Polityka Nissana zakłada wprowadzenie do gamy 10 nowych modeli w najbliższych 20 miesiącach. Po zaprezentowaniu na rynku amerykańskim Nissana Rogue, który jest następcą X-Traila, japoński producent prezentuje kolejnego SUV-a. Tym razem to elektryk.
Nissan postawił na awangardową stylistykę
Elektryczny SUV Ariya reprezentuje nowy język projektowania, który mogliśmy poznać wraz z koncepcyjnym modelem IMx. Auto wygląda atrakcyjnie i świeżo. Przód ma konstrukcję tarczy i trójwymiarowy tradycyjny wzór Kumiko. Logo Nissana będzie podświetlone 20 diodami. Profil boczny charakteryzuje się nisko zawieszoną linią dachu w stylu coupe, co wpisuje się w obecną modę. Wysoko zamontowane tylne skrzydło
i pasek świetlny wyróżniają tył. SUV porusza się na 19 lub 20-calowych kołach i ma zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi.
Jest to pierwszy model Nissana zbudowany na elektrycznej platformie CMF-EV. SUV mierzy dokładnie 4595 mm długości, 1850 mm szerokości i 1660 mm wysokości z rozstawem osi równym 2775 mm. To sprawia, iż jest praktycznie tego samego rozmiaru, co SUV Volkswagena ID.4.
Ariya będzie sprzedawana w dwóch wariantach: z napędem na tylne koła i z układem napędowym na cztery koła
Przewidziano także kilka wersji silnikowych i dwie baterie w rozmiarze 63 kWh i 87 kWh. W bazowej wersji Ariya wykorzystuje podstawowy akumulator 63 kWh i silnik o mocy 218 KM i 300 Nm. Zasięg na jednym ładowaniu sięga 359 kilometrów. Wariant z akumulatorem 87 kWh ma 242 KM i może pokonać do 500 kilometrów. W obu przypadkach przyspieszenie do setki wynosi 7,5 s, a prędkość maksymalna to 159 km/h.
Jest jeszcze układ e-4ORCE z dwoma silnikami elektrycznymi
Jeden transferuje moc na przednią oś, drugi na tylną. W zależności od wykorzystywanego akumulatora zasięg będzie wynosił pomiędzy 340 a 460 kilometrów.
Najbardziej sportowa wersja Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance pokona na baterii maksymalnie 400 kilometrów. Jej osiągi warte są odnotowania – sprint do setki zajmuje tylko 5,1 s, a maksymalna prędkość wzrasta do 200 km/h.
Szybkie ładowanie dzięki złączu CCS
Szybka ładowarka napełni akumulator z mocą 130 kW. To oznacza, iż już po kilkudziesięciu minutach możemy jechać w dalszą drogę ze świadomością, iż pokonamy choćby 300 kilometrów. Ładowanie w domu wiąże się z instalacją trójfazową i łądowarką 22 kW.
Nissan Ariya wyposażony został w technologię e-Pedal znaną z Leaf-a, która pozwala kontrolować przyspieszanie i zwalnianie dzięki pedału gazu.
Minimalistyczne wnętrze
Kokpit Nissana jest stonowany i praktycznie całkowicie pozbawiony fizycznych przycisków. Zastąpiły je panele dotykowe. Kierowcy towarzyszy asystent głosowy, aktywowany komendą „Hello Nissan” lub „Hey Nissan”. Rodzinny SUV zachęca też przestronnością i dużym bagażnikiem o pojemności 460 litrów.
Nissan Ariya trafi do sprzedaży w połowie 2021 roku. Najpierw zadebiutuje w Japonii, by następnie pojawić się w Europie. Bazową cenę elektrycznego SUV-a szacuje się na ok. 40 000 funtów.
Zdjęcia: motor1.com