektywnej wartości 450 Nm.


Maksymalna prędkość obrotowa ośmiocylindrowego silnika wynosi 7200 obr./min. W nowym BMW M5 stały ciąg odczuwalny jest aż do najwyższych obrotów i prędkości. Standardowo prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z pakietem M Driver limit ten można podnieść do 305 km/h.


Sportowy układ wydechowy nowego BMW M5 ma elektrycznie, płynnie sterowane przepustnice i typowe dla M dwie pary końcówek rur wydechowych, każda z czarnymi chromowanymi osłonami o średnicy 100 mm.


Pracy silnika elektrycznego towarzyszy dźwięk generowany przez system BMW IconicSounds Electric. Charakterystyczne dla M brzmienie silnika elektrycznego daje autentyczną reakcję na naciskanie pedału przyspieszenia w trybie elektrycznym. Przy odpowiedniej konfiguracji napędu dźwięk towarzyszy również elektrycznemu wspomaganiu silnika V8.


W trybie w pełni elektrycznym można rozwijać prędkość do 140 km/h. Umieszczony nisko w podłodze akumulator wysokonapięciowy o użytecznej pojemności energetycznej 18,6 kWh daje zasięg elektryczny od 67 do 69 km wg WLTP. Jednostka Combined Charging Unit w BMW M5 umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.


Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie 4WD Sport ma wyraźnie odczuwalne większe przeniesienie na tylną oś. Oprócz tego do wyboru jest również tryb 2WD.


Zawieszenie o specjalnym zestrojeniu M


Konstrukcja zawieszenia nowego BMW M5 obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz pięciowahaczową oś tylną z niezależną kinematyką i elastokinematyką, a także wiele specjalnie dostosowanych do tego komponentów. Elektrycznie wspomagany zębatkowy układ kierowniczy z systemem M Servotronic i zmiennym przełożeniem jest sztywno przykręcony do ramy przedniej osi.


Standardowe wyposażenie obejmuje również adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym ze skrętnymi kołami tylnymi (maks. o 1,5°).


Wyposażenie standardowe obejmuje kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali na osi przedniej i 21 cali na osi tylnej. Są one standardowo wyposażone w opony High Performance.


Konfiguracja napędu


Przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu Drivelogic, zawiedzenia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania. Można zapisać oraz aktywować przyciskami M na kierownicy dwie ogólne konfiguracje ustawień pojazdu. We wszystkich ustawieniach menu M Setup z wyjątkiem trybu M xDrive 2WD do dyspozycji jest również funkcja Launch Control.


Naciśnięcie przycisku dynamicznej kontroli stabilności (DSC) aktywuje tryb M Dynamic, który podnosi progi interwencji hamulców i redukcji mocy silnika. Możliwe jest również całkowite wyłączenie kontroli stabilności jazdy. Kolejny przycisk służy do wyboru trybu M. Zmiana ustawienia podstawowego Road na tryb Sport ogranicza interwencje systemów wspomagających kierowcę. W połączeniu z M Drive Professional dostępny jest również tryb Track.


Panel interakcji BMW


4-strefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie, oświetlenie ambientowe z oświetleniem wnętrza M, w tym oświetlenie powitalne oraz szklany dach panoramiczny tworzą atmosferę wnętrza. Wyposażenie standardowe nowego BMW M5 obejmuje ponadto system nagłośnienia Surround marki Bowers & Wilkins, półkę do ładowania bezprzewodowego, dostęp komfortowy, system alarmowy, automatyczną obsługę klapy tylnej i kabel do ładowania Professional.


Opcjonalnie dostępny jest m.in. pakiet zewnętrznych elementów karbonowych M, podsufitka z alcantary, podgrzewana kierownica, aktywna wentylacja foteli i hak holowniczy. Już w momencie premiery nowego BMW M5 dostępne będą dedykowane do tego modelu akcesoria M Performance Parts. Oferta obejmuje m.in. kute obręcze kół M Performance ze stopów lekkich oraz elementy zewnętrzne z karbonu.
Idź do oryginalnego materiału