Najlepsze używane japońskie kombi. 16 praktycznych i niezawodnych propozycji z benzynowymi silnikami

6 godzin temu

Są trwałe, funkcjonalne, potrafią być też przyjemne w prowadzeniu. A do tego trzymają cenę. Japońskie kombi, zwłaszcza z silnikami benzynowymi, mają wiele zalet. Zakup takiego auta (po wnikliwej kontroli pod kątem korozji) to dla wielu kierowców spokój na długie lata. Na które modele i wersje silnikowe warto zwrócić uwagę?

Przy poszukiwaniu używanego auta wiele osób kieruje się głosem rozsądku. Japońskie kombi z benzynowymi silnikami okazują się dla nich idealną propozycją. Powodów jest kilka. Główny to niska awaryjność.

https://magazynauto.pl/uzywane/dobre-i-tanie-kombi,aid,593

Bezpieczniejsza opcja niż diesel

Większość benzynowych silników japońskich marek to trwałe, a zarazem proste konstrukcje – nierzadko pozbawione bezpośredniego wtrysku czy turbodoładowania. Relatywnie małe moce i momenty obrotowe nie zapewniają wybitnych osiągów, ale łagodnie obchodzą się ze skrzyniami, sprzęgłami czy półosiami.

Z japońskimi dieslami bywa różnie. Część z nich to zawodne konstrukcje. Inne, choćby o ile są udane, na rynku wtórnym mają niższe ceny od „benzyn”, a do tego są trudniejsze w odsprzedaży, o czym warto pamiętać, poszukując auta. Oczywiście wolnossące jednostki nie zapewniają imponującej dynamiki czy elastyczności, ale czy to naprawdę istotne przy obecnym natężeniu ruchu?

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-uterenowione-kombi-polecane-wersje-typowe-usterki-oferta-rynkowa,aid,1818

Nie do… zużycia

To samo można powiedzieć o sposobie wykończenia wnętrza – czy twarde tworzywa, duże przyciski albo archaicznie wyglądające zegarki lub wyświetlacze komputera pokładowego faktycznie mają znaczenie, gdy całość jest solidnie zmontowana i świetnie znosi próbę czasu?

https://magazynauto.pl/uzywane/japonskie-auta-klasy-premium-12-modeli-ceny-usterki,aid,1321

Gdyby nie rdza

Używane japońskie auto trzeba koniecznie obejrzeć na podnośniku. Problemem wielu modeli jest korozja, która trawi podłogę, podłużnice, progi czy punkty mocowania elementów zawieszenia. Naprawa takiego auta nie ma ekonomicznego uzasadnienia i ze sprawnym napędem finalnie trafiają one do stacji demontażu pojazdów.

Poniżej przedstawiamy 16 wartych uwagi (choć w niektórych polecamy ostrożne podejście) propozycji.

https://magazynauto.pl/uzywane/najgorsze-uzywane-auta-z-japonii-te-modele-nie-zapewniaja-bezproblemowej-eksploatacji,aid,2996

Honda Accord VII (2003-08)

  • Ceny ofertowe: 7-24 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 518-1657 l

Polecana wersja: 2.0i

Pojemność: 1998 cm3, moc: 155 KM, maksymalny moment obrotowy: 190 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100 km

Charakterystyczna bryła nadwozia sprawia, iż przestrzeń ładunkowa Accorda jest bardzo funkcjonalna – łatwo w niej przewieźć przedmioty o sporych gabarytach. Poza dieslem 2.2 (udanym, ale drogim w serwisowaniu) Honda proponowała benzynowe jednostki 2.0 (155 KM) i 2.4 (190 KM). Obie lubią pracę na wysokich obrotach, potrafią palić olej, ale ogólnie są bardzo trwałe. Główny problem to coraz bardziej rozległa korozja podwozia.

