105 KM, profesjonalny zawias Ohlins i 240 km/h maksymalnej prędkości – nowa Aprilia RS660 przesuwa granice tego, co mogą instasporty w obszary dostępne niegdyś tylko dla rasowych motocykli sportowych.
Aprilia RS660 dała się poznać jako bardzo przyjazny sport, który znakomicie sprawdza się na torze, ale nie katuje kierowcy mocno agresywną pozycją, dzięki czemu ani weekendowe wyjazdy, ani jazda po mieście nie muszą być karą. Na ten sezon włoski producent przygotował odświeżoną RS 660, zarówno standardową, jak i pożądaną przez fanów marki wersję Factory. Przewidziano szereg nowości zarówno w zakresie estetyki, aerodynamiki, jak i osiągów oraz elektroniki.
Udoskonalona aerodynamika
Nowa Aprilia RS 660 wprowadza rozwiązania aerodynamiczne inspirowane MotoGP. Przednia owiewka została całkowicie przeprojektowana, a pod szybą zamontowano duże skrzydło oraz dwa mniejsze winglety, które poprawiają stabilność i przepływ powietrza przy wysokich prędkościach. Dwuwarstwowa konstrukcja bocznych owiewek nie tylko poprawia aerodynamikę, ale także ogranicza wpływ gorącego powietrza z silnika na komfort jazdy. Nowe rozwiązania były testowane przy użyciu symulacji CFD, w tunelu aerodynamicznym oraz na torze.
Mocniejszy silnik i zoptymalizowana elektronika
Silnik o pojemności 660 cmł generuje 105 KM dzięki zastosowaniu większych przepustnic (52 mm zamiast 48 mm). Dwucylindrowa jednostka jest kluczowym elementem lekkiej i sztywnej konstrukcji ramy, co zapewnia doskonałe prowadzenie. Motocykl waży 183 kg z płynami, co poprawia stosunek mocy do masy.
Zaawansowany pakiet elektroniczny APRC obejmuje kontrolę trakcji (ATC), kontrolę wheelie (AWC), tempomat (ACC), dwukierunkowy quickshifter (AQS), kontrolę hamowania silnikiem (AEB) oraz wybór trybów jazdy (AEM). Nowością w standardowym wyposażeniu jest system Launch Control, znany z motocykli wyścigowych. Elektroniczna przepustnica Ride-by-Wire oraz sześciosiowa platforma inercyjna (IMU) optymalizują działanie systemów wspomagających. Dodatkowo, motocykl wyposażono w system ABS na zakręty (Cornering ABS), który analizuje parametry jazdy i dostosowuje siłę hamowania dla maksymalnej stabilności.
RS 660 Factory – wersja na tłusto
Debiutuje także długo oczekiwana wersja Factory, wyposażona w komponenty premium. Standardowo mamy tu zawieszenie Öhlins: widelec NIX 30 (43 mm) oraz monoshock STX 46 z regulacją tłumienia i sprężyny. RS 660 Factory wyróżnia się dwukolorowym siedzeniem oraz malowaniem łączącym czerń i czerwień.
Dzięki poprawionej aerodynamice i mocniejszemu silnikowi, wersja Factory osiąga prędkość maksymalną 240 km/h. Dodatkowe akcesoria obejmują lżejszy tylny stelaż, kompatybilny zestaw bagażowy oraz moduł GPS do automatycznej rejestracji czasów okrążeń. Dostępne są również homologowane tłumiki SC-Project oraz akcesoria z frezowanego aluminium.
Dostępność i wersje kolorystyczne
Nowa Aprilia RS 660 i RS 660 Factory będą dostępne od marca 2025 roku. Standardowa wersja występuje w kolorach Venom Yellow oraz Blue Marlin, podkreślających dynamiczny charakter motocykla. Projektanci Aprilii zadbali o spójność stylistyczną, nawiązującą do modeli RS 125 i RSV4.
Cena? Jeszcze nieznana.















