Na targach SEMA 2025 w Las Vegas zaprezentowano najnowszy samochód Travisa Pastrany, przygotowany do kolejnej odsłony słynnej serii Gymkhana. Po „Family Hucksterze”, zbudowanym na bazie Subaru GL, nadszedł czas na coś jeszcze bardziej szalonego – Subaru Brataroo 9500 Turbo. To ekstremalna interpretacja legendarnego Subaru BRAT z 1978 roku, stworzona przez Subaru Motorsports USA i Hoonigan Racing Division we współpracy z Vermont SportsCar.

„Ten Brat jest kompletnie szalony – w najlepszym możliwym znaczeniu. Ma duszę klasycznego Subaru, ale technikę pozwalającą robić rzeczy, jakich żaden samochód Gymkhany wcześniej nie potrafił. Zbudowany jest tak, by przyjąć każde uderzenie, lecieć wysoko i wracać po więcej. To zdecydowanie najbardziej zwariowany projekt, jaki kiedykolwiek stworzyliśmy” – mówi Travis Pastrana.
670 koni i 9500 obr./min – najwyżej kręcący się samochód w historii Gymkhany
Pod maską Brataroo 9500 Turbo pracuje dwulitrowy silnik bokser z turbodoładowaniem, opracowany przez specjalistów z Vermont SportsCar, czyli firmy stojącej za współczesnymi rajdówkami Subaru. Jednostka rozwija 670 KM i 921 Nm momentu obrotowego, osiągając maksymalnie 9500 obr./min – to najwyższa wartość w historii samochodów przygotowywanych do Gymkhany. Napęd trafia na wszystkie koła przez sześciobiegową sekwencyjną skrzynię SADEV oraz wyczynowe mechanizmy różnicowe.
Aby zapewnić maksymalną przyczepność – i równie maksymalne możliwości „niszczenia opon” – auto może korzystać z ogumienia Yokohama ADVAN A052 lub APEX, w zależności od rodzaju nawierzchni. Obręcze to wykonane na zamówienie, kuty zestaw 18-calowych felg inspirowanych klasycznym, czteroramiennym wzorem oryginalnego BRAT-a.
Fot. Subaru of AmericaLekka, karbonowa bestia z aktywną aerodynamiką
Nadwozie nowego Subaru BRAT zostało wykonane w całości z włókna węglowego. Dzięki temu zachowuje oryginalną sylwetkę auta rekreacyjnego z lat 70., ale w zupełnie nowoczesnej, agresywnej formie. Za projekt odpowiada Khyzyl Saleem, znany w świecie cyfrowego tuningu jako The Kyza.
Samochód otrzymał aktywne elementy aerodynamiczne, które pozwalają kontrolować jego zachowanie zarówno na ziemi, jak i w locie. Przednie wyloty powietrza mogą zmieniać kąt ustawienia, poprawiając balans przodu przy dużych prędkościach lub w trakcie skoków. Z tyłu zamontowano dwa różne spojlery – duży, zapewniający maksymalny docisk, oraz mniejszy, przeznaczony do efektownych driftów i widowiskowych bączków. Oba mogą zmieniać kąt natarcia w czasie jazdy, a większy dodatkowo rozszerza się, zwiększając powierzchnię nośną i stabilność w powietrzu.
Fot. Subaru of AmericaWnętrze: retro klimat z nowoczesnym twistem
Kabina Brataroo 9500 Turbo to mieszanka oldschoolu i współczesnej techniki. Deska rozdzielcza wykonana została z włókna węglowego i pokryta elementami o fakturze przypominającej drewno – nawiązując do pierwowzoru z lat 70. Z oryginalnego BRAT-a zachowano m.in. radio oraz panel klimatyzacji, który… nie steruje już nawiewem, ale aktywną aerodynamiką. W środku znalazło się także klasyczne CB-radio Uniden – czysto dla klimatu.
Fot. Subaru of AmericaGymkhana wraca – i to w australijskim stylu
Premiera nowego filmu z serii Gymkhana, zatytułowanego Aussie Shred, odbędzie się na początku grudnia na kanale Hoonigan na YouTube. Jak sugeruje tytuł, zdjęcia powstały w Australii – kraju, który słynie z widowiskowych tras i niekonwencjonalnych projektów motoryzacyjnych.
Po śmierci Kena Blocka przyszłość serii była niepewna, jednak Travis Pastrana i ekipa Hoonigan udowadniają, iż duch Gymkhany wciąż żyje. Brataroo 9500 Turbo ma być początkiem nowego etapu – jeszcze bardziej widowiskowego, ekstremalnego i pełnego lotów, poślizgów oraz kaskaderskich popisów.
Wszystko wskazuje na to, iż Subaru BRAT – ten niepozorny „pick-upik” sprzed pół wieku – właśnie zyskał drugie życie. I to w najbardziej szalonym wydaniu, jakie można sobie wyobrazić.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.














