Którymi modelami i w jakich wersjach warto się szczególnie zainteresować na rynku wtórnym? Na to pytanie jak co roku odpowiedzi udzielili doświadczeni eksperci z „What Car?”. Oto ich typy w 10 kategoriach, razem ze zwycięzcą w klasyfikacji generalnej.
Wytypowanie najlepszych samochodów to nie lada wyzwanie. Ocena powinna być wyważeniem wielu czynników – w tym ceny zakupu, funkcjonalności, ekonomii eksploatacji, trwałości, łatwości serwisowania czy zainteresowania potencjalnych kupujących w przypadku odsprzedaży.
Redakcja działającego od 1973 r. „What Car?” ma duże doświadczenie na tym polu – ideą tworzonych przez nią miesięcznika oraz strony internetowej jest doradzanie kierowcom zainteresowanym zakupem nowego lub używanego auta.
Potrzeby nabywców są na tyle zróżnicowane, iż wyróżnienia przyznaje się we wszystkich istotnych kategoriach rynku.
Mimo iż zestawienie zostało przygotowane przez Brytyjczyków, nie brakuje w nim modeli cenionych i poszukiwanych przez kierowców z Polski. Nacisk został położony na świeższe pojazdy, co jednak dziwić nie powinno – są one najbardziej pożądanym towarem ze względu na początkową utratę wartości, która obniża do rozsądnego poziomu wyjściowe ceny wielu z prezentowanych modeli.
Używane auto roku oraz elektryczny SUV roku
Skoda Enyaq (od 2020 r.)
- polecana wersja: iV 60
- ceny ofertowe: 88-214 tys. zł
fot. Motor
Triumf Enyaqa w dwóch kategoriach jest zasługą przestronności, funkcjonalności wnętrza, pokaźnego zasięgu, wysokiego komfortu jazdy oraz atrakcyjnych cen ofertowych. Dla wielu potencjalnych nabywców nie bez znaczenia jest fakt, iż projektanci Enyaqa nie starali się zaprojektować auta wizualnie na wskroś nowoczesnego lub oryginalnego, co nierzadko miewa dyskusyjne efekty, przyspiesza proces starzenia modelu, a zdarza się, iż i ogranicza ergonomię. Enyaq nie jest najszybszy ani nie oferuje największych zasięgów – w obu kategoriach jest jednak w zupełności wystarczający.
Przestronne wnętrze wygląda elegancko, a zostało wykończone dobrymi materiałami.
fot. Motor
Co jeszcze rozważyć w kategorii używany elektryczny SUV roku?
- Najlepsze prawie nowe auto: Smart #1 (od 2023 r.)
- Najprzyjemniejsze w prowadzeniu: BMW iX3 (2021-2025)
Używany mały SUV roku
Skoda Kamiq (od 2019 r.)
- polecana wersja: 1.0 TSI (115 KM)
- ceny ofertowe: 45-127 tys. zł
fot. Motor
Najmniejszy SUV Skody zaskakuje bardzo przestronnym wnętrzem oraz pojemnym bagażnikiem. Zwarte nadwozie ułatwia manewrowanie w mieście. Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI zdaje egzamin choćby na autostradzie – lepszym wyborem jest 115-konna wersja, która ma sześciobiegową skrzynię. Dobrze zestrojone zawieszenie potrafi wybierać choćby największe nierówności. „What Car?” zauważa, iż starsze auta mają podatne na zarysowanie materiały. Wyróżnikiem modelu jest bardzo korzystna cena używanych egzemplarzy do wieku, stanu oraz wyposażenia.
Standard wykończenia mógłby być lepszy, ale to samo można powiedzieć o innych autach tej klasy.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- Najniższe koszty utrzymania: Toyota Yaris Cross (od 2020 r.)
- Najlepsze wnętrze: Land Rover Evoque II (od 2019 r.)
Używany hatchback roku
Toyota Corolla XII (od 2019 r.)
- polecana wersja: 1.8 hybrid
- ceny ofertowe: 41-150 tys. zł
fot. Motor
Jedna z motoryzacyjnych prawd głosi, iż kto szuka mało problematycznego auta, powinien wybrać model często widywany w roli taksówki. W ostatnich latach stała się nim hybrydowa Corolla. Redakcja „What Car?” doceniła Corollę za oszczędny napęd, łatwe w obsłudze wnętrze, dobrą widoczność oraz zawieszenie, które wbrew aktualnym trendom nie zostało usztywnione. Corolla wypadła też doskonale w badaniu niezawodności, które „What Car?” przeprowadziło wśród swoich czytelników.
Kokpit Toyoty jest ergonomiczny, ale jakość materiałów czy multimedia odstają od najlepszych.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- Najlepsza relacja ceny do jakości: Skoda Fabia III (2014-2021)
- Najlepsze wnętrze: BMW serii 1 F40 (2019-2024)
Używany kompaktowy SUV roku
Hyundai Tucson IV (od 2020 r.)
