Z raportu firmy Deloitte wynika, iż w 2023 r. przychody największych piętnastu spółek budowlanych wyniosły 46,2 mld zł, o 3,6% w porównaniu od 2022 r. Niewielki wzrost odzwierciedla skalę rynku, sytuacja wiąże się też z inflacją i spowolnieniem w sektorze. W części segmentów widać spadek podaży projektów. Dotyczy to szczególnie spółek realizujących przedsięwzięcia kubaturowe – mieszkaniowe czy powierzchni magazynowych i biurowych. Wysokie stopy procentowe zniechęcają inwestorów do nowych zamówień. Na wzrost rynku w decydujący sposób wpływają inwestycje infrastrukturalne, współfinansowane ze środków unijnych. Najmocniej wzrósł sektor specjalistycznych robót budowalnych (24,3%).
Wśród 15 największych spółek budowlanych poza ranking wypadły firmy Atlas Ward Polska (z 12 miejsca w 2023 r.) i Kajima Polska (9 miejsce). Obie weszły do niego pierwszy raz. Wróciła Warbud, ale już w ramach nowego holdingu, który znalazł się na miejscu 8. Mocny awans z 15 pozycji zaliczyła Grupa Trakcja. Nowa w zestawieniu jest Grupa Dekpol.
10. Grupa Mostostal Warszawa
Przychody w 2023 r.: 1675,3 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 3,8%
Miejsce w rankingu 2023: 13
Mostostal Warszawa działa od 1945 r., jako jedna z nielicznych firm realizował inwestycje w ramach powojennej odbudowy kraju. W 1991 r. firma stała się spółką akcyjną, została sprywatyzowana, a w 1993 r. weszła na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Od 1999 r. weszła do hiszpańskiej Grupy Acciona. Jej głównym akcjonariuszem jest Acciona Construcción S.A. (62,13%).
Spółka działa w różnych sektorach budownictwa, m.in. drogowym, energetycznym czy kubaturowym. Do je najważniejszych zadań należy budowa odcinka drogi ekspresowej S19 (Via Carpatia) z tunelem, realizuje też trasy S7 Załuski–Modlin czy S11 Koszalin–Szczecinek. Stawia kocioł gazowy w ZW Katowice, buduje osiedle Nowa Myśliwska w Krakowie, zespół budynków mieszkalnych przy ul. R. Rembielińskiego w Łodzi czy budynek biurowo-hotelowy B10 we Wrocławiu.
9. Grupa Trakcja PRKiI
Przychody w 2023 r.: 2065,7 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 37,5%
Miejsce w rankingu 2023: 15
Do pierwszej dziesiątki rankingu Grupa Trakcja trafiła z 15 miejsca zajmowanego w ubiegłym roku. To doskonały wynik, biorąc pod uwagę, iż w 2022 r. spadek przychodów
Zatrudnia ponad 2 tys. osób, działa na polskim i litewskim rynku budownictwa infrastruktury kolejowej, tramwajowej i drogowej. Jednostką dominującą jest Trakcja S.A. Grupa weszła na giełdę w 2008 r. W 2023 r. została przejęta przez PKP Polskie Linie Kolejowe (82,75% akcji). Drugim akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu (7,65%).
Grupa wybudowała mosty Chrobrego we Wrocławiu, w ramach konsorcjum będzie modernizować linię kolejową z Gdyni do Kościerzyny (28 km), ma umowę na rewitalizację toru 2 na szlaku odcinku Katowice Muchowiec–Panewnik czy rozbiórki i przeniesienie drzew oraz krzewów z terenu przyszłego lotniska CPK, jej spółka zależna Kauno Tiltai zmodernizuje ostatni fragment Via Baltica od Mariampola do granicy polsko-litewskiej.
Trakcja modernizuje podstacje metra w Warszawie, przebudowuje szlak Szczecin Główny–Police w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, prowadzi roboty na odcinkach szlaku Warszawa–Poznań na odcinku Sochaczew–Swarzędz i innych liniach kolejowych.
