Nowa Dacia za 54 tys. zł przegrywa z tanią alternatywą z salonów BMW. Beemka dla biednych ma jedną podstawową przewagę

4 godzin temu

Dacia Sandero to najlepiej sprzedające się auto osobowe w Europie. W samej Belgii auto kupimy zaledwie za równowartość 54 tys. zł (taniej niż w Polsce) i faktycznie jest tam hitem. Jednak jeden model sprzedaje się tam dużo lepiej i co ciekawe, alternatywą jest tani model z salonów… BMW.

Belgia choć jest dużo mniejszym krajem od Polski, to klienci kupują tam stosunkowo dużo samochodów. Dane Febiac wskazują, iż od stycznia do czerwca 2025 r. zarejestrowano tam 234 616 osobówek (w Polsce 285 282 szt.). To spadek o 10,9 proc. W pierwszym półroczu Belgowie najchętniej kupowali BMW X1, czyli najtańszego SUV-a. Model uzyskał 9 041 rejestracji, zwłaszcza we Flandrii. Druga Dacia Sandero zakończyła półrocze z liczbą 6 263 szt., z czego połowę uzyskała w regionie Walonii.

BMW X1. // fot. materiały prasowe

Jak to możliwe, iż Dacia Sandero przegrywa z BMW X1?

Choć beemka jest ponad 3-4 razy droższa, to chętnych na nią nie brakuje. Za rejestracje odpowiadają jednak głównie firmy. Osoby fizyczne stawiają przede wszystkim na Sandero. Co ciekawe, ponad połowa (52 proc.) egzemplarzy bestsellera to wariant elektryczny iX1. Takiego napędu próżno szukać w Dacii, a jazda elektrykiem w Belgii to nie tylko dopłaty, ale i wiele innych ulg. Co więcej, sprzedaż auta z segmentu premium tylko rośnie (+6,8 proc.), a budżetowej spalinówki maleje (-22,3 proc.).

Dacia Sandero. // fot. materiały prasowe

BMW X1 jest tam prawdziwym ewenementem, bo to nie jest tak, iż Belgowie kupują głównie premiumy. Na podium półrocza jest tani Citroen C3 (4 988 szt.), który jest kupowany głównie w Regionie Stołecznym Brukseli i wyprzedza niedrogą Dacię Duster (4 306 szt.) oraz Toyotę Yaris (4 174 szt.). W pierwszej połowie roku popularne były tam też Mini Cooper (3 997 szt.) czy Peugeot 2008 (3 727 szt.). BMW X2 (3 608 szt.) i Seria 4 (3 498 szt.) sa choćby w czołowej dziesiątce przed Renault Clio (3 442 szt.).

Citroen C3. // fot. materiały prasowe

Belgowie kupują głównie niemieckie samochody premium

Sumując sprzedaż wszystkich modeli, to liderem półrocza w Belgii jest nikt inny jak BMW (26 193 szt.). Bawarska marka wyprzedza Volkswagena (22 293 szt.) i Mercedesa (16 989 szt.). Dopiero za czwartym Audi (16 126 szt.) jest Dacia (15 509 szt.) i Renault (14 482 szt.). Popularnością cieszy się tam także Peugeot (14 234 szt.), Toyota (11 575) i Volvo (9 177). Czołową dziesiątkę rynku po 6 miesiącach uzupełnia Kia (9 017).

Idź do oryginalnego materiału