Honda Accord VIII (2008-2015)

  • Ceny ofertowe: 20-64 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 406-1252 l

Polecana wersja: 2.0

Pojemność: 1997 cm3, moc: 156 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 212 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km

Zadbane auta, bez względu na rocznik i przebieg, trzymają cenę. Dotyczy to zwłaszcza egzemplarzy z polskich salonów. Kierowcy niechętnie chcą się pozbywać auta, które jest mało awaryjne, wygodne, nieźle wykończone i przyjemne w prowadzeniu.

Korozja jest zauważalnie mniejszym problemem niż w poprzedniku. Nie oznacza to jednak, iż z oględzin auta na podnośniku można zrezygnować – rdza w pierwszej kolejności atakuje elementy podwozia. Bagażnik, jak na kombi klasy średniej, jest dosyć mały. Do wyboru benzynowe silniki 2.0 (156 KM) oraz 2.4 (201 KM), łączone z 6-biegową skrzynią ręczną lub 5-stopniowym automatem.

Honda Civic XI (2014-2017)

  • Ceny ofertowe: 43-77 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 624-1668 l

Polecana wersja: 1.8 i-VTEC

Pojemność: 1798 cm3, moc: 142 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km

Kombi po wielu latach powróciło do palety wersji nadwoziowych Civica i... dość gwałtownie zniknęło. Szkoda, bo pod względem pojemności kufra oraz możliwości aranżacji wnętrza, jaką dawał system składania kanapy Magic Seats, była to jedna z najlepszych propozycji w klasie.

Jedyny dostępny silnik benzynowy to optymalne źródło napędu – oszczędne przy spokojnej jeździe i wystarczająco zrywne po wkręceniu na obroty, a do tego nieźle współpracujące z instalacjami gazowymi. Civic przekonuje także solidnie wykończonym wnętrzem, dobrymi adekwatnościami jezdnymi oraz jakością oferty –nie brakuje zadbanych egzemplarzy z polskich salonów, które mają jednak wygórowane ceny. Minus za podatność lakieru na uszkodzenia i pierwsze ogniska rdzy.

Mazda 6 I (2002-2007)

  • Ceny ofertowe: 3-13 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 490-1712 l

Polecana wersja: 2.0 MZR

Pojemność: 1999 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 181 Nm, prędkość maksymalna: 202 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,5 l/100 km

Model, który swój najlepszy czas ma za sobą – przebiegi wielu egzemplarzy są monstrualne, korozja trawi kolejne elementy nadwozia, silniki palą duże ilości oleju, a wieloletnia jazda na LPG dała się we znaki głowicom. Oferty warto więc przeglądać od najdroższych, a interesujące nas auto bardzo wnikliwie prześwietlić.

Mazda 6 II (2008-2012)

  • Ceny ofertowe: 12-35 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 519-1751 l

Polecana wersja: 2.0 MZR

Pojemność: 1999 cm3, moc: 147 KM, maksymalny moment obrotowy: 184 Nm, prędkość maksymalna: 208 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km

Rozwinięcie poprzednika – udane w kwestii designu nadwozia i wnętrza, wyposażenia, prowadzenia czy komfortu jazdy, ale w kwestii trwałości – niekoniecznie. Korozja dobierająca się do kolejnych elementów podwozia pozostała dużym (i kosztownym) problemem.

Benzynowe silniki, z powodu podatności pierścieni tłokowych na blokowanie się z powodu nagaru, bez względu na przebieg potrafią palić znaczne ilości oleju (może pomóc płukanka podana do cylindrów, ale nie zawsze jest w stanie rozwiązać problem). Szansa, iż silnik będzie w dobrym stanie rośnie, o ile właściciel często wymieniał olej. Warto więc szukać możliwie zadbanego i regularnie serwisowanego egzemplarza.

Mazda 6 III (2013-2024)

  • Ceny ofertowe: 37-190 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 522-1648 l

Polecana wersja: 2.5 Sky-G

Pojemność: 2488 cm3, moc: 192 KM, maksymalny moment obrotowy: 256 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Zaryzykujemy stwierdzenie, iż to najlepiej stylizowane japońskie kombi – i to nie tylko w kwestii nadwozia, ale i wnętrza. Mazda 6 dokłada do tego bardzo dobre adekwatności jezdne, bogate wyposażenie, wzorowy poziom ergonomii i – wysoki jak na azjatyckie auto – standard wykończenia.

