Nowa Skoda Kodiaq RS: sport nie jest tu najważniejszy | Pierwsza jazda

4 godzin temu

Nowa Skoda Kodiaq RS pod maską ma 265 KM, dysponuje napędem 4x4 i na swój pokład zabiera od 5 do 7 pasażerów. Choć ubrano ją na sportowo, sport nie jest tu najważniejszy. Liczy się coś zupełnie innego.

  • Nowa generacja najmocniejszego modelu w gamie Kodiaqa
  • 2-litrowy silnik o mocy 265 KM, znany z Volkswagena Golfa GTI
  • Nadwozie 5- lub 7-miejscowe

Skoda Kodiaq RS swoje życie zaczynała z 2-litrowym turbodieslem o mocy 240 KM. Później wymieniono go na jednostkę 2.0 TSI o mocy 245 KM. W jej najnowszym wydaniu sięgnięto już po 265-konny wariant tego silnika i 7-biegową przekładnię DSG. To ten sam układ napędowy, co m.in. w Volkswagenie Golfie GTI.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-octavia-2-0-tdi-test-opinie-osiagi-spalanie-czy-drogi-diesel-nadal-ma-sens,aid,4797

Tyle iż tutaj moment obrotowy trafia do kół obu osi. Odpowiada za to sprzęgło wielopłytkowe, które na tył wysyła do 100% dostępnych niutonometrów. Co więcej, w zakrętach zawsze większość z nich trafia na zewnętrzne koło (do 85%).

Skoda Kodiaq RS jeździ na 20-calowych obręczach z lekkich stopów. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340x30 mm (w wersji dla 7 osób: 335x30 mm i podwójne zaciski). fot. Skoda

2 ustawienia 4x4, 7 trybów jazdy, 2 tryby DSG i aż 15 ustawień DCC

Dostępne są dwa ustawienia układu 4x4 – normalne i sportowe. Niezależnie od trybu sprzęgło międzyosiowe w Kodiaqu RS dba o jak najlepszą trakcję przy rozpędzaniu i stabilizowanie tylnej osi w zakrętach. W końcu to duży SUV, a nie model pokroju Golfa R, pozwalający sobie na zamaszyste zamiatanie tyłem.

Kodiaq RS od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,3 s i kończy przyspieszać przy 231 km/h. Do wyboru jest 7 trybów jazdy, a także 2 ustawienia przekładni (D i S). Ta ostatnia biegi zmienia w okamgnieniu, jednocześnie dobrze współpracując z kierowcą. Na kickdown przeważnie reaguje sprawnie, ale nie ma w pełni niezależnego trybu manualnego.

Dane techniczne i cena Skoda Kodiaq RS Silnik Pojemność skokowa/układ Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Napęd; skrzynia biegów Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa CENA
benzynowy, turbo
1984 cm3/R4
265 KM/5000
400 Nm/1650
4x4; aut./7-biegowa
231 km/h
6,3 s
8,2-8,5 l/100 km
243 600 zł

Najnowsze dziecko Czechów nigdy nie jest autem o przesadnie sportowym charakterze. Owszem, potrafi podbić dźwięk tandemu silnik-wydech, aby był bardziej basowy. Pozwala na niemal płynną regulację seryjnego zawieszenia DCC z dwoma zaworami. W najsztywniejszym z 15 ustawień RS staje się skupiony na drodze i wyłapuje więcej nierówności.

Ale w najbardziej komfortowym Kodiaq głęboko do kieszeni chowa swoje sportowe ambicje. W efekcie nie wpada w bujanie na autostradzie oraz gwałtownie i sprężyście gasi skazy w asfalcie. O tym, iż coś jest na rzeczy, pokazuje głównie przy nagromadzeniu niedoskonałości drogi.

Silnik Kodiaqa RS ma dużo animuszu już od niskich obrotów. Ba, w zakresie 1650-4350 obr./min wyciska z siebie równo 400 Nm. A to oznacza, iż niemal zawsze wykazuje chęci, aby gwałtownie nabierać prędkości.

Na drodze nowa Skoda Kodiaq RS stawia przede wszystkim na wszechstronność. fot. Skoda

Wszechstronność z domieszką sportu

Na tle zwykłego Kodiaqa RS jest niczym Golf GTI z plecakiem turystycznym. Owszem, dobrze reaguje na skręty i ma wysoką stabilność swojego nadwozia. Prowadzi się bardzo pewnie, a blisko granicy przyczepności – zachowuje dużo spokoju. Nie jest jednak autem, które wciąga w akcję ani prowokuje do coraz szybszego przejeżdżania zakrętów. Tutaj w udany sposób łączą się ze sobą dobry komfort (także akustyczny), ponadprzeciętne osiągi i łatwe prowadzenie. A wszystko to przyprawione odrobiną sportu.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/prototyp-wyczynowej-elektrycznej-skody-enyaq-rs-race,aid,4598

Można go znaleźć również w zaskakująco dobrze wykończonej kabinie. Fotele mają zintegrowane zagłówki, wysuwaną podpórkę ud, elektryczną regulację i są pokryte sztuczną skórą z czerwonymi przeszyciami. Nitka w tym samym kolorze wieńczy m.in. kierownicę i deskę rozdzielczą. Poza tym gdzieniegdzie widnieją znaczki RS.

Skoda do najostrzejszego Kodiaqa przypina metkę z ceną 243 600 zł.

1842

Skoda Kodiaq RS: naszym zdaniem

Kodiaq RS to przede wszystkim bardzo wszechstronny SUV. Zapewnia jednocześnie dobry komfort, pewne prowadzenie, porządne osiągi, dużą i solidnie wykończoną kabinę, a to wszystko podkreślone szczyptą sportu. To udane auto rodzinne na co dzień, a od święta – Golf GTI z plecakiem.

Ocena: 5/5

Nowa Skoda Kodiaq RS na drodze zapewnia bardzo pewne prowadzenie, chętnie wpisuje się w zakręty i wyróżnia wysoką przyczepnością. Zawieszenie DCC imponują mnogością ustawień i choćby dlatego to czeskie auto świetnie nadaje się również w daleką rodzinną podróż.

Maciej Struk, tygodnik „Motor”

Idź do oryginalnego materiału