Najmocniejszy Volkswagen Golf GTI Edition 50

3 godzin temu

Volkswagen zaprezentował nowego Golfa GTI EDITION 50 podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring. Golf GTI w 2026 roku będzie obchodzić 50. urodziny. Marka uhonoruje ten jubileusz wyjątkowym modelem. Dzięki mocy 325 KM odmiana EDITION 50 przejdzie do historii jako najmocniejszy jak dotąd produkowany seryjnie Golf GTI. Wyjątkowa wersja specjalna zacznie zjeżdżać z taśmy w Wolfsburgu pod koniec 2025 roku, tak aby pierwsze egzemplarze Golfa GTI EDITION 50 trafiły do salonów w pierwszym kwartale przyszłego roku, idealnie na jubileusz Golfa GTI.

Golf GTI to jeden z najbardziej udanych kompaktowych samochodów sportowych na świecie. Do tej pory wyprodukowano ponad 2,5 miliona egzemplarzy tego modelu. Na jego 50. urodziny w przyszłym roku, Volkswagen wprowadzi na rynek Golfa GTI EDITION 50, specjalną edycję modelu zapewniającą niezrównane wrażenia z jazdy. „W Volkswagenie litery GTI od 50 lat oznaczają coś więcej niż tylko osiągi, precyzję i przyjemność z jazdy: to podejście do życia, które jednoczy naszych fanów na całym świecie – i istotny element tego, co czyni nas tak silną marką” – mówi Thomas Schäfer, prezes marki Volkswagen. „Wraz z najszybszym i najmocniejszym produkowanym seryjnie modelem świętujemy pół wieku GTI. I jedno jest pewne: te trzy litery będą oczywiście przez cały czas istnieć w przyszłości – bez kompromisów” – dodaje Schäfer.

Wyjątkowa dynamika jazdy – choćby na torze wyścigowym

„Golf GTI EDITION 50 to nasze najmocniejsze i najszybsze GTI do tej pory. Dzięki opcjonalnemu pakietowi GTI Performance, przenieśliśmy ideę GTI na inny poziom” – wyjaśnia Sebastian Willmann, szef działu rozwoju podwozia i dynamiki jazdy w Volkswagenie. Specjalnie dostrojone do potrzeb nowego modelu adaptacyjne zawieszenie DCC, blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi i niezwykle precyzyjny, progresywny układ kierowniczy zapewniają jeszcze lepsze osiągi i niezrównaną dynamikę jazdy. Rezultat: szczególnie zorientowany na osiągi model specjalny o wyjątkowym charakterze.

„Skorzystaliśmy z naszych wieloletnich doświadczeń w rozwoju GTI, tworząc opcjonalne, wyczynowe zawieszenie. Oparliśmy się na rozwiązaniach wykorzystanych w legendarnym Golfie VII GTI Clubsport, a w połączeniu z nowymi oponami typu semi-slick udało nam się jeszcze podnieść poziom przyczepności przedniej osi, jednocześnie uzyskując bardzo neutralną charakterystykę prowadzenia. W rezultacie nasi klienci otrzymają nie tylko GTI o najlepszych osiągach, ale także znacznie większą przyjemność z jazdy i precyzję podczas pokonywania zakrętów” dodaje Willmann.

Rekordowy przejazd – północna pętla Nürburgringu w zaledwie 7:46 min

Chyba najlepiej wyjątkowy potencjał Golfa GTI EDITION 50 został pokazany przez profesjonalnego kierowcę wyścigowego, Benjamina Leuchtera, na północnej pętli toru Nürburgring o długości 20,832 km. W kwietniu 2025 r. ten kierowca testowy i rozwojowy Volkswagena przejechał najszybsze okrążenie „Zielonego Piekła”, jakie kiedykolwiek pokonał produkowany seryjnie Golf, w czasie 7:46,13.

„Dla mnie Golf GTI EDITION 50 to najbardziej precyzyjny i sportowy Volkswagen, jakim kiedykolwiek jeździłem” – mówi Leuchter. „Bardzo przypomina mi Golfa GTI Clubsport S z 2016 roku, ale wersja GTI EDITION 50 poszła o krok dalej. Dzięki temu, iż auto jest tak intuicyjne i precyzyjne, mam do niego duże zaufanie i mogłem wykorzystać w pełni jego niesamowite możliwości” – dodaje Leuchter.

