Najlepsze używane Daihatsu. Proste, niezawodne i tanie!

1 rok temu

Daihatsu jest w Polsce dość egzotyczną marką, ale mającą kilka asów w rękawie. Oto najlepsze używane Daihatsu, jakie można kupić w Polsce.

Marka Daihatsu wbiła się do świadomości Polaków oferowanym w latach 80. za dewizy w Pewexach modelem Charade. Tak naprawdę nie posiadała jednak polskiego przedstawicielstwa, choć miała krótki epizod w naszym kraju – w okolicach 2009 roku samochody Daihatsu można było kupić m.in. u prywatnego importera z Łodzi (w firmie Auto Club). Nie da się jednak ukryć, iż zdecydowana większość aut przybyła do nas z różnych zakątków świata: niewykluczone iż z Niemiec, gdzie funkcjonowało oficjalne przedstawicielstwo Daihatsu.

Spośród trafiających się w ogłoszeniach używanych Daihatsu można trafić na miejskie modele Cuore i Sirion, mikrovana Materia, uterenowionego Teriosa i leciwą, choć dzielną w terenie Ferozę. Ewentualni chętni na te auta słusznie obawiają się dostępności części zamiennych. Dotychczasowi właściciele aut Daihatsu z reguły uspokajają twierdząc, iż większość elementów mechanicznych można bez problemu kupić w znanych sklepach. Poniekąd nie ma się co dziwić, ponieważ Daihatsu od 2016 roku należy w całości do Toyoty, a obydwie marki kooperowały ze sobą już w latach 60. Dlatego też w niektórych Daihatsu spotkamy np. silniki oferowane na szeroką skalę w małych Toyotach (Aygo, Yaris lub choćby Auris). Poza tym samochody Daihatsu rzadko dają powody do odwiedzania warsztatów – jak już, to na okresowe przeglądy, albo wymianę podstawowych części eksploatacyjnych.

Oto 5 najlepszych używanych Daihatsu, jakie można znaleźć w polskich ogłoszeniach.

Używane Daihatsu Cuore VI (L251)

Lata produkcji: 2003-2007
Ceny: od 5 tys. zł

To samochód znacznie mniejszy od aut mini oferowanych przez producentów z Europy. Mierzy raptem 3,4 m, czyli kilka więcej od… Fiata Seicento. Jest też bardzo wąski, a przez to „przytulny” w środku (choć bez wątpienia da się znaleźć ciaśniejsze auta). Skromne rozmiary przekładają się na znakomitą zwrotność Cuore w dużych miastach – średnica zawracania to zaledwie 8,4 m! Jeszcze więcej profitów daje znikoma szerokość tego samochodu, pozwalająca wjechać tam, gdzie „podda się” praktycznie każde auto miejskie. Tą generację Cuore oferowano z 3-cylindrowym silnikiem 1.0. Nie warto „przejmować się” mało porywającymi parametrami (58 KM, 88 Nm), bo auto jest niezwykle lekkie (725 kg), a przez to naprawdę dynamiczne – pierwsze 100 km/h ma już po 12 sekundach. Niestety, żwawa jednostka napędowa nie grzeszy trwałością. Wielu użytkowników skarżyło się na pobór oleju i awarie uszczelek pod głowicą: niektórzy zdecydowali się choćby na remont silnika. Poza tym gwałtownie zużywają się elementy zawieszenia i regularnie trzeba zaglądać do hamulców. Jak na japońskie auto przystało, należy mieć na względzie korozję nadwozia.

Daihatsu Coure VI – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie Silnik 1.0 12V
Dł./szer./wys. 341/148/150 cm
Rozstaw osi 238 cm
Pojemność bagażnika 157-421 l
Pojemność 989 cmł
Paliwo benz.
Maks. moc 58 KM
Maks. moment 88 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s
Prędkość maks. 160 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km

Używane Daihatsu Feroza

Lata produkcji: 1989-1999
Ceny: od 7 tys. zł

Mimo niemłodego wieku, Daihatsu Ferozy wciąż bywają użytkowane na co dzień w regionach, gdzie liczą się dobre adekwatności terenowe i prostota konstrukcji – czyli zwykle w górach lub miejscach, gdzie nie za wiele asfaltu. Nic dziwnego, bo ramowa konstrukcja i klasyczny napęd 4×4 (stały tylny z możliwością dołączania „na sztywno” przedniego napędu wraz z reduktorem lub stały na cztery koła z blokowanym międzyosiowym mechaniznem różnicowym), a także niewielkie rozmiary samochodu pozwalają zajechać nim naprawdę daleko. Pod warunkiem, iż jest w pełni sprawny, a o to coraz trudniej w przypadku tak leciwej „terenówki”. Jej główne bolączki to zaawansowana korozja ramy oraz przegrzewanie się silnika 1.6 – z reguły będące właśnie pokłosiem terenowej jazdy. W wielu Ferozach należałoby przywrócić do porządku zawieszenie i układ kierowniczy, np. wymienić przednie drążki skrętne lub tylne resory. Co ciekawe, w niektórych autach (tj. tych z oryginalnym zawieszeniem) spotkamy regulację twardości amortyzatorów.