Ideał? Niestety nie. Do perfekcji zabrakło m.in. lepszego wyciszenia wnętrza, większej odporności lakieru na odpryski i zarysowania oraz solidniejszego zabezpieczenia antykorozyjnego – co prawda jest lepiej niż w poprzednich "szóstkach", ale podniesienie, zwłaszcza egzemplarzy z początku produkcji, wciąż ukazuje elementy zaatakowane przez rdzę. W przypadku Mazdy istotne jest też wykupienie polisy AC – przypadki kradzieży nie należą do rzadkości.

Paletę silników benzynowych tworzą jednostki 2.0 (145 i 165 KM) oraz 2.5 (192 i 194 KM). Obie należą do rodziny SkyActiv-G i mają bezpośredni wtrysk paliwa oraz wysoki stopień sprężania (13:1). Nie są wybitnie elastyczne, co rekompensują trwałością (zdarzają się wycieki oleju czy jego spalanie) oraz rozsądnym zużyciem paliwa podczas spokojnej jazdy. Polecamy auta z polskich salonów – najlepiej trzymają cenę, a do tego mają niefabryczny immobiliser. Po zakupie samochód warto zabezpieczyć antykorozyjnie.

Mitsubishi Lancer VII (2003-08)

  • Ceny ofertowe: 4-16 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 344-1079 l

Polecana wersja: 2.0

Pojemność: 1997 cm3, moc: 135 KM, maksymalny moment obrotowy: 176 Nm, prędkość maksymalna: 199 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km

Niewielką pojemność bagażnika, dość surowo wykończone wnętrze i problem ze znalezieniem auta wolnego od korozji Lancer rekompensuje dobrymi adekwatnościami jezdnymi (procentuje wielowahaczowe zawieszenie tylne) i wzorową trwałością mechaniczną. Warto poszukać wersji 2.0 – bazowa 1.6 (98 KM) zapewnia przeciętne osiągi.

Nissan Primera P12 (2002-07)

  • Ceny ofertowe: 5-10 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 465-1670 l

Polecana wersja: 1.8

Pojemność: 1769 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 163 Nm, prędkość maksymalna: 194 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km

To już ostatni dzwonek na zakup Primery – kolejne auta są eliminowane z rynku przez korozję i ogólne zużycie eksploatacyjne. Ale szukać warto, bo wciąż jest szansa na trafienie na auto z pierwszych rąk. Do tego Primera nie była ulubieńcem flot czy amatorów dynamicznej jazdy.

Subaru Impreza II (2000-2007)

  • Ceny ofertowe: 8-20 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 356-1266 l
fot. Subaru

Polecana wersja: 2.0

Pojemność: 1994 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 186 Nm, prędkość maksymalna: 203 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 9,0 l/100 km

Impreza w wersji Wagon nie wygląda tak drapieżnie jak sedan – ma zupełnie inne nadwozie, bez poszerzonych błotników czy zderzaków. Mechanicznie to jednak praktycznie ten sam samochód ze stałym napędem na cztery koła, sprężystym zawieszeniem i nisko położonym środkiem ciężkości, który zwinnie pokonuje zakręty i nie boi się trudnych warunków drogowych.

Pula ofert stale się kurczy – auta są coraz bardziej zaniedbane, a do tego trawione przez rdzę. To więc ostatni dzwonek na znalezienie interesującego egzemplarza. Flagowa wersja WRX ma potencjał inwestycyjny.

Subaru Legacy IV (2003-2009)

  • Ceny ofertowe: 10-44 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 528-1646 l

Polecana wersja: 2.0

Pojemność: 1994 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 196 Nm, prędkość maksymalna: 202 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km

Jak na japońskie auto sprzed ponad dwóch dekad, Legacy jest zaskakująco dobrze wykończone i wyposażone, a do tego ponadczasowo stylizowane. Głównym punktem programu są ponadprzeciętne adekwatności jezdne.