8. VINCI Construction Polska – Warbud, Eurovia
Przychody w 2023 r.: 2426,7 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 8,8%
Miejsce w rankingu 2023: nie notowana
Grupa weszła do rankingu dzięki stworzeniu na początku 2024 r. holdingu VINCI Construction Polska z firmami Eurovia i Warbud. Grupa VINCI należy do czołowych firm budowlanych na świecie.
Warbud działa od ponad 30 lat, zrealizował 660 kontraktów we wszystkich sektorach budownictwa. To wysokościowce i obiekty biurowe, inwestycje kulturalne, parki naukowo-technologiczne, szpitale, elektrownie, fabryki, obiekty wojskowe, stacje metra, lotniska, drogi i mosty, galerie handlowe oraz projekty z zakresu ochrony środowiska. To m.in. Skyliner II – liczący 130 m biurowiec w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centralny Zintegrowany Szpital Kliniczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Centrum Toksykologii Centrum Kliniczno-Dydaktycznego w Łodzi i baza wojskowa w Wielkopolsce.
Eurovia Polska zajmuje się wykonawstwem projektów infrastrukturalnych, jak drogi i obiekty inżynieryjne. Jest producentem kruszyw, mieszanek mineralno-asfaltowych i asfaltów modyfikowanych. Posiada bogate zaplecze laboratoryjne. Rocznie realizuje ponad 300 kontraktów.
Wybudowała np. obowdnicę Podłęża, która połączyła autostradę A4 z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną i pierwszą od 38 lat trasę tramwajową w sosnowieckim Zagórzu, DK78 Brzesko–Nowy Sącz (II etap „Łącznika Brzeskiego”) i węzeł drogowy w Gaju w pobliżu Krakowa, zachodnią obwodnicę Gliwic w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach. Przebudowała też najdłuższą arterię w Czechowicach-Dziedzicach łączącą miasto z DK1.
7. Grupa Unibep
Przychody w 2023 r.: 2429,8 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 7,6%
Miejsce w rankingu 2023: 7
Unibep to spółka z Bielska Podlaskiego, istnieje od 1950 r., Powstała jako Powiatowe Przedsiębiorstwo Budowlane w Bielsku Podlaskim. W 2000 r. z firmy państwowej stała się prywatną i została włączona do Budimeksu, od którego udziały odkupili aktualni właściciele. Firma jest notowana na giełdzie od 2008 r.
Grupa działa w różnych segmentach branży budowlanej w Polsce i za granicą (Norwegia, Szwecja, Niemcy, Białoruś, Ukraina). W jej skład, poza Unibep wchodzą firmy Unihouse (fabryka budynków modułowych), Oddział Infrastruktury Unibep (drogi, obiekty mostowe i inne inżynieryjne na terenie Polski północno-wschodniej) i Unidevelopment (działalność deweloperska). Zatrudnia 1778 pracowników.
Grupa wybudowała m.in. Operę i Filharmonię Podlaską, Centrum Biznesowe Okęcie, biurowiec Domaniewska Office Hub, modułowe osiedle "Utleir Hus 7" w Trondheim w Norwegii, most nad rzeką Supraśl, osiem obiektów mostowych w ramach rozbudowy DK8, pięć obiektów mostowych sprężonych na autostradzie A1, farmę wiatrową w gminie Orla i fabrykę mebli TANNE w Suwałkach.
Realizuje odcinki drogi ekspresowej S19 Czarna Białostocka–Białystok i, jako konsorcjant, Białystok–Dobrzyniewo. Wykonuje też Centrum Innowacji i Cyberbezpieczeństwa Wydziału Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej. Buduje siedzibę ambasady RP w Mińsku. Zawarła umowę na realizację przejścia granicznego Medyka-Szeginie na granicy ukraińsko–polskiej po stronie naszego sąsiada.
6. Grupa Polimex-Mostostal
Przychody w 2023 r.: 3013,6 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: -20,4%
Miejsce w rankingu 2023: 5
W 2022 r. Grupa Polimex-Mostostal odnotowała wzrost przychodów o 64,2%, w 2023 spadek o ponad 20%.
