Najnowszy Nissan X-Trail debiutuje – jedyna siedmiomiejscowa hybryda szeregowa w Europie

2 lat temu

Najnowszy Nissan X-Trail dziś został oficjalnie zaprezentowany. Samochód ten oferowany będzie zarówno z klasycznym napędem spalinowym, jak i w odmianach hybrydowych, w których na koła trafia tylko energia z jednostek elektrycznych.

Dotychczas na światowy rynek trafiło niemal 7 milionów egzemplarzy X-Traila wszystkich trzech generacji. Dziś debiutuje kolejna, czwarta odsłona jednego z najpopularniejszych rodzinnych SUV-ów świata. Od strony wizualnej, najnowszy X-Trail bezpośrednio nawiązuje to innych najnowszych modeli japońskiej marki, takich jak nowy Qashqai, czy elektryczny Nissan Ariya. Nowy X-Trail będzie dostępny w wersji 5-oraz 7-miejscowej.

Przód ozdobiony jest efektownymi, wąskimi reflektorami sprawiającymi wrażenie wtopionych w zderzak. Światła dzienne, połączone z kierunkowskazami, biegną wzdłuż linii wyznaczonej pokrywą silnika. Z profilu uwagę zwracają muskularne przednie i tylne nadkola. W dolnej części drzwi umieszczono wstawki, które nadają płynności tej części nadwozia. Tylny słupek kształtem przypomina płetwę delfina, harmonizując z nachodzącymi na boki tylnymi światłami, które zostały podzielone, dzięki czemu udało się uzyskać szerszy otwór bagażnika. Tylną część samochodu wyróżniają wyraźne poziome linie biegnące tuż nad oraz pod miejscem na tablicę rejestracyjną. Z kolei pod zderzakiem widoczna jest srebrzysta osłona podwozia. Nowy X-Trail dostępny będzie w 10 kolorach nadwozia oraz 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli łącznie w 15 różnych wariantach do wyboru.

Nowy X-Trail będzie drugim europejskim modelem Nissana, który zostanie wyposażony w układ napędowy e‑POWER. To oferowane wyłącznie przez Nissana rozwiązanie w zakresie elektryfikacji, które pozwala cieszyć się wrażeniami z jazdy jak samochodem elektrycznym bez konieczności czasochłonnego doładowywania akumulatora trakcyjnego. W istocie mamy tu do czynienia z hybrydą szeregową.

W skład zamontowanego w nowym modelu X-Trail układu e-POWER wchodzi akumulator, silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra i o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM). Moc na koła przenoszona jest wyłącznie dzięki silnika elektrycznego, co przekłada się na natychmiastową reakcję napędu na polecenia kierowcy.

Wyjątkową cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, iż tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na oszczędność paliwa w warunkach miejskich.

Nowego Nissana X-Trail można prowadzić z użyciem jednego pedału dzięki funkcji e-Pedal Step. Wymaga ona aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Uruchomienie trybu nie ma wpływu na charakterystykę pedału gazu – jego działanie się nie zmienia. Po zmniejszeniu nacisku na pedał przyspieszenia system e-Pedal Step zacznie hamować z opóźnieniem do 0,2 g, które wystarcza, by zapaliły się światła stopu. Samochód zwolni aż do osiągnięcia prędkości „pełzania”, nie zatrzymując się całkowicie. Rozwiązanie to zapewnia płynność manewrów parkingowych przy niskiej prędkości i upraszcza typowo miejską jazdę.

Oprócz 204-konnego napędu e-Power, nowy Nissan X-Trail będzie dostępny również w wersji spalinowej z 12V instalacją miękkohybrydową, z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane będą w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 120 kW (163 KM) i zapewniający moment obrotowy do 300 Nm oferowany będzie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła, gdzie siła napędowa przenoszona jest dzięki bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic. Podczas przyspieszania można uzyskać dodatkowy moment obrotowy z instalacji miękko-hybrydowej o wartości do 6 Nm.

Najmocniejsza wersja nowego X-Traila to Nissan X-Trail e-4ORCE. Jest to również napęd zelektryfikowany, ale już na wszystkie 4 koła. Układ z dwoma silnikami elektrycznymi generuje całkowitą moc 157 kW (213 KM), a dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund.

Nissan zachwala w kabinie materiały klasy premium, inteligentne funkcje i dobrze przemyślane detale wzbogacające wnętrze pojazdu. Producent podkreśla też ergonomię – to, co wiemy to fakt, iż mimo wielu ekranów Nissan nie usunął z kabiny fizycznych przycisków i pokręteł i za to im chwała. X-Trail wyposażony został w proste i intuicyjne sterowanie systemem klimatyzacji, a także przyciski odpowiadające za najważniejsze funkcje na ekranie – system audio czy nawigację.

W górnej części konsoli środkowej znajduje się dźwignia zmiany biegów (e-shifter), selektor trybu jazdy oraz dwa uchwyty na kubki, a także bezprzewodowa ładowarka do telefonu o mocy 15 W. Pośrodku znajduje się również podłokietnik dla osób na przednich fotelach. Pod pokrywą podłokietnika umiejscowiono pojemny schowek na drobiazgi. Dzięki otwieraniu na boki do schowka łatwy dostęp mają również pasażerowie tylnych siedzeń, co nie byłoby możliwe w przypadku klasycznej pokrywy.