Więcej mocy, więcej zwinności

Volkswagen zdecydował się na dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem – to modyfikacja jednostki z Golfa GTI Clubsport o mocy 300 KM. Inżynierowie Volkswagena zwiększyli moc silnika Golfa GTI EDITION 50 do 325 KM. W porównaniu z Golfem GTI o mocy 265 KM, jest to zatem dodatkowe 60 KM. Maksymalny moment obrotowy silnika Golfa GTI EDITION 50 został zwiększony do 420 Nm. Dla porównania: Golf GTI Clubsport ma 400 Nm, Golf GTI 370 Nm.

Zawieszenie Golfa GTI EDITION 50, czyli kolumny MacPherson z przodu i czterowahaczową oś tylną udoskonalono i dostosowano do wyższych osiągów. Obniżono je o 15 mm w porównaniu do standardowego Golfa.

Wisienka na torcie – opcjonalny pakiet GTI Performance

Dla tych, którzy poszukują jeszcze więcej sportowego charakteru przeznaczony jest opcjonalny pakiet GTI Performance z wyczynowym zawieszeniem. Modyfikacje sprawiły, iż częstotliwość drgań własnych na przedniej i tylnej osi została zwiększona o około 20 procent. Skutkuje to jeszcze lepszą charakterystyką zawieszenia, znacznie bardziej bezpośrednią reakcją na ruchy kierownicą i mniejszą tendencją do przechyłów. Zawieszenie jest dodatkowo obniżone o 5 mm. VW Golf GTI EDITION 50 z pakietem GTI Performance jest więc o 20 mm niższy od standardowego Golfa.

Modyfikacje sprawiły, iż auto mniej się przechyla także przy dynamicznym przyspieszaniu. Ponadto zastosowano opony Bridgestone Potenza Race typu semi-slick, na 19-calowych kutych felgach Warmenau. Zastosowano także lekki układ wydechowy R-Performance z tytanowym tłumikiem końcowym. Opony to całkowicie nowe rozwiązanie, które zapewnia większą przyczepność przy mniejszych oporach toczenia. Dodatkowo każda z opon jest o około 1,1 kg lżejsza niż standardowe ogumienie. Felgi Warmenau też są wyjątkowo lekkie – każda z nich waży zaledwie 8 kg, to ok. 3 kg mniej niż standardowe 19-calowe felgi. Tytanowy układ wydechowy Akrapovič pozwala zaoszczędzić kolejne 11 kg.

Wyjątkowe wyposażenie

Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, Golf GTI EDITION 50 może pochwalić się licznymi wyróżniającymi tę odmianę smaczkami. Sportowe fotele z wzorem w kratkę, elementami w kolorze Racing Green, wraz z czerwonymi pasami bezpieczeństwa, tworzą wewnątrz atmosferę wyścigów. Nowo zaprojektowana, skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa ma na dole znaczek GTI 50. Wraz ze zintegrowanymi łopatkami zmiany biegów w 7-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG, zapewnia ona również prawdziwie wyścigowe wrażenia. Fotele i kierownicę idealnie dopasowano też do wyjątkowego zawieszenia i silnika Golfa GTI EDITION 50.

Z zewnątrz logo GTI 50 umieszczono na tylnym spojlerze i po wewnętrznej stronie lusterek bocznych. Inne wyróżniające wyjątkową edycję Golfa GTI elementy to specjalne listwy na progach drzwi, lakierowany na czarno dach, czarne obudowy lusterek zewnętrznych i czarne końcówki rur wydechowych układu wydechowego. Pasek na progach z gradientem kolorów od czerni do czerwieni dodatkowo podkreśla sportowy charakter pojazdu.

Nabywcy VW Golfa GTI EDITION 50 będą mieć do wyboru pięć kolorów nadwozia. Oprócz białego Pure są to szary Moonstone, czarny metalik Grenadilla oraz – dostępne wyłącznie w modelu jubileuszowym – zielony metalik Dark Moss i czerwony Tornado. Ten ostatni to kolor, który jest synonimem wyczynowych samochodów Volkswagena od dziesięcioleci, od 1986 roku. Liczne topowe modele tamtych czasów lakierowano właśnie na ten kolor, m.in. Golf II GTI 16V, Golf III VR6 i Golf VII GTI TCR.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału