Nie zwlekaj z wymianą tachografów: Inelo i CORTE apelują do przewoźników

3 miesięcy temu

W drugiej połowie czerwca w Brukseli odbyło się kolejne spotkanie CORTE, międzynarodowej organizacji zrzeszającej stowarzyszenia transportowe, służby kontrolne, producentów urządzeń oraz przedstawicieli władz. Polskę reprezentowali eksperci z Inelo, firmy należącej do Grupy Eurowag, którzy od ponad dekady uczestniczą w debatach dotyczących sektora TSL. W centrum uwagi znalazły się tachografy inteligentne drugiej generacji, najczęstsze problemy z nimi związane oraz technologia OSNMA, która ma być gotowa w październiku 2024. Uczestnicy konferencji zaapelowali również o jak najszybszą wymianę urządzeń.

Nowe technologie w tachografach

Konferencja CORTE odbyła się 19 czerwca 2024 roku. Inelo, będące częścią Grupy Eurowag, reprezentowali Piotr Żółty, International Business Development Director, oraz Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń. Firma jest jedynym polskim członkiem Zarządu CORTE, doradzającym zarówno Stowarzyszeniu, jak i Komisji Europejskiej w kluczowych sprawach dotyczących transportu drogowego.

OSNMA – nadchodzące zmiany

Spotkanie rozpoczęło się dyskusją na temat rozwoju tachografów i wprowadzenia technologii OSNMA. Jest to usługa uwierzytelniająca pozycje ustalane na podstawie europejskiego systemu nawigacyjnego Galileo, mająca zabezpieczać sygnał lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami. Planowana na sierpień 2023, technologia ta została opóźniona i prawdopodobnie będzie gotowa dopiero w październiku 2024.

– Po upływie wspomnianego czasu wszystkie tachografy montowane w nowo rejestrowanych pojazdach będą musiały być wyposażone w funkcjonalności OSNMA. Pełne zastosowanie tej technologii w w tej chwili montowanych tzw. przejściowych tachografach jest problematyczne. Pomimo, iż mają one możliwość aktualizacji to z uzyskanych informacji wynika, iż usługa ta wymaga zastosowania anten z mniejszymi zakłóceniami, a tych nie można zamontować na większości przejściowych tachografów G2V2. Nie mają one możliwości podłączenia zewnętrznej anteny. Warto jednak zaznaczyć, iż przewoźnicy, których flota wyposażona jest w tzw. tachografy przejściowe nie będą mieć z tym problemu, ponieważ przepisy nie wymagają aktualizacji w tej chwili montowanych i wymienianych tachografów G2V2 o nową funkcję OSNMA zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Problemy z tachografami inteligentnymi drugiej generacji

Jednym z głównych tematów konferencji były błędy w tachografach inteligentnych drugiej generacji. Eksperci Inelo, Piotr Żółty i Mateusz Włoch, przedstawili przypadki nieprawidłowego działania tych urządzeń. Błędy te stwarzają zagrożenie nie tylko dla przewoźników, ale także dla służb kontrolnych, które muszą interpretować zniekształcone dane.

Jest to temat niezwykle istotny dla firm transportowych i inspekcji. Powinny być one świadome problemów mogących wystąpić w funkcjonowaniu tachografów, szczególnie tych nowych, w których stopień skomplikowania jest znacznie większy poprzez zastosowanie lokalizacji GNSS. Warto dodać, iż najczęściej spotykanym błędem jest utrata kontaktu karty kierowcy z tachografem. Do wysunięcia karty może dojść z różnych powodów, jednak w efekcie najczęściej występuje ten sam błąd o nazwie „sesja ostatniej karty zamknięta nieprawidłowo”. W takim przypadku dane na karcie mogą zostać zapisane błędnie i np. podczas odpoczynku rejestrować jazdę kierowcy lub na odwrót, czyli zapisywać wypoczynek w czasie prowadzenia pojazdu. Kontrolowanie czasu pracy kierowców dzięki nowoczesnych narzędzi pozwala łatwo wychwycić tego typu anomalie stwierdza Piotr Żółty, International Business Development Director, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Wymień tachograf już teraz

Kolejnym ważnym punktem dyskusji była konieczność wymiany tachografów w transporcie międzynarodowym. Zbliżający się koniec roku zwiększa ryzyko, iż firmy transportowe mogą nie zdążyć z dostosowaniem się do nowych przepisów. Aktualnie kilka pojazdów jest wyposażonych w najnowsze smart tachografy, a miejsca w warsztatach są już zarezerwowane do końca roku.

– W przypadku aut wyposażonych w tachografy analogowe i cyfrowe sprzed 2019 roku ostateczny termin wymiany urządzeń upływa 31 grudnia 2024 r. Nieco więcej czasu w wymianę tachografów mają użytkownicy urządzeń inteligentnych pierwszej generacji (G2V1). W ich przypadku ostateczny termin wymiany tachografów upływa 19 sierpnia 2025 r. Inelo wraz z CORTE apelują do przewoźników, aby wzięli pod uwagę ograniczoną liczbę serwisów zajmujących się wymianą tachografów. Zwlekanie z instalacją urządzeń G2V2 może wiązać się z wycofaniem na pewien czas pojazdów ruchu międzynarodowego, a w przypadku wykonywania transportu w innych krajach członkowskich dotkliwymi karami finansowymi a choćby utratą dobrej reputacji w związku z kwalifikacją tego naruszenia jako najpoważniejsze zauważa Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Nowe przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynków

Ostatnia część spotkania była poświęcona nowym, europejskim przepisom w zakresie okazjonalnych przewozów osób, obowiązującym od 22 maja 2024. Eksperci Inelo i IRU szczegółowo omówili wprowadzone regulacje, które są skomplikowane i nasuwają wiele pytań oraz wątpliwości interpretacyjnych. Najwięcej kontrowersji budzi obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji w postaci formularzy jazdy, służących do uzasadnienia możliwości skorzystania z odstępstw wprowadzonych w zmienionych przepisach.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami tego typu dokumentu muszą być przechowywane w pojeździe przez okres 28 dni, który już od 1 stycznia 2025 ulegnie wydłużeniu do 56 dni. Stosowanie papierowej dokumentacji jest nie tylko niewygodne dla kierowców, ale także dla organów kontrolujących. W tym obszarze istnieje znaczne pole do elektronicznych usprawnień, które powinny jak najszybciej zostać wprowadzonepodsumowuje Piotra Żółty, ekspert Inelo z Grupy Inelo.

Idź do oryginalnego materiału