Daihatsu Feroza – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie Silnik 1.6 16V
Dł./szer./wys. 370/158/172 cm
Rozstaw osi 218 cm
Pojemność bagażnika 272-440 l
Pojemność 1590 cmł
Paliwo benz.
Maks. moc 95 KM
Maks. moment 128 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Prędkość maks. 147 km/h
Śr. zużycie paliwa ok. 10 l/100 km

Używane Daihatsu Materia

Lata produkcji: 2006-2012
Ceny: od 12 tys. zł

Malutkie koła skutecznie zaburzają proporcje tego samochodu. Jedno jest pewne – kanciasta sylwetka z niemal płaską maska wyróżnia Materię na ulicy i słusznie każe sądzić, iż kryje on sporo miejsca w środku. I faktycznie, mimo niewielkiej długości (3,8 m) w środku jest przestronnie, szczególnie na głowy podróżnych. Do ciekawych dodatków należy zaliczyć przesuwaną w zakresie 16 cm kanapę, pozwalającą zwiększyć bagażnik ze 181 do 294 l. Po jej złożeniu pojemność rośnie do godnych uznania 1000 l. Materia to zarazem jeden z nielicznych modeli Daihatsu oferujących mały, ale jednak, wybór silników. Obydwa mają 4 cylindry i nie drażniący uszu warkot. Cechują się także niewielką awaryjnością. Biorąc pod uwagę niższe zapotrzebowanie na paliwo przy małej stracie na osiągach, bardziej optymalnym wyborem wydaje się jednostka 1.3. Nieliczni właściciele Materii narzekają głównie na niską trwałość materiałów wykończeniowych, kiepskie wyciszenie oraz drobne usterki układu elektrycznego (np. przewodów w tylnej klapie).

Daihatsu Materia – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie Silnik 1.3 16V 1.5 16V
Dł./szer./wys. 380/169/164 cm
Rozstaw osi 254 cm
Pojemność bagażnika 181/294-1000 l
Pojemność 1298 cmł 1495 cmł
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 91 KM 103 KM
Maks. moment 120 Nm 132 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,8 s
Prędkość maks. 169 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 7,2 l/100 km

Używane Daihatsu Sirion II (M300)

Lata produkcji: 2004-2011
Ceny: od 7 tys. zł

Spośród wszystkich używanych Daihatsu najłatwiej kupić Siriona – zwłaszcza opisywanej, drugiej generacji, którą w latach 2007-2011 sprzedawano również jako Subaru Justy IV. W odróżnieniu od Daihatsu, Subaru oficjalnie oferowano w Polsce, stąd istnieje szansa kupienia auta pochodzącego z krajowej sieci sprzedaży. Siriona można określić mianem zmniejszonej Materii. Jest od niej krótszy o 20 cm i niższy aż o 9 cm, co niezbyt korzystnie przekłada się na przestronność w obrębie głów podróżnych. Również w tym modelu trudno liczyć na nadzwyczajną ilość miejsca na ramiona. Także tu producent zastosował opcję przesuwania kanapy, pozwalającą nieco zwiększyć bagażnik o wyjściowej pojemności 225 l (maksymalnie zmieści 630 l). Silniki? Te same co w Materii, choć montowano w nim jeszcze 3-cylindrowego 1.0. On, wraz z 4-cylindrowym 1.3, znane są z niektórych Toyot (Aygo, iQ, Yaris, Auris), w związku z czym nie powinno być problemów z dostępem do części zamiennych. Nieliczne awarie małego Daihatsu dotyczą głównie zużytych drążków kierowniczych, maglownic i sprzęgieł, czasami szwankuje też „elektryka”.

Używane Daihatsu Sirion II (2004-2011) – opinie użytkowników

Daihatsu Sirion II – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie Silnik 1.0 12V 1.3 16V 1.5 16V
Dł./szer./wys. 360/165/155 cm
Rozstaw osi 243 cm
Pojemność bagażnika 225-630 l
Pojemność 998 cmł 1298 cmł 1495 cmł
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 69 KM 87 KM 103 KM
Maks. moment 94 Nm 120 Nm 132 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 10,9 s 10,5 s
Prędkość maks. 160 km/h 170 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,8 l/100 km 6,2 l/100 km

Używane Daihatsu Terios II (J200)

Lata produkcji: 2006-2014
Ceny: od 18 tys. zł

Opisany wcześniej leciwy Daihatsu Feroza wraz z większym Rocky to nie jedyne terenowe auta tej japońskiej marki, które całkiem ciepło przyjęły się w Polsce. W rejonach górskich do dzisiaj jeździ też sporo Teriosów – niewielkich aut plasujących się gdzieś na pograniczu SUV-ów i terenówek. Ten produkowany od lat 90. model w 2006 roku doczekał się drugiej generacji, która przybrała bardziej „miejski” wygląd. Ukłonem w kierunku eksploatacji na asfalcie była fabryczna wersja przednionapędowa, choć oczywiście wariant 4WD pozostał w ofercie. Duży prześwit (20 cm) można uznać za zaletę bez względu na otoczenie, w jakim planujemy użytkować auto. W Teriosie II oferowano tylko jeden silnik – całkiem mocny, bo 102-konny 1.5 z łańcuchem rozrządu i systemem zmiennych faz rozrządu (VVT-i). Punktuje niezawodnością (choć zdarza mu się brać olej), jednakże potrafi spalić sporo paliwa (nawet 10 l/100 km w cyklu mieszanym). Inny problem tego modelu to korozja, atakująca zarówno nadwozie, jak i spód auta.

Daihatsu Terios II – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie Silnik 1.5 16V 1.5 16V (4×4)
Dł./szer./wys. 410/170/174 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika 380-1300 l
Pojemność 1495 cmł 1495 cmł
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 102 KM 102 KM
Maks. moment 140 Nm 140 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 12,4 s
Prędkość maks. 160 km/h 160 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,7 l/100 km

Idź do oryginalnego materiału