Nowa Dacia Sandero. Która wersja jest najbardziej opłacalna dla klienta?

1 tydzień temu

Rumuńska marka rozwija się w bardzo szybkim tempie, a przy tym wzmacnia swój wizerunek. Choć pozostaje budżetowa, oferuje coraz lepsze samochody, które są doceniane przez klientów.

Nowa Dacia Sandero jest tego znakomitym przykładem. Świetnie sprzedaje się w całej Europie, co potwierdza wielokrotna pozycja lidera rynku pierwotnego (w ujęciach miesięcznych). Stanowi tańszą i prostszą alternatywę dla Clio, 208 czy Polo.

Pod względem stylistycznym jest naprawdę dobrze. Wygląda bardzo podobnie do wspomnianego Volkswagena (sprzed liftingu), co oznacza, iż może spodobać się zwolennikom konserwatywnego podejścia do projektowania karoserii.

Dacia Sandero Expression

Pas przedni z reflektorami o ciemnym wypełnieniu i wąskim grillem tworzy spójny front samochodu. Z tyłu dominują kafelkowe lampy, które również mogą dysponować kloszami LED. Z kolei profil ujawnia dobre proporcje tworzące zgrabną sylwetkę.

W tym miejscu warto wspomnieć również o wymiarach rumuńskiego samochodu. Sandero ma 4088 milimetrów długości, 1784 milimetry szerokości oraz 1499 milimetrów wysokości. Natomiast jego rozstaw osi to 2604 milimetry.

Którą wersję napędową wybrać?

Choć miejski hatchback Dacii jest dostępny tylko z jednym silnikiem, można go dostać w czterech konfiguracjach. Jakim cudem? Wszystko za sprawą różnic w skrzyniach, mocach i układach paliwowych. Tak czy inaczej, bazą pozostaje jednostka 1.0 TCe.

W podstawowej konfiguracji oferuje 90 koni mechanicznych i 160 niutonometrów. Bazowo sprzęgnięto ją z pięciobiegową skrzynią manualną. jeżeli jednak wybierzesz wariant Stepway (ten stylistycznie uterenowiony), to otrzymasz sześciobiegową przekładnię. Alternatywę stanowi także bezstopniowy automat CVT, tyle iż w jego przypadku moment obrotowy spada do 142 niutonometrów.

W ofercie jest także wersja z fabryczną instalacją LPG. Używając gazu, użytkownik ma pod prawą stopą 100 koni mechanicznych i 170 niutonometrów. Sytuacja ze skrzyniami biegów jest tu taka sama, choć odmiana LPG nie jest oferowana z CVT.

Dacia Sandero Essential Stepway

Na szczycie oferty znajdziemy najmocniejszy wariant silnika 1.0 TCe. Oferuje 110 koni mechanicznych i 200 niutonometrów, co przekłada się na bezsprzecznie najlepsze osiągi. Topowe Sandero rozwija setkę w 10 sekund i rozpędza się do 180 km/h.

Według nas najbardziej korzystnie wypada konfiguracja z fabryczną instalacją gazową. Zapewnia najtańszą eksploatację przy zachowaniu akceptowalnych osiągów. Dacia Sandero z LPG przyspiesza do setki w 11,9 sekundy i potrafi pędzić 180 km/h. Uwzględniając aktualną cenę gazu (2,77 złotego za litr), spalanie na poziomie 8 litrów pozwoli pokonać 100 kilometrów za około 22 złote. Żadne hybrydy nie są tak ekonomiczne. Trzeba jednak liczyć się z obecnością skrzyni manualnej.

Nowa Dacia Sandero – wersje wyposażenia

Prezentowany samochód występuje w pięciu konfiguracjach wyposażeniowych: Essential, Expression, Stepway Essential, Stepway Expression i Stepway Extreme. Zachowaliśmy tu kolejność odpowiadającą „obfitości”. Mówiąc prościej, od najuboższej do najbogatszej.

Nowa Dacia Sandero z instalacją LPG jest dostępna w czterech z pięciu wersji. Nie występuje jedynie z tym bazowym wyposażeniem (Essential), co akurat nie stanowi dużego problemu, ponieważ nie jest to często wybierany wariant.

Wydaje się, iż najkorzystniej wybrać jedną z dwóch kompromisowych wersji: Expression lub Stepway Essential. W skład tej pierwszej wchodzą m.in.: elektryczne lusterka, światła przeciwmgielne, klimatyzacja manualna, 8-calowy ekran multimedialny, 4 głośniki i Bluetooth.

Dacia Sandero Expression – wnętrze

Stepway Essenital na tle Expression wypada nieco gorzej, bo posiada manualną regulację lusterek i system multimedialny Dacia Media Control. Dlaczego więc kosztuje więcej? Ponieważ oferuje dodatki karoserii, które upodabniają Sandero do crossovera.

Są to zmodyfikowane zderzaki, osłony błotników czy minimalnie zwiększony prześwit. Niby niewiele, a zmienia stylistykę pojazdu. Poza tym, takie Sandero posiada sześciobiegową skrzynię manualną, co może mieć najważniejsze znaczenie dla klienta.

Teoretycznie, warto rozważyć także wersję Stepway Expression, która oferuje dodatkowo: modułowe relingi dachowe, atrakcyjniejszą tapicerkę z pomarańczowymi szwami i kolorowe dekory, ale wymaga to dopłaty kilku tysięcy złotych.

Dacia Sandero – cena 2024

Zbliżamy się do końcówki roku, dlatego coraz większa liczba producentów oferuje wyprzedaże rocznika. W przypadku rumuńskiej marki jest bardzo podobnie. Nowa Dacia Sandero w bazowej wersji (z 90-konnym silnikiem, pięciobiegowym manualem i wyposażeniem Essential) stanowi wydatek 60 200 złotych. To cena o 4000 złotych niższa, dzięki rabatowi zastosowanemu w każdej konfiguracji.

Za wersję Expression z instalacją gazową trzeba zapłacić dziś 66 800 złotych. Z kolei Stepway Essential z tym samym układem napędowym startuje od 70 500 złotych. I właśnie te odmiany wydają się najbardziej atrakcyjnym wyborem.

Na wariant Stepway Expression z LPG trzeba przeznaczyć 75 200 złotych. Z kolei topowa konfiguracja, Stepway Extreme stanowi wydatek 80 000 złotych. Choć to wciąż mniej, niż u konkurentów, Dacia powinna stanowić pragmatyczny wybór.

Najdroższa oferta w cenniku to Sandero Stepway Extreme z 90-konnym silnikiem i skrzynią CVT. Kosztuje 85 500 złotych i oferuje m.in.: klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, dostęp bez kluczyka, nakładki progowe czy dedykowaną tapicerkę.

Idź do oryginalnego materiału