Trudno, by było inaczej, skoro Legacy dzieli elementy z Imprezą. Otrzymało permanentny napęd na cztery koła, wielowahaczowe tylne zawieszenie oraz obniżające położenie środka ciężkości silniki w układzie boxer – czterocylindrowe 2.0/2.5 (138-165/165-173 KM) oraz sześciocylindrowe 3.0 (245 KM). To wolnossące jednostki, które odznaczają się wysoką trwałością, jednak nie należą do wybitnie tanich w serwisowaniu – budowa silnika podwaja liczbę np. niektórych uszczelek czy wydłuża czas czynności serwisowych – choćby wymiany świec, do których dostęp jest ograniczony.

Główne problemy to korozja nadwozia i elementów zawieszenia. Możliwe są wycieki oleju z silników i skrzyń biegów. manualne przekładnie mają też przeciętne łożyska i synchronizatory. Poza prezentowanym Legacy Wagon dostępny był uterenowiony Outback, który jest jednak droższy.

Subaru Legacy V (2009-2014)

  • Ceny ofertowe: 22-59 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 526-1677 l

Polecana wersja: 2.0

Pojemność: 1994 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 196 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km

Wydłużony względem poprzednika rozstaw osi istotnie zwiększył ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu. Dopracowane zawieszenie, stały napęd na obie osie i silnik w układzie boxer zapewniają dobre adekwatności jezdne.

Ponarzekać można na sposób wykończenia wnętrza – spora ilość srebrnego plastiku nieprzypadkowo budzi skojarzenia z amerykańskimi autami – za oceanem Legacy sprzedawało się doskonale. W wielu zakątkach Europy jest rzadko widywane. Wyjątkiem od reguły są kraje alpejskie. Tamtejsi kierowcy cenią Legacy nie tylko za wysoką trwałość, ale i za brak problemów z trakcją zimą. Bezstopniowej skrzyni Lineartronic nie należy się obawiać – jest trwała.

Subaru Outback V (2014-2019)

  • Ceny ofertowe: 55-140 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 559-1848 l

Polecana wersja:2.5i

Pojemność: 2498 cm3, moc: 175 KM, maksymalny moment obrotowy: 235 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km

Na części europejskich rynków, w tym polskim, Subaru nie oferowało Legacy VI (produkowanego wyłącznie z nadwoziem sedan). Dostępny był natomiast bazujący na nim uterenowiony Outback V.

Stały napęd na obie osie i 200 mm prześwitu sprawiają, iż w lekkim terenie auto sprawdza się lepiej od wielu crossoverów czy SUV-ów. Bezstopniowa skrzynia, która w poprzedniku była opcją, stała się standardem. Nie należy się jej obawiać – działa płynnie, jest trwała, a pod obciążeniem symuluje zmianę biegów. Mimo wysokich cen Outback zasługuje na zainteresowanie – to wygodne i trwałe auto, a stan wielu używanych egzemplarzy nie budzi zastrzeżeń.

Toyota Avensis II (2003-08)

  • Ceny ofertowe: 5-24 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 520-1500 l

Polecana wersja: 1.8 VVT-i

Pojemność: 1794 cm3, moc: 129 KM, maksymalny moment obrotowy: 170 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km

Mimo iż trwałość Avensisa jest legendarna, to do jego zakupu warto podejść ze sporą dozą ostrożności – na rynku wtórnym nie brakuje skrajnie wyeksploatowanych aut, które wymagają doinwestowania chociażby układu jezdnego, co może stanowić już dużą część wartości samochodu. Kolejny problem to korozja, która trawi kolejne elementy podwozia.

