Niemcy z coraz większymi stratami na największym rynku świata. Sprzedaż Porsche spadła o ponad 40%

1 dzień temu

Niemieckie marki premium mają coraz większy problem ze sprzedażą w Chinach. Pierwszy kwartał 2025 roku zakończył się dla nich sporymi spadkami. Najmocniej zostało dotknięte Porsche.

Chiny od lat są największym rynkiem zbytu dla Audi, BMW, Mercedesa i Porsche. Od jakiegoś czasu niemieckie marki zaczynają jednak tracić tutaj na znaczeniu. Ich sprzedaż przyćmiewają bowiem elektryki i hybrydy plug-in wyprodukowane lokalne firmy.

Owszem, nie zapewniają one równie dużego prestiżu, ale często kosztują zdecydowanie mniej, a na dodatek oferują więcej. Czyli m.in. lepszy zasięg, nowocześniejsze systemy wsparcia czy bardziej rozbudowane multimedia.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/xiaomi-w-dwie-godziny-wyrobilo-roczny-plan-sprzedazy-supersamochod-su7-ultra-hitem-w-chinach,aid,4984

Nie dziwi więc, iż zagraniczne marki mają w Państwie Środka coraz większy problem.

Ostry spadek Porsche

Najbardziej pod górkę ma ostatnio Porsche, które w 2024 roku w Chinach sprzedało 56 887 samochodów, notując 28-procentowy spadek. Ale pierwszy kwartał bieżącego roku okazuje się jeszcze gorszy. Na samochody tej marki skusiło się bowiem 9471 klientów, czyli aż o 42% mniej niż przed rokiem.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/oto-dwie-nowe-marki-z-chin-w-polsce-jac-motors-i-denza-jedna-moze-rywalizowac-m-in-z-mg-druga-chce-odebrac-klientow-porsche,aid,4978

Według Porsche jeden z powodów tak dużego spadku to napięta sytuacja gospodarcza w Chinach. Wzrost PKB jest tutaj bowiem napędzany głównie inwestycjami państwa i poszczególnych prowincji. Z tego względu ludzie wybierają tańsze, rodzime marki.

Spadek sprzedaży szczególnie mocno dotyka elektrycznego Taycana. fot. Archiwum

Poza tym obecna sytuacja polityczna w Państwie Środka nie sprzyja demonstrowaniu swojego bogactwa. Dlatego ludzie zamożni w tej chwili na ogół ograniczają zakupy dóbr luksusowych, nie tylko samochodów.

https://magazynauto.pl/testy/porsche-taycan-turbo-gt-test-dane-techniczne-silnik-moc-osiagi-prowadzenie-zasieg-opinie,aid,4892

Mercedes i BMW też w dół

Na tle Porsche, spadek Mercedesa w pierwszym kwartale 2025 roku nie jest tak drastyczny. Wyniósł on bowiem 10%, co przełożyło się na sprzedaż na poziomie 152 800 aut. W całym zeszłym roku na samochody tej marki skusiło się 683 600 klientów, czyli o 7% mniej niż w 2024 roku.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-mercedes-cla-elektryczny-i-hybrydowy-wymiary-napedy-osiagi-zasieg-kiedy-w-polsce,aid,5024

Pomimo spadków marka ze Stuttgartu utrzymała pozycję lidera pod względem sprzedaży aut w cenie przekraczającej 1 mln juanów (ok. 514 tys. zł). Niemcy oczekują wzrostu zainteresowania klientów po rynkowej premierze zupełnie nowego CLA, zaopatrzonego m.in. w 800-woltową architekturę elektryczną.

Mercedes szczególnie duże nadzieje w Chinach wiąże z rynkową premierą zupełnie nowego CLA. fot. Mercedes

BMW z Mini w 2024 roku odnotowały spadek w wysokości 13,4%, sprzedając łącznie 715 200 samochodów. Od stycznia do marca ten niemiecki wytwórca sprzedał 155 195 pojazdów, czyli o 17,2% mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Oznacza to, iż Chiny były jedynym rynkiem bez wzrostu dla tego producenta.

Audi nie podało wyników, ale ma plan naprawczy

Audi do tej pory nie opublikowało swoich wyników w Niemczech. W zeszłym roku sprzedaż tego wytwórcy w Państwie Środka zmalała o 10,9% – do 649 900 samochodów. W tym roku marka z czterema pierścieniami powinna zanotować podobny spadek.

Ale Audi ma już plan naprawczy. Nazywa się on AUDI i jest zupełnie nową podmarką tego producenta, opracowaną specjalnie na potrzeby rynku chińskiego.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/audi-wprowadzilo-nowa-marke-o-nazwie-audi-skad-taki-pomysl,aid,4684

Niemcy zarzekają się, iż ich nowe samochody bez czterech pierścieni, zachowują wysoką jakość, ale staną się znacznie nowocześniejsze i lepiej przystosowane dla potrzeb chińskich klientów.

Koncepcyjne AUDI E niedługo przekształci się w samochód seryjny. fot. Audi

Co ciekawe, w opracowywaniu wyglądu nowych modeli AUDI, z których pierwszy światło dzienne ujrzy już 23 kwietnia podczas targów motoryzacyjnych w Sznaghaju, brał udział polski projektant tej marki – Kamil Łabanowicz.

Idź do oryginalnego materiału