Firma rozpoczęła działalność w 1945 r., na warszawskiej giełdzie jest notowana od 1997 r. Prawie 65% jej akcji mają spółki Enea, PGE, Energa i PGNiG Technologie (dwie ostatnie z Grupy Orlen). W skłąd Grupy wchodzi 11 spółek. Działa w obszarach energetycznym, nafty, chemii i gazu oraz budownictwa przemysłowego. Obecny kształt uzyskała w 2004 r. po połączeniu firm Polimex-Cekop i Mostostal Siedlce. To jedna z największych grup inżynieryjno-budowlanych w Europie. Realizuje specjalistyczne inwestycje w Polsce i za granicą dla branży energetycznej, petrochemicznej, gazowej i ochrony środowiska. Jest producentem i eksporterem konstrukcji stalowych oraz krat pomostowych. Zajmuje się też ich cynkowaniem i malowaniem.
W 2024 r. Polimex-Mostostal w konsorcjum z GE Vernova zakończył budowę elektrowni gazowo-parowej Gryfino Dolna Odra o łącznej mocy 1366 MW. Grupa ma kontrakty na budowę nowego bloku w Zakładach Azotowych Puławy, elektrociepłowni gazowo-parowej w Siechnicach (Czechnica), bloku gazowo-parowego w Elektrowni Rybnik, a także tłoczni oleju rzepakowego w Kętrzynie. Będzie pracować przy budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. W konsorcjum z GE Vernova wykona stację najwyższych napięć 275/400 kV i lądową linię eksportową dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Podpisała też umowę na modernizację zabezpieczenia granicy z Białorusią i budowę bazy obsługi technicznej samolotów dla lotniska Rzeszów-Jasionka. Jej spółka zależna wybuduje farmę wiatrową (10 MW) w woj. zachodniopomorskim.
Firma wykonała m.in. blok węglowy o mocy 1075 MW w Elektrowni Kozienice, blok energetyczny, ciepłowniczo-kondensacyjny dla Azotów Puławy oraz gazowo-parowy (moc elektryczna 490 Mwe, cieplna – 326 MWt) dla Elektrociepłowni Żerań.
5. Grupa Erbud
Przychody w 2023 r.: 3234,4 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: -16,1%
Miejsce w rankingu 2023: 4
Grupa Erbud jako jedna z dwóch firm w pierwszej dziesiątce rankingu zanotowała spory spadek przychodów (ponad 621 mln zł). W ciągu trzech kwartałów 2024 r. przychody przez cały czas spadały w porównaniu do tego okresu w 2023 r., jednak wyższa była marża brutto na sprzedaży. Osiągnięto też zysk netto, przy stracie w ubiegłym roku.
Spółka działa od 1990 r., a od 2007 r. jest giełdzie. Poza Polską aktywnie działa w Niemczech, Belgii, Francji i Holandii.
Erbud działa w segmentach budownictwa kubaturowego, inżynieryjno-drogowego, przemysłowego i energetycznego oraz drewnianego budownictwa modułowego. Angażuje się też w inwestycje drogowe, wybudowała odcinek drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra Północ–granica państwa. Realizuje I etap budowy siedziby Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage w Toruniu. Realizuje też bazę serwisową dla morskiej farmy wiatrowej Baltic w Łebie oraz halę widowiskowo-sportową w Dęblinie. Prowadzi przebudowę nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk. Do dużych inwestycji należała też Galeria Młociny.
W 2022 r. spółka otworzyła zakład produkcyjny MOD21 w Ostaszewie koło Torunia. Prowadzona jest tam produkcja prefabrykowanych modułów dla budownictwa drewnianego. Obiekty powstają głównie za granicą, ale inwestycje zaczynają się też w kraju. Rośnie znaczenie segmentu odnawialnych źródeł energii (OZE) – spółka ONDE z grupy sprzedała cztery projekty i zajmuje się ich wykonawstwem. W 2023 r. z inwestycji w zieloną energię wypracowano 1,1 mld zł sprzedaży.
