Od dekad innowacje Mercedes-Benz na polu bezpieczeństwa, wydajności i komfortu kształtują rozwój branży motoryzacyjnej – ale modele producenta luksusowych aut ze Stuttgartu swoje powodzenie zawdzięczają także legendarnej ergonomii oraz przyjaznej atmosferze we wnętrzu. To zasługa wielu drobiazgowych rozwiązań, które pozwalają Mercedesowi ustanawiać wzorce w dziedzinie funkcjonalności oraz logiki obsługi. Przykłady: pojedynczy kluczyk do zamków drzwi i stacyjki w serii 123 z lat 70. czy czujniki parkowania, nawigacja oraz obsługa głosowa w serii 140 z lat 90. Ta droga nigdy się nie kończy. Tylko w ostatnich latach Mercedes-Benz wprowadził na rynek szereg nowych rozwiązań, które zdążyły już stać się standardem, jak choćby inteligentny asystent głosowy czy wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Takich udogodnień w najnowszych modelach z gwiazdą jest znacznie więcej, a większość nie jest powszechnie znana. Oto kilka z nich.
Tryb myjni
W przypadku wybranych modeli Mercedes-Benz korzystanie z automatycznych myjni jest wyjątkowo proste – wystarczy aktywować tryb myjni. Pojazd samoczynnie przygotuje się do „kąpieli”: złoży lusterka, wyłączy czujniki parkowania oraz czujnik deszczu, a także tylną wycieraczkę, zwiększy prześwit pneumatycznego zawieszenia i zadba o domknięcie okien oraz panoramicznego dachu, aby uchronić wnętrze przed przedostaniem się wody. Użytkownik auta nie musi martwić się o dopilnowanie tych czynności.
Dynamiczna warstwa zerowa
System multimedialny z Twoim osobistym menu – MBUX, system operacyjny Mercedes-Benz, uczy się zwyczajów i preferencji swojego kierowcy. Na tej podstawie u góry dotykowego ekranu wyświetla pola dotykowe prowadzące do często używanych funkcji. Te sugestie zmieniają się dynamicznie zależnie od profilu użytkowania. Pierwsze takie rozwiązanie wprowadzono kilka lat temu, wraz z premierą obecnej Klasy A. Dziś nowa Klasa E pisze ciąg dalszy tej historii: korzystając z tak zwanych procedur, można definiować aktywację określonych funkcji zależnie od aktualnych warunków (np. przy niskiej temperaturze zewnętrznej samochód zmieni kolor ambientowego podświetlenia we wnętrzu i włączy podgrzewanie fotela).
Kinetyka fotela
Badania Mercedes-Benz wykazały, iż kosmetyczne zmiany w ustawieniu fotela mogą pomóc w walce z bólem pleców i sprawić, iż kierowca dojedzie do celu mniej zmęczony. Kilka lat temu producent wprowadził funkcję kinetyki fotela, która jest dziś oferowana w wielu modelach z gwiazdą. Jak to działa? Co jakiś czas elektrycznie sterowany fotel samoczynnie, w niewielkim zakresie, zmienia ustawienie siedziska i oparcia. Taka korekta ma pozytywny wpływ na wygodę siedzenia podczas pokonywania większych dystansów.
Wzbudniki w fotelach
Dźwięk w dodatkowym wymiarze – taki, który nie tylko słychać, ale i czuć. Nagłośnienie Burmester 4D, dostępne m.in. w Klasach E i S, obejmuje specjalne wzbudniki umieszczone w oparciach przednich foteli. Ich pulsowanie (osobno regulowane) pozwala dodatkowo poczuć intensywność niskich tonów i zwiększa immersyjność dźwięku w samochodzie. W najnowszej Klasie E akustykę można odbierać jeszcze jednym zmysłem – wzrokiem. W specjalnym trybie ambientowe oświetlenie deski rozdzielczej i paneli drzwi reaguje w rytm muzyki lub innego źródła audio, zapewniając wizualną interpretację treści dźwiękowych.
Automatyczna roleta dachowa
Proste i skuteczne rozwiązanie – w systemie operacyjnym można aktywować funkcję, która automatycznie rozłoży roletę panoramicznego okna dachowego po zablokowaniu zamków. Ogranicza to nagrzewanie wnętrza, gdy pojazd jest zaparkowany w nasłonecznionym miejscu.
Wyświetlacz dla pasażera
Ekran dotykowy umieszczony przed pasażerem z przodu jest dziś coraz powszechniejszym wyposażeniem nowych aut. Mercedes-Benz wprowadził go już kilka lat temu w elektrycznej limuzynie EQS. Pasażer może wykorzystać wyświetlacz, by wspomóc kierowcę w dokonywaniu ustawień systemu multimedialnego (np. wybór trasy nawigacji), grać w pokładowe gry (np. podczas postoju w trakcie ładowania akumulatora) lub oglądać treści wideo. Specjalna funkcja sprawia, iż kierowca nie jest w stanie dostrzec prezentowanego na nim obrazu.
Widok sygnalizacji świetlnej i rozszerzona rzeczywistość dla nawigacji
Jedna z tych funkcji, które można błyskawicznie polubić – i których brak odczuwa się później w innych autach. Widok sygnalizacji świetlnej prezentuje podgląd sygnalizatora jako obraz z przedniej kamery, gdy Mercedes jako pierwszy oczekuje na skrzyżowaniu na zmianę świateł. Nie trzeba już „wyglądać” przez szybę, by sprawdzić, czy wciąż mamy czerwone, jeżeli podjedziemy za blisko. Z kolei rozszerzona rzeczywistość dla nawigacji wykorzystuje obraz z przedniej kamery, by nałożyć na niego grafiki sugerujące skręt w odpowiednią ulicę lub numer budynku. Korzystanie z fabrycznej nawigacji jeszcze nigdy nie było tak proste!
Wskaźnik zasięgu w modelach elektrycznych
Elektryczne modele Mercedes-Benz szacują dostępny zasięg wraz z podaniem jego minimalnej i maksymalnej wartości. W rezultacie kierowca wie, ile kilometrów może pokonać, jeżeli będzie jechał bardzo oszczędnie, oraz jaki będzie zasięg przy jeździe autostradowej i ofensywnym wykorzystywaniu osiągów samochodu.
Oświetlenie komunikacyjne
Dodatkowa funkcja ambientowego oświetlenia – listwy wokół miejsc kierowcy i pasażera mogą migać na czerwono np. kiedy przy zmianie pasa ruchu samochód wykryje inny pojazd w martwym polu i uzna manewr za niebezpieczny. Dodatkowo zwiększa to bezpieczeństwo jazdy.
Ruchomy ekran
Zbawienne wyposażenie auta z otwartym dachem – zarówno roadstera SL, jak i nowego CLE Kabriolet wyposażono w centralny wyświetlacz dotykowy z regulacją nachylenia. Pozwala to na komfortową obsługę ekranu choćby podczas jazdy pod gołym niebem przy dużym nasłonecznieniu.
Hybryda plug-in z regulacją rekuperacji
Unikalna funkcja hybryd plug-in Mercedes-Benz: regulowana siła rekuperacji pozwala zwiększyć intensywność odzysku energii np. podczas poruszania się po mieście lub ograniczyć rekuperację i polegać na jeździe wybiegiem (tzw. żeglowanie). Dodatkowym udogodnieniem jest inteligentny tryb rekuperacji, który steruje nią w oparciu o dane z przedniego radaru – np. samoczynnie aktywuje ten proces, ograniczając prędkość jazdy, gdy wykryje z przodu inny pojazd.
Wskaźnik aktualnie dostępnej mocy ładowania DC
Przydatny drobiazg w elektrycznych Mercedesach: w menu ładowania można sprawdzić aktualnie dostępną moc ładowania prądem stałym (DC), która zależy m.in. od stanu napełnienia oraz temperatury akumulatora. Pozwala to łatwo i gwałtownie oszacować realną szybkość ładowania w odniesieniu do mocy danego punktu.
Funkcja HOLD w pedale hamulca
Tak proste, tak użyteczne: funkcja HOLD, czyli podtrzymywanie hamulca podczas postoju, przydatne np. w korku, stanowi wyposażenie większości nowych aut. W Mercedesach korzystanie z niej jest szczególnie intuicyjne – po zatrzymaniu się wystarczy mocniej wcisnąć pedał hamulca. Kierowca za każdym razem decyduje zatem, czy chce skorzystać z tej funkcji.
Podajniki pasów w modelach coupé
Każdy, kto jeździł starszym coupé Mercedes-Benz, np. C126, poznał tę funkcję – po zamknięciu drzwi specjalny uchwyt „podaje” pas bezpieczeństwa, ułatwiając jego zapięcie. To samo wyposażenie oferuje nowa dwudrzwiowa seria CLE, która kontynuuje tradycję wyjątkowo eleganckich, a zarazem dynamicznych coupé z gwiazdą.
Poduszki powietrzne z tyłu
Innowacje z Klasy S – wprowadzone w serii 222 tzw. beltbagi, czyli poduszki powietrzne w pasie bezpieczeństwa. W przypadku czołowego zderzenia pas niemal trzykrotnie zwiększa swoją szerokość, co poprawia rozkład sił działających na klatkę piersiową i ogranicza obciążenie tego obszaru. Aktualne pokolenie „eski”, seria 223, przyniosło premierę kolejnego przełomowego wynalazku z dziedziny pasywnego bezpieczeństwa – czołową poduszkę powietrzną dla osób podróżujących z tyłu, która podnosi poziom bezpieczeństwa dorosłych, a jednocześnie uwzględnia ochronę dzieci.
Dyfuzor zapachów
Samochód, który ma własne perfumy – i pachnie tak, jak lubisz. W ramach holistycznej koncepcji komfortu Mercedes-Benz już ponad 10 lat temu wprowadził pakiet Air-Balance z dyfuzorem zapachów. Ukryty w schowku flakon perfum połączono z dyfuzorem o regulowanej intensywności. Efekt: we wnętrzu unosi się przyjemny aromat, dopasowany do preferencji użytkownika. Do wyboru jest wiele zapachów, w tym zaprojektowane specjalnie dla kultowej Klasy G 63 sygnowanej przez AMG oraz dla modeli Mercedes-Maybach. Wrażenie zapachowe jest dyskretne, a działanie Air-Balance nie wpływa trwale na zapach wnętrza. Cząsteczki zapachowe nie odkładają się na powierzchniach tapicerki ani na ubraniach. Jakość powietrza można dodatkowo polepszyć dzięki oferowanym w ramach pakietu funkcjom jonizacji oraz filtrowania powietrza doprowadzanego z zewnątrz.
Wirtualna maska
Funkcje ,,Wirtualnej maski’’
Nowość, która zadebiutowała w nowym GLC, a teraz jest też dostępna m.in. w najnowszej Klasie G: funkcje ,,wirtualnej maski’’ prezentują widok nawierzchni pod przednią częścią samochodu, w tym aktualne ustawienie przednich kół. Umożliwia to kierowcy wcześniejsze i łatwiejsze rozpoznanie przeszkód takich jak duże kamienie lub głębokie dziury, zarówno podczas jazdy w terenie, jak i parkowania.
Chłodzone i ogrzewane uchwyty na pojemnik z napojem (cup holdery)
Wyższe serie modelowe Mercedes-Benz oferują uchwyty na pojemnik z napojem z funkcją chłodzenia i ogrzewania. W rezultacie kawa może być dłużej gorąca, a sok można schłodzić przed spożyciem.