- polecana wersja: 1.6 T-GDI hybrid
- ceny ofertowe: 75-200 tys. zł
fot. Motor
W ocenie „What Car?” atrakcyjność Tuscona rosła z generacji na generację. SUV Hyundaia zapunktował też łatwością obsługi, dopracowanym systemem multimedialnym oraz bogatym wyposażeniem. Jury doceniło także przestronność wnętrza, 5-letnią gwarancję oraz szeroką paletę silników, która obejmuje oszczędne hybrydy. Model dobrze wypadł w badaniu niezawodności „What Car?” – osiągnął ocenę 97,3%. Zauważono jednak, iż zawieszenie gorzej filtruje nierówności niż choćby w bliźniaczej Kii Sportage.
Plusem wnętrza jest zbalansowana liczba fizycznych i cyfrowych elementów sterowania.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- Najlepsza relacja ceny do jakości: Citroën C5 Aircross I (2018-2025)
- Najlepsze wnętrze: Volvo XC40 (od 2017 r.)
Używane kombi roku
Mercedes klasy E W213 (2016-2023)
- polecana wersja: E 220 d
- ceny ofertowe: 35-250 tys. zł
Poprzednia generacja klasy E to wręcz wzorcowe kombi – ma przepastny bagażnik (640 l) z nisko położonym progiem załadunku oraz równie pojemne wnętrze, które za sprawą dobrego wyciszenia i wyposażenia zapewnia komfort na najdłuższych choćby trasach. Diesel E 220 d zapewnia dobre osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa.
Kokpit jest efektowny, ale niektóre elementy skrzypią pod naciskiem palca.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- Najniższe koszty utrzymania: Toyota Corolla TS (od 2019 r.)
- Najlepsza relacja ceny do jakości: Skoda Octavia III (2013-2020)
Używana limuzyna roku
Tesla Model 3 (od 2017 r.)
- polecana wersja: Standard Range Plus RWD
- ceny ofertowe: 70-180 tys. zł
fot. Tesla
Dużo niższe ceny od flagowego Modelu S przy zachowaniu świetnych osiągów oraz dużych zasięgów przełożyły się na spektakularny rynkowy sukces „trójki”. Wyróżnikiem najmniejszej Tesli jest minimalistyczne wnętrze – użytkownicy auta przekonują, iż dotykowej obsługi kluczowych funkcji można się nauczyć. Bezdyskusyjnymi zaletami Tesli Model 3 są bardzo duże bagażniki (z przodu i z tyłu) oraz przestronne wnętrze.
Jedyne w swoim rodzaju wnętrze budzi skrajne emocje ze względu na niemal zupełny brak przełączników.
fot. Tesla
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- Najprzyjemniejsze w prowadzeniu: BMW serii 4 F36 Gran Coupe (2014-2021)
- Najbardziej luksusowe: Audi A8 D5 (od 2017 r.)
Używane 7-osobowe auto roku
Peugeot 5008 II (2017-2024)
- polecana wersja: 1.2 Allure
- ceny ofertowe: 45-140 tys. zł
fot. Motor
Mimo iż auto nie jest już produkowane, nie straciło nic z początkowego blasku. Poza efektownym wyglądem 5008 oferuje wysoki komfort jazdy, atrakcyjne i dobrze wykończone wnętrze oraz ilość miejsca w trzecim rzędzie większą od oferowanej przez wielu rywali. Redakcja „What Car?” poleca 130-konny silnik 1.2 PureTech, który jest oszczędny oraz wystarczająco mocny, by poradzić sobie także na autostradzie.
Kokpit z małą kierownicą i znajdującym się nad nią panelem wskaźników wciąż robi świetne wrażenie.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- Najlepsza oferta cenowa: Dacia Jogger (od 2022 r.)
- Najlepsza propozycja z półki premium: BMW X7 (od 2019 r.)
Używane sportowe auto roku
Toyota GR Yaris (od 2020 r.)
- polecana wersja: Circuit Pack
- ceny ofertowe: 123-230 tys. zł
Model jedyny w swoim rodzaju. To nie jest po prostu mocna wersja Yarisa, tylko auto zbudowane od podstaw, którego nadwozie z „cywilną” wersją dzieli lampy, lusterka i antenę. Trzycylindrowy silnik 1.6 zapewnia świetne osiągi. Nie brakuje już akcesoriów do tuningu. Za sprawą niskiej masy, napędu na obie osie oraz kół porozstawianych po narożnikach karoserii GR Yaris w imponującym tempie pokonuje zakręty.
Kokpit nie różni się od znanego ze słabszych Yarisów. W GR słabe wyciszenie trudno uznać za wadę.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- najlepsze coupe/cabrio: BMW serii 4 G22/G23 (od 2020 r.)
- największe emocje w starym stylu: Mercedes-AMG C63 (2017-2023)
Używana hybryda roku
Audi A3 8Y (od 2020 r.)
- polecana wersja: 40 TFSI e
- ceny ofertowe: 86-200 tys. zł
fot. Audi
Hybrydy plug-in to przeważnