Nissan Ariya NISMO – sportowy crossover z wyścigowym rodowodem

1 tydzień temu

Nissan Ariya to elektryczny crossover, który nie jest zbyt częstym gościem na polskich drogach. Teraz jednak debiutuje jego nowa wersja i to nie byle jaka! jeżeli samochód dostaje oznaczenie „NISMO” (NISsan MOtorsport) to znaczy, iż ktoś na prawdę przyłożył się do jego powstania. I chociaż oznaczenie tej sportowo-wyczynowej dywizji marki Nissan na samochodzie elektrycznym brzmi jak herezje, okazuje się zaskakująco dobrym projektem! Jestem pod wrażeniem tego, jak ten samochód jeździ! A okazję do pojeżdżenia miałem dzięki dealerowi Nissan Zdunek KMJ, który na kilka dni otrzymał do jazd testowych samochód zarejestrowany w Niemczech, pochodzący z oficjalnego parku demonstracyjnego producenta na Europę.

NISMO powraca na Stary Kontynent w czasie, gdy obchodzi swoje 40-lecie istnienia i zarazem po 30 latach obecności w regionie UE. Jednak powrót do Europy nie może przecież obywać się poprzez typowo sportowy model z mocnym, spalinowym silnikiem. Aby było to możliwe, producent musiał zaoferować… samochód w wersji elektrycznej.

NISMO – czyli biel, czerń i czerwień

Ariya w wersji NISMO nie przeszła gruntownej zmiany wizualnej, ale to co poczyniono uwidoczniło jej sportowy charakter. Samochód dostępny jest w różnych specyfikacjach, ale ta prezentowana na naszych zdjęciach chyba najwyraźniej nawiązuje do sportowej dywizji marki i zarazem najszybciej zdradza rodowód.

Biały, perlisty lakier zdobi karoserię i przeplata się z czarnymi wykończeniami „piano”. Ponadto kilka emblematów i subtelne, czerwone dodatki. Wprawne oko dostrzeże też centralne, nisko osadzone światło w tylnym zderzaku. Wygląda jak niemal wprost wyciągnięte z bolidu F1. Jest to tylne światło przeciwmgłowe.

Nowe spojlery i osłony redukują opór aerodynamiczny, optymalizując przepływ powietrza wokół nadwozia. Zmodyfikowany kształt przedniego zderzaka, przeprojektowane progi boczne, podwójny dyfuzor tylnego zderzaka oraz spojler w kształcie kaczego ogona na krawędzi pokrywy bagażnika przyczyniają się do obniżenia współczynnika siły wznoszącej CL aż o 40%, do wartości 0,11 w porównaniu do CL 0,18 w standardowym Nissanie ARIYA.

Wewnątrz, nowe fotele, obite materiałem przypominającym zamsz i ozdobione haftowanymi logo NISMO, zostały stworzone z myślą o sportowej jeździe. Całość, utrzymana jest w charakterystycznym stylu NISMO – od nowych cyfrowych wskaźników po kultowe czerwone przeszycia na kierownicy oraz inne akcenty w odcieniach czerwieni, rozmieszczone w różnych miejscach kabiny. Nowe detale o fakturze czernionego drewna, obecne w całym wnętrzu, dodają elegancji i subtelnej finezji.

435 KM mocy z elektrycznego silnika? Niby nie dużo…

Nissan ARIYA NISMO oparty jest na wersji ARIYA e-4ORCE 87 kWh, ale został wyposażony w zmodyfikowany przez NISMO zespół napędowy. Jego moc wzrosła do 435 KM (320 kW), co daje przyrost o prawie 130 KM, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 600 Nm. Samochód z takim napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5 sekund. Zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h zajmuje mu tylko 2,4 sekundy, ponad 1,1 s krócej niż w bazowym modelu.

ARIYA NISMO nie jest jednak wyłącznie mistrzem sprintu na prostej. Dzięki udoskonaleniom napędu na cztery koła e‑4ORCE oraz innym modyfikacjom pojazd zyskał na zwrotności, dynamice i elastyczności. Specjalnie zestrojony pod kątem tej wyjątkowej wersji elektrycznego SUV-a system e‑4ORCE maksymalizuje mechaniczną przyczepność poprzez korektę mocy przekazywanej na poszczególne koła 10 tys. razy na sekundę. Dzięki nowemu rozkładowi mocy między tylną a przednią osią (60:40) uzyskano bardziej sportowe wrażenia w porównaniu ze standardowym Nissanem ARIYA e‑4ORCE, przy poprawie precyzji sterowania o 12%.

W zawieszeniu zmieniono stabilizatory oraz charakterystykę sprężyn i amortyzatorów, aby uzyskać lepszą równowagę i kontrolę nad ruchami nadwozia oraz poprawić zwinność podczas dynamicznej jazdy. Tuningowi poddano także układ kierowniczy, który działa precyzyjniej i bardziej bezpośrednio w miarę wzrostu prędkości.

Dzięki zastosowaniu funkcji „i-Booster”, która poprawia efektywność hamowania, zmodyfikowanemu trybowi rekuperacji oraz nowym oponom, zwiększono kontrolę oraz zwinność charakterystyczną dla pojazdów NISMO.

Tryb jazdy SPORT z podstawowej wersji został zastąpiony unikalnym trybem NISMO, który – oprócz zmienionej grafiki zegarów – oferuje również jeszcze bardziej dynamiczną reakcję napędu i układu jezdnego, zapewniając kierowcy niezapomniane emocje i większą przyjemność z prowadzenia.

ARIYA NISMO dostępna jest w Polsce w cenie 289 900 zł. Na nasz rynek przewidziano 40 egzemplarzy tego modelu. Rywalizuje on z takimi samochodami jak nowe Porsche Macan, Maserati Grecale Folgore czy Tesla Y.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – el.
Moc maksymalna (KM) – 435
Maks. mom. obr. – 600
Skrzynia biegów/napęd – aut./4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 5.0
Prędkość maksymalna (km/h) – 200

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4595/1850/1660
Masa własna/ładowność (kg) – 2260/450

Cena modelu – od 289 900 zł

Naszym zdaniem

Brawo! To naprawdę świetny samochód. Nissan dużo zaryzykował przyklejając plakietkę NISMO do elektrycznego modelu, ale efekt jest więcej niż bardzo dobry.

Ariya NISMO przede wszystkim świetnie jeździ. Samochód jest dobrze zbalansowany, z łatwością „połyka” zakręty, mimo swojej wagi i charakterystyki „wysokiego” samochodu.

Poza tym, jest bardzo wygodny i funkcjonalny. choćby cena, biorąc pod uwagę efektowności stylistyczną, markę i osiągi wydaje się racjonalnie skalkulowana.

Idź do oryginalnego materiału