4. Grupa Mirbud
Przychody w 2023 r.: 3322,4 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 0,1%
Miejsce w rankingu 2023: 6
Mimo niewielkiego wzrostu przychodów spółka wskoczyła na miejsce tuż za podium. Firma na rynku jest obecna od 1988 r., 10 lat później weszła na parkiet giełdowy. Głównym akcjonariuszem jest założyciel Mirbudu, Jerzy Mirgos (37,93% akcji).
Grupa zajmuje się budownictwem przemysłowym, użyteczności publicznej, mieszkaniowym oraz drogowym (po zakupieniu w 2010 r. spółki Kobylarnia). W jej skład wchodzą jeszcze JHM Development i spółka Marywilska 44.
Grupa ma nowoczesny park maszynowy i cztery wytwórnie mas bitumicznych. Zatrudnia ponad 1000 osób (w większości to inżynierowie z uprawnieniami budowlanymi).
Firma buduje odcinek drogi ekspresowej S74 Kielce–Mniów (16 km) z mostem przez Bobrzę, kończy prace na S1 (obejście Węgierskiej Górki z dwoma tunelami), realizuje zadania na fragmentach S1, S3, S5, S6, S11, S12 i S16. Wśród trwających inwestycji znajdują się budowa hotelu marki Campanile w sąsiedztwie lotniska im. F. Chopina w Warszawie, odcinki drogi ekspresowej S6: koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa–początek obwodnicy Sławna (23 km) oraz obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej od węzła Żukowo do węzła Gdańsk Południe (16 km), a także S1 Dankowice–węzeł Suchy Potok (12 km).
Do zrealizowanych zadań należą przebudowa jezdni południowej autostrady A18 (odcinek 4) i budowa hal magazynowo-produkcyjnych w Wężerowie koło Krakowa (Panattoni Park, certyfikat BREEAM Excellent), stadion w Opolu, centrum dystrybucyjne Dino czy galeria BIG Ostróda.
3. Grupa PORR
Przychody w 2023 r.: 4504,7 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 15%
Miejsce w rankingu 2023: 3
Austriacka spółka działa od 1869 r. Jej główne rynki to Austria, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Czechy, Słowacja oraz Rumunia. Nad Wisłą rozpoczęła działalność w latach 90. XX w. W 2017 r. doszło do połączenia PORR Polska Construction (budownictwo lądowe i kolejowe) z PORR Polska Infrastructure (infrastruktura, energetyka, hydrotechnika) i powstała spółka PORR S.A.
Firma zajmuje się głównie segmentami budownictwa infrastrukturalnego (drogi, mosty, tunele, budowle hydrotechniczne, koleje), kubaturowego i przemysłowego.
Realizowała takie przedsięwzięcia, jak rozbudowa terminal LNG w Świnoujściu (trzeci zbiornik LNG), budowy tunelu pod Świną, gazociągu Polska–Litwa, S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (z mostem przez Wisłę i tunelem). W 2023 r. prowadziła roboty na odcinkach dróg ekspresowych S1, S3, S7, S16, S19 i S61, a także wykonała wrota przeciwpowodziowe w rejonie ujęć wody dla Huty im. Sendzimira. Przebudowała tunel kolejowy w Trzcińsku, realizowała modernizację odcinków linii kolejowych E59, 93 i 131. Inne zadania obejmowały np. budynki biurowe w Warszawie czy hotel Infinity Zieleniec i apart hotel w Karpaczu, a także Nowy Szpital Onkologiczny we Wrocławiu.
2. Grupa Strabag
Przychody w 2023 r.: 5753 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 13,5%
Miejsce w rankingu 2023: 2
Spółka w Polsce należy do pochodzącego z Austrii koncernu budowlanego, który na rynku budowlanym jest obecny od ponad 180 lat. W Polsce pojawiła się w 1987 r., wybudowała hotel Marriott w Warszawie. Działa w sektorach m.in. drogowym, kolejowym, mostowym i budownictwa kubaturowego. Angażuje się też w przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska (m.in. oczyszczalnie ścieków, sortownie i kompostownie odpadów, rekultywacja wysypisk śmieci, elektrownie wodne).
