Pisaliśmy już kilka razy o szybkich, ale jednocześnie wciąż całkiem praktycznych autach, czego kategoria „hot hatch” jest uprzedmiotowieniem. Na samochody tego typu można wydać dosłownie grosze (co jest złym pomysłem) i fortunę (co jest najgorszym pomysłem). W trzeciej części naszego przeglądu (linki do pozostałych – w artykule) koncentrujemy się na modelach z nieco wyższej półki cenowej, na którą jednak warto jeszcze zaglądać.
Jest niedziela rano, na drogach mamy minimalny ruch, znamy kilka dróg w okolicy które mają świetne zakręty... warto chyba wstać, wypić kawę, dobrze byłoby uruchomiś jakieś fajne auto i rozpocząć nowy dzień z przytupem. Nie trzeba wydawać majątku na Porsche czy Ferrari, żeby taki stan osiągnąć.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-hot-hatche-do-40-tys-zl-opinie-dane-techniczne-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,4766Można mieć przecież samochód, którym jeździ się na co dzień do pracy, później na zakupy, a w weekendy właśnie jeździ dla przyjemności. I po to wymyślono hot hatche. Od pierwszego Volkswagena Golfa GTI czy Peugeota 205 GTI po Renault Megane R.S. I Fordy Focusy ST. Oraz masę innych.
Dziś to niestety wymierający gatunek, samochody w rozsądnym technicznie stanie będą już tylko drożeć. Rzućmy okiem na kilka przykładów, które warto wziąć pod uwagę.
https://magazynauto.pl/uzywane/piec-najlepszych-uzywanych-hot-hatchy-do-20-tys-zl-opinie-dane-techniczne-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,4740Alfa Romeo Giulietta QV (2010-2018)
- Ceny ofertowe: 31-75 tys. zł
- 0-100 km/h: 6,8 s
Dane techniczne: 1.75 TBi 16V
Pojemność: 1742 cm3, moc: 235 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 242 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,6 l/100 km
W ocenie wielu to najciekawiej stylizowany, a do tego jeden z najprzyjemniejszych w prowadzeniu kompaktowych hatchbacków ostatnich lat. W topowej wersji Quadrifoglio Verde natężenie atutów wzrosło.
O trwałość samochodu nie trzeba się obawiać – Giulietta nie jest może pancerna, ale nie psuje się częściej i poważniej od rywali. Nie bez przyczyny ceny ofertowe topnieją wolno – kierowcy nie chcą żegnać się z udanym modelem. W silniku 1.75 TBi istotne jest częste wymienianie oleju – rzadkie sprzyjają problemom z układem sterowania zaworami MultiAir. Przy wyższych przebiegach raportowane są też problemy z bezpośrednimi wtryskiwaczami i pompami cieczy chłodzącej. Warto sprawdzić maglownicę oraz mechanizm wybierania biegów.
Honda Civic VIII Type R (2007-2010)
- Ceny ofertowe: 36-57 tys. zł
- 0-100 km/h: 6,6 s
Dane techniczne: 2.0 i-VTEC
Pojemność: 1998 cm3, moc: 201 KM, maksymalny moment obrotowy: 193 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
Futurystyczne nadwozie Civica bardzo wolno się starzeje. Model punktuje także bardzo przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem oraz przepastnym bagażnikiem. Mimo belki skrętnej tylnego zawieszenia Civic Type R prowadzi się bardzo dobrze.
Wysoką moc silnik Hondy rozwija bez pomocy turbosprężarki, a za sprawą obrotów – oddaje ją przy 7800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy dopiero przy 5600 obr./min. Przekłada się to na jedyne w swoim rodzaju wrażenia z jazdy. Główne problemy auta to postępująca korozja i znaczna liczba powypadkowych egzemplarzy.
Ford Focus III ST (2012-2018)
- Ceny ofertowe: 53-77 tys. zł
- 0-100 km/h: 6,5 s
Dane techniczne: 2.0 EcoBoost
Pojemność: 1999 cm3, moc: 250 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 248 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Zainteresowani Focusem ST mieli do wyboru nie tylko hatchbacka i kombi, ale również wersję benzynową, a także nieznacznie wolniejszego diesla 2.0 TDCi (184 KM, 400 Nm). Paradoksalnie druga z wymienionych opcji może się okazać bezpieczniejszym wyborem – benzynowym silnikom 2.0 zdarzają się problemy z uszczelką pod głowicą, wywołane konstrukcją bloku i głowicy.
Ford Focus ST przekonuje zwinnością i precyzją prowadzenia, wyposażeniem oraz cenami niższymi od topowego RS-a.
Opel Astra J OPC (2012-2018)
- Ceny ofertowe: 47-65 tys. zł
- 0-100 km/h: 6,0 s
Dane techniczne: 2.0 Ecotec
Pojemność: 1998 cm3, moc: 280 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km
Mimo bardzo mocnego silnika produkowana w Polsce Astra OPC nie okazała się najbardziej dynamicznym modelem w segmencie. Było to pokłosiem dość wysokiej masy własnej auta (1,5 tony). Modelu nie należy jednak skreślać.
Astra OPC nie kosztuje fortuny, a świetnie wygląda i ma blokadę mechanizmu różnicowego, która istotnie poprawia trakcję na wyjściach z zakrętów czy śliskich drogach. Plusem OPC są także hamulce Brembo, doskonale brzmiący wydech i wygodne, a zarazem świetnie podpierające ciało fotele z dużym zakresem regulacji oraz atestem AGR.
Poza tym to dobrze znana trzydrzwiowa Astra – kto akceptuje sztywne zawieszenie, będzie w stanie z powodzeniem eksploatować auto na co dzień, choćby na dłuższych trasach. Ople są nieźle zaopatrzone w zamienniki, dzięki czemu ich serwisowanie nie pochłania fortuny.
https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-ostatnie-trzydrzwiowe-kompakty-dobrze-wygladaja-i-wbrew-pozorom-sa-calkiem-praktyczne-18-modeli,aid,3638Renault Megane III R.S. (2009-16)
- Ceny ofertowe: 40-76 tys. zł
- 0-100 km/h: 6,1 s
Dane techniczne: 2.0 TCe
Pojemność: 1998 cm3, moc: 250 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 245 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km
Kierowcy często modyfikują hot hatche, by poprawić ich zachowanie na krętych drogach czy torze. W przypadku Megane R.S. nie było to konieczne. Już w seryjnym wydaniu – zwłaszcza z pakietem Cup – Renault jest zaskakująco ostrym samochodem. Sztywność zawieszenia, którego nastawy i geometria skutecznie niwelują tendencję do podsterowności podczas dynamicznej jazdy, w codziennej eksploatacji dla wielu osób będą dokuczliwe. Przedzakupowa kontrola powinna obejmować przednie zwrotnice – jedna kosztuje ponad 1000 zł.