Najnowsza, nadchodząca trzecia generacja modelu CLA będzie napędzana zupełnie nowym, hybrydowym układem spalinowo-elektrycznym. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż Mercedes zakupił czterocylindrową jednostkę od chińskiego giganta motoryzacyjnego, Geely. Niemcy będą natomiast montować „u siebie” jednostki katalizatorów, aby spełnić europejskie normy emisji spalin.
Chiński gigant będzie zaopatrywał nie tylko Niemców
Na początku tego roku Geely połączyło siły z francuskim Renault, aby utworzyć równorzędne joint venture o nazwie Horse Powertrain z udziałem saudyjskiej firmy zajmującej się wydobyciem ropy naftowej – Aramco. Celem konglomeratu jest badanie, rozwijanie i konstruowanie nowych silników spalinowych oraz technologii układów spalinowo-hybrydowych. Siedziba firmy mieści się w Londynie, a Mercedes nie jest jedyną firmą, która skorzysta z jej jednostek. Według nieoficjalnych informacji na liście znajdują się także Renault, Dacia, Volvo, a choćby Nissan i Mitsubishi.
Geely to jedna z największych grup motoryzacyjnych w Chinach. Jest także pierwszą i największą prywatną grupą motoryzacyjną w tym kraju. Nie tylko produkuje samochody pod własną nazwą, ale posiada także znaczne udziały w Lynk & Co, Zeekr, czy Volvo. Geely niedawno znalazło się na liście dziesięciu największych firm motoryzacyjnych pod względem sprzedaży na świecie.
Najnowszy Mercedes CLA skorzysta z zupełnie nowych jednostek
Obecny model CLA wyposażony jest w 2-litrowy, turbodoładowany silnik M260. Mercedes wprowadził tę jednostkę na rynek w 2019 roku i pojawił się jako sukcesor M270/M274. Można znaleźć go w całej ofercie niemieckiego producenta. Począwszy od podstawowych modeli C Klasy, aż po niektóre wersje flagowej „S-ki”.
Nowy czterocylindrowy silnik Geely/Horse zastąpi obecny silnik M260 i będzie produkowany w Chinach. Jak wspomnieliśmy, dotychczasowa jednostka miała zastosowanie niemal w całej gamie niemieckiej firmy. Dlatego też możemy spodziewać się, iż Mercedes skorzysta z chińskich silników także w przypadku innych modeli w niedalekiej przyszłości. Najnowsza aktualizacja nie dotyczy jednak wersji CLA 35 i CLA 45, a także modeli CLA AMG. Silnik firmy Horse będzie generować 136, 163 lub 190 koni mechanicznych, w zależności od zestrojenia i połączenia z typem silnika elektrycznego. Ten drugi będzie generować 27 KM.
Jeśli więc masz cały czas obiekcje do chińskich samochodów i wolisz kupować sprawdzone, europejskie marki… Cóż, jak sami widzicie. Świat dookoła nas zmienia się niezwykle szybko, a niemiecki przemysł od dłuższego czasu ma ogromne problemy. Wystarczy powiedzieć, iż w ciągu ostatnich siedmiu lat przemysł naszych zachodnich sąsiadów podupadł o 17%. To gigantyczna wartość obok której nie można przejść obojętnie.