W Polsce Strabag buduje m.in. najdłuższy most na Podkarpaciu o długości 1760 m (stanie się trzecim w Polsce), odcinek autostrady A2 Sielce Zachód–Malinowiec (19 km) z nawierzchnią z niskoemisyjnego betonu (ślad węglowy niższy o 30%), stawia sieć 43 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, rozbuduje Port Lotniczy Wrocław. Firma wykonała też we Wrocławiu największą systemową pompę ciepła o mocy 12,5 MW, wykorzystującą ścieki do produkcji energii cieplnej. W Krakowie zmodernizowała średnicową linię kolejową z trzema mostami przez Wisłę, estakadami i wiaduktami.
1. Grupa Budimex
Przychody w 2023 r.: 9801,5 mln zł
Zmiana w stosunku do 2022 r.: 13,7%
Miejsce w rankingu 2023: 1
Budimex od wielu lat jest liderem rankingu największych spółek budowlanych w Polsce. W 2023 r. firma osiągnęła wzrost przychodów o 1182,5 mln zł (w 2022 r. o 707,9 mln zł).
W Grupie Budimex jest już 11 spółek, Grupa ma oddziały w Czechach, Łotwie i na Słowacji. Realizuje inwestycje także w Niemczech. Działa od 1968 r. Od 1995 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jej strategicznym inwestorem jest hiszpański Ferrovial, posiadający ponad połowę akcji.
W Czechach buduje odcinek autostrady D35 z Džbanova do Litomyšli (pierwszy kontrakt w tym kraju) i polder w miejscowości Kutřín. W ramach międzynarodowego konsorcjum weszła do drugiego etapu przetargu na budowę odcinka Rail Baltica w Estonii. W Polsce wybudowała największy w Europie most typu extradosed, zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz, linię tramwajową do Wilanowa w Warszawie, realizuje m.in. terminal T3 Baltic Pipe, w konsorcjum z firmą Gülermak odcinek linii kolejowej Limanowa–bocznica Klęczany z tunelem o długości 3,8 km, także z tym partnerem fragment S19 między Jawornikiem a Lutczą z 3-kilometrowym tunelem i estakadą liczącą 780 m i filarami o wysokości 36 m. Uczestniczy w wielu dużych inwestycjach infrastrukturalnych.
Największe spółki budowlane w Polsce pod względem przychodów w roku 2023
Firma |
Przychody 2023 (tys. zł) |
Przychody 2022 (tys. zł) |
Zmiana procentowa |
|
1 |
Grupa Budimex |
9 801 515 |
8 619 054 |
13,7% |
2 |
Grupa Strabag |
5 752 985 |
5 068 281 |
13,5% |
3 |
Grupa PORR |
4 504 677 |
3 918 690 |
15% |
4 |
Grupa Mirbud |
3 322 440 |
3 319 329 |
0,1% |
5 |
Grupa Erbud |
3 234 363 |
3 855 649 |
-16,1% |
6 |
Grupa Polimex-Mostostal |
3 013 631 |
3 784 203 |
-20,4% |
7 |
Grupa Unibep |
2 429 768 |
2 258 312 |
7,6% |
8 |
VINCI Construction Polska – WARBUD S.A., EUROVIA S.A. |
2 426 731 |
2 229 640 |
8,8% |
9 |
Grupa Trakcja PRKiI |
2 065 681 |
1 501 957 |
37,5% |
10 |
Grupa Mostostal Warszawa |
1 675 340 |
1 614 337 |
3,8% |
11 |
PUT Intercor |
1 653 836 |
1 683 229 |
-1,7% |
12 |
Adamietz |
1 590 332 |
1 529 662 |
4% |
13 |
Grupa Goldbeck |
1 585 165 |
2 157 725 |
-26,5% |
14 |
Grupa Dekpol |
1 568 829 |
1 386 848 |
13,1% |
15 |
Poznańska Korporacja Budowlana Pekabex S.A. |
1 566 237 |
1 677 945 |
-6,7% |
Źródło: Deloitte
Przeczytaj także: Drogi ekspresowe – najdłuższe w tej chwili trasy w Polsce