W drugiej połowie czerwca w Brukseli odbyło się kolejne spotkanie CORTE, międzynarodowej organizacji zrzeszającej stowarzyszenia transportowe, służby kontrolne, producentów urządzeń oraz przedstawicieli władz. Polskę reprezentowali eksperci z Inelo, firmy należącej do Grupy Eurowag, którzy od ponad dekady uczestniczą w debatach dotyczących sektora TSL. W centrum uwagi znalazły się tachografy inteligentne drugiej generacji, najczęstsze problemy z nimi związane oraz technologia OSNMA, która ma być gotowa w październiku 2024. Uczestnicy konferencji zaapelowali również o jak najszybszą wymianę urządzeń.
Nowe technologie w tachografach
Konferencja CORTE odbyła się 19 czerwca 2024 roku. Inelo, będące częścią Grupy Eurowag, reprezentowali Piotr Żółty, International Business Development Director, oraz Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń. Firma jest jedynym polskim członkiem Zarządu CORTE, doradzającym zarówno Stowarzyszeniu, jak i Komisji Europejskiej w kluczowych sprawach dotyczących transportu drogowego.
OSNMA – nadchodzące zmiany
Spotkanie rozpoczęło się dyskusją na temat rozwoju tachografów i wprowadzenia technologii OSNMA. Jest to usługa uwierzytelniająca pozycje ustalane na podstawie europejskiego systemu nawigacyjnego Galileo, mająca zabezpieczać sygnał lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami. Planowana na sierpień 2023, technologia ta została opóźniona i prawdopodobnie będzie gotowa dopiero w październiku 2024.
– Po upływie wspomnianego czasu wszystkie tachografy montowane w nowo rejestrowanych pojazdach będą musiały być wyposażone w funkcjonalności OSNMA. Pełne zastosowanie tej technologii w w tej chwili montowanych tzw. przejściowych tachografach jest problematyczne. Pomimo, iż mają one możliwość aktualizacji to z uzyskanych informacji wynika, iż usługa ta wymaga zastosowania anten z mniejszymi zakłóceniami, a tych nie można zamontować na większości przejściowych tachografów G2V2. Nie mają one możliwości podłączenia zewnętrznej anteny. Warto jednak zaznaczyć, iż przewoźnicy, których flota wyposażona jest w tzw. tachografy przejściowe nie będą mieć z tym problemu, ponieważ przepisy nie wymagają aktualizacji w tej chwili montowanych i wymienianych tachografów G2V2 o nową funkcję OSNMA – zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.
Problemy z tachografami inteligentnymi drugiej generacji
Jednym z głównych tematów konferencji były błędy w tachografach inteligentnych drugiej generacji. Eksperci Inelo, Piotr Żółty i Mateusz Włoch, przedstawili przypadki nieprawidłowego działania tych urządzeń. Błędy te stwarzają zagrożenie nie tylko dla przewoźników, ale także dla służb kontrolnych, które muszą interpretować zniekształcone dane.
– Jest to temat niezwykle istotny dla firm transportowych i inspekcji. Powinny być one świadome problemów mogących wystąpić w funkcjonowaniu tachografów, szczególnie tych nowych, w których stopień skomplikowania jest znacznie większy poprzez zastosowanie lokalizacji GNSS. Warto dodać, iż najczęściej spotykanym błędem jest utrata kontaktu karty kierowcy z tachografem. Do wysunięcia karty może dojść z różnych powodów, jednak w efekcie najczęściej występuje ten sam błąd o nazwie „sesja ostatniej karty zamknięta nieprawidłowo”. W takim przypadku dane na karcie mogą zostać zapisane błędnie i np. podczas odpoczynku rejestrować jazdę kierowcy lub na odwrót, czyli zapisywać wypoczynek w czasie prowadzenia pojazdu. Kontrolowanie czasu pracy kierowców dzięki nowoczesnych narzędzi pozwala łatwo wychwycić tego typu anomalie – stwierdza Piotr Żółty, International Business Development Director, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.
Wymień tachograf już teraz
Kolejnym ważnym punktem dyskusji była konieczność wymiany tachografów w transporcie międzynarodowym. Zbliżający się koniec roku zwiększa ryzyko, iż firmy transportowe mogą nie zdążyć z dostosowaniem się do nowych przepisów. Aktualnie kilka pojazdów jest wyposażonych w najnowsze smart tachografy, a miejsca w warsztatach są już zarezerwowane do końca roku.
– W przypadku aut wyposażonych w tachografy analogowe i cyfrowe sprzed 2019 roku ostateczny termin wymiany urządzeń upływa 31 grudnia 2024 r. Nieco więcej czasu w wymianę tachografów mają użytkownicy urządzeń inteligentnych pierwszej generacji (G2V1). W ich przypadku ostateczny termin wymiany tachografów upływa 19 sierpnia 2025 r. Inelo wraz z CORTE apelują do przewoźników, aby wzięli pod uwagę ograniczoną liczbę serwisów zajmujących się wymianą tachografów. Zwlekanie z instalacją urządzeń G2V2 może wiązać się z wycofaniem na pewien czas pojazdów ruchu międzynarodowego, a w przypadku wykonywania transportu w innych krajach członkowskich dotkliwymi karami finansowymi a choćby utratą dobrej reputacji w związku z kwalifikacją tego naruszenia jako najpoważniejsze – zauważa Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.
Nowe przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynków
Ostatnia część spotkania była poświęcona nowym, europejskim przepisom w zakresie okazjonalnych przewozów osób, obowiązującym od 22 maja 2024. Eksperci Inelo i IRU szczegółowo omówili wprowadzone regulacje, które są skomplikowane i nasuwają wiele pytań oraz wątpliwości interpretacyjnych. Najwięcej kontrowersji budzi obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji w postaci formularzy jazdy, służących do uzasadnienia możliwości skorzystania z odstępstw wprowadzonych w zmienionych przepisach.
– Zgodnie z obowiązującymi przepisami tego typu dokumentu muszą być przechowywane w pojeździe przez okres 28 dni, który już od 1 stycznia 2025 ulegnie wydłużeniu do 56 dni. Stosowanie papierowej dokumentacji jest nie tylko niewygodne dla kierowców, ale także dla organów kontrolujących. W tym obszarze istnieje znaczne pole do elektronicznych usprawnień, które powinny jak najszybciej zostać wprowadzone – podsumowuje Piotra Żółty, ekspert Inelo z Grupy Inelo.