Benzynowe silniki są trwałe, ale potrafią spalać zwiększone ilości oleju. Warto pamiętać, iż najmocniejsze jednostki 2.0/2.4 D-4 VVT-i mają bezpośredni wtrysk paliwa, który jest mniej trwały i bardziej wrażliwy na jakość paliwa od pośredniego układu zasilania.

Za Avensisem przemawiają wysoki komfort jazdy, ergonomiczne i przestronne wnętrze, pojemny bagażnik oraz niezłe zaopatrzenie w części – nie tylko używane, ale i niedrogie zamienniki.

Toyota Avensis III (2009-2018)

  • Ceny ofertowe: 23-80 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 543-1690 l

Polecana wersja: 1.8 Valvematic

Pojemność: 1798 cm3, moc: 147 KM, maksymalny moment obrotowy: 180 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km

Ostatnia odsłona Avensisa zaskakuje cenami ofertowymi – szczególnie wyśrubowanymi w przypadku aut z polskich salonów i pierwszych czy drugich rąk. Stan rzeczy ma jednak uzasadnienie – samochody są zadbane, bez większych śladów eksploatacji, a ich benzynowe, relatywnie proste silniki nie sprawiają problemów, a do tego nadają się do zasilania LPG.

W kwestii wyglądu, wykończenia wnętrza czy wyposażenia najlepiej wypadają Avensisy po drugiej modernizacji z 2015 r. Są też najmniej skorodowane.

Toyota Auris II 2013-2019

  • Ceny ofertowe: 30-66 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 530-1658 l

Polecana wersja: 1.6 Valvematic

Pojemność: 1598 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

Gdyby nie dość surowo wykończone wnętrze i przeciętna ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu, Auris w wersji Touring Sports mógłby być wzorcem kompaktowego kombi – trzyma cenę, nie psuje się, ma duży bagażnik i wystarczająco szeroką paletę silników, obejmującą także doskonały napęd hybrydowy. Nie należy skreślać wersji 1.6 – nie jest równie mocno rozchwytywana przez taksówkarzy, więc ceny ofertowe są rozsądniejsze. Także ten silnik bardzo dobrze pracuje na LPG.

Toyota Corolla XII (od 2018 r.)

  • Ceny ofertowe: 47-120 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 596-1591 l

Polecana wersja: 1.2T

Pojemność: 1197 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 185 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km

Bardziej efektowna i przestronna, a do tego lepiej wykończona następczyni Aurisa. Status wciąż produkowanego auta ogranicza spadek wartości pojazdu. W imponujący wręcz sposób trzymają ją poszukiwane przez nabywców hybrydy (do wyboru 1.8 i dużo bardziej dynamiczna 2.0).

Z tego powodu polecamy zainteresowanie się wersją 1.2T – będzie łatwiej o korzystną cenę transakcyjną. Mimo iż jest to silnik ery downsizingu, zachował cztery cylindry, co korzystnie wpływa na jego kulturę pracy. Ogólna trwałość jednostki jest oceniana wysoko, chociaż pojawiły się doniesienia o spalaniu oleju czy nagarze w dolocie.

Solidność całych aut nie budzi wątpliwości. Nie bez znaczenia jest ich przeszłość – na rynku nie brakuje egzemplarzy z niskimi przebiegami. Większość samochodów pochodzi z polskich salonów, sporo z nich służyło wcześniej we flotach.

PODSUMOWANIE

Na rynku wtórnym nie brakuje japońskich kombi z benzynowymi silnikami. Choć zużywają więcej paliwa od diesli, w dłuższej perspektywie czasu okazują się często mniejszym obciążeniem dla portfela ze względu na niskie koszty serwisowania – w wielu modelach obsługa napędu ogranicza się do wymiany oleju, filtrów i świec. Poważne awarie benzynowych zespołów napędowych są rzadkie. Relatywnie często obserwowane jest natomiast zużycie oleju – warto kontrolować jego stan, by nie zatrzeć silnika.

  • Benzynowe silniki japońskich marek są trwałe, ale zwykle nie przepadają za pracą na LPG.
Idź do oryginalnego materiału