Pod podłokietnikiem, na górnym poziomie konsoli, możemy umieścić takie przedmioty jak torebkę czy tablet. Pozwala to łatwiej przewozić mniejsze rzeczy i optymalnie wykorzystać przestrzeń, bo przecież w rodzinnym samochodzie nigdy nie ma dość miejsca.

Aby ułatwić pakowanie bagaży, instalowanie fotelika dziecięcego czy wsiadanie do samochodu, dostęp do drugiego rzędu siedzeń jest teraz jeszcze lepszy dzięki tylnym drzwiom, które otwierają się pod kątem niemal 90 stopni.

Drugi rząd siedzeń dzieli się w układzie 60:40, a na środku kanapy znajduje się specjalny otwór umożliwiający przewożenie długich przedmiotów, takich jak narty, bez konieczności składania siedzeń. Kanapę można również łatwo przesunąć do przodu, aby zwiększyć pojemność bagażnika oraz poprawić dostęp do trzeciego rzędu siedzeń w wersji 7-miejscowej.

Zadbano także o pasażerów drugiego rzędu siedzeń – mają oni możliwość indywidualnego sterowania układem klimatyzacji. Osoby siedzące w drugim rzędzie mogą skorzystać z gniazd ładowania USB typu A i USB typu C. Rodzice małych dzieci i niemowląt docenią zasłony przeciwsłoneczne zintegrowane z tylnymi drzwiami.

Nowy X-Trail jest teraz dostępny z trzecim rzędem siedzeń dla dwóch pasażerów. Pojedyncze siedzenia, które bezproblemowo da się schować w podłodze, zostały zaprojektowane tak, by mogli na nich siedzieć pasażerowie o wzroście do 160 cm. Dzięki temu samochód plasuje się wśród najbardziej wygodnych w swoim segmencie. Przestrzeń została zoptymalizowana tak, aby pasażerowie trzeciego rzędu spokojnie mogli włożyć stopy pod siedzenia w drugim rzędzie. Aby uzyskać dostęp do trzeciego rzędu siedzeń, należy wykonać prostą operację odchylenia bocznego fotela w drugim rzędzie do przodu. Można wtedy wygodnie wsiąść do środka.

Gdy dwa tylne siedzenia nie są użytkowane, łączna przestrzeń ładunkowa modelu X‑Trail 4. generacji wynosi do 585 litrów. Pokrywa bagażnika, otwierana i zamykana automatycznie i bezdotykowo, ułatwia dostęp w sytuacji, gdy nie mamy akurat wolnej ręki.

Wyświetlacz NissanConnect o przekątnej 12,3” i wysokiej rozdzielczości to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay (w przypadku tego ostatniego również bezprzewodowo). Oprócz wirtualnych zegarów kierowca ma do dyspozycji 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD – Head-Up Display) na przedniej szybie. Na linii wzroku kierowcy podawane są najważniejsze informacje nawigacyjne, drogowe oraz wspomagające prowadzenie.

Dzięki aplikacji NissanConnect Services z poziomu telefonu dostępne jest zdalne sterowanie niektórymi funkcjami samochodu, takimi jak uruchomienie sygnału dźwiękowego, włączenie świateł czy zamykanie i otwieranie drzwi. Istnieje również możliwość ustawienia w aplikacji inteligentnych powiadomień, w tym między innymi dotyczących przekroczenia określonej prędkości, czasu jazdy lub wyznaczonej strefy. Kierowca może aktywować w samochodzie funkcję rozpoznawania głosowego, która pozwoli w łatwy sposób używać szeregu funkcji i urządzeń w samochodzie dzięki komend głosowych i bez odrywania wzroku od drogi.

Jeśli kierowca nie używa nawigacji z telefonu, może skorzystać z usług TomTom 3D Maps & Live Traffic, które obejmują zaawansowane funkcje nawigacyjne, takie jak bezprzewodowa aktualizacja map, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, Google Street View oraz wyświetlanie cen paliwa. Istnieje także możliwość korzystania z nawigacji w trybie door-to-door z funkcją lokalizacji samochodu (My Car Finder).

Nowy X-Trail został wyposażony w układ wspomagania prowadzenia nowej generacji ProPILOT Assist, ProPILOT Assist z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub zwalnia samochód, aby poprawić płynność jazdy wybranym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT Assist jest również w stanie samoczynnie wznowić jazdę, o ile zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

Nowa wersja systemu w Nissanie X-Trail jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze. Na przykład, w momencie wjazdu do strefy ograniczenia prędkości podczas jazdy autostradą system może odczytać znaki drogowe oraz wziąć pod uwagę dane dotyczące ograniczenia prędkości pochodzące z systemu nawigacyjnego i automatycznie zwolnić do wymaganej prędkości. ProPILOT Assist może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem na autostradzie. System skoryguje też kierowcę, gdy ten spróbuje zmienić pas w sytuacji, gdy w martwym polu znajduje się inny pojazd. Oczywiście nie zabrakło wykrywania innych aut, rowerzystów i pieszych z przodu, czy podczas cofania. Ceny? Jeszcze ich nie podano.

Idź do oryginalnego materiału