Nowa Dacia z salonu za 50 tys. zł schodzi jak hot-dogi na stacji. Jednak tani SUV może przełamać jego 20-letnią dominację

9 godzin temu

Czy Dacia jest popularna w swojej rodzimej Rumunii? To mało powiedziane, bo przez 20 lat z rzędu bestsellerem jest tam nieoferowana już w Polsce Dacia Logan. Jednak w tym roku panowanie sedana kosztującego w Rumunii równowartość ok. 50 tys. zł może zostać zakończone. Po pierwszym półroczu liderem jest bowiem budżetowy SUV, doskonale znany także w naszym kraju.

Nadeszła pora, aby inna Dacia została rumuńskim bestsellerem?

Dacia Logan od zawsze kojarzy się z budżetowym samochodem. Sedan segmentu B wchodził na rynek 20 lat temu i wtedy Polacy mogli kupić go za… 29 tys. zł. Od 2023 r. nie ma go już w polskiej ofercie, bo zainteresowanie u polskich dealerów było znikome. Auto kosztowało bowiem 54 800 zł, a w naszym kraju coraz bardziej stawia się na SUV-y. o ile ten trend się nie odmieni, to Logan prędko nie powróci do polskich salonów, choć niektóre kraje europejskie, jak Portugalia przywróciły go do oferty. Auto kupimy też w niektórych krajach bałkańskich czy Turcji, gdzie sedany przez cały czas są na topie.

Dacia Logan XX Special Edition. // fot. materiały prasowe

Logan jest oczywiście oferowany przez cały czas w Rumunii i 20 lat z rzędu zdobywał miano bestsellera. Zeszły rok mógł być ostatnim, bo według danych DGPCI po pierwszym półroczu liderem jest inna Dacia – Duster. Tani SUV (w Rumunii kosztuje ok. 70 tys. zł, w Polsce od 82 tys. zł) od stycznia do czerwca zebrał 6 207 rejestracji. Tymczasem Dacia Logan jest druga z liczbą 5 291 rejestracji. Auta rumuńskiej marki przez cały czas trzymają całe podium w Rumunii, bo trzecie jest Sandero (3 257 szt.), które jest europejskim bestsellerem.

Dacia Duster. // fot. materiały prasowe

Rynek w Rumunii mocno się kurczy

Jednak mimo atrakcyjnych cen, sprzedaż w Rumunii mocno spada. W pierwszym półroczu zarejestrowano 64 821 aut osobowych, czyli o 22,4 proc. mniej niż rok temu. Modele Dacii z podium zanotowały ponad 30-procentowe spadki. Szczególnie tragiczny był sam czerwiec 2025 r., który w porównaniu z zeszłorocznym był gorszy o 50,3 proc. Dacia Logan w zeszłym miesiącu zanotowała tam spadek aż o 75,3 proc., Sandero o 67,8 proc., a Duster o 49,9 proc.

Dacia Sandero. // fot. materiały prasowe

Najpopularniejszymi alternatywami dla Dacii są tam popularne w Polsce kompakty. Chodzi o Skodę Octavię (2 311 szt.) i Toyotę Corollę (1 766 szt.). O ile powyższe modele także są na minusie, to półrocze z 20-procentowym wzrostem zakończył w Rumunii Hyundai Tucson (1 567 szt.). Wyprzedził on m.in. Renault Clio (1 476 szt.), Toyotę RAV4 (1 429 szt.) czy Forda Kugę (1 409 szt.). Czołową dziesiątkę skompletowała Dacia Jogger (1 306 szt.).

Skoda Octavia. // fot. materiały prasowe

Sprzedaż Dacii spada, ale i tak miażdży konkurencję

Bazując na rejestracjach wszystkich modeli, Dacia pozostaje dominatorem rumuńskiego rynku. 17 619 szt. w pierwszym półroczu daje jej 27,2 proc. udziału w rynku. Jednocześnie rejestracje spadły o 32,4 proc. Przewaga nad resztą stawki jest jednak przez cały czas potężna. choćby druga Toyota (5 868 szt.) i trzecia Skoda (5 328 szt.) pojedynkują się w swojej własnej lidze. Najbliżej podium są Volkswagen (4 769), Renault (3 783) i Hyundai (3 416).

Idź do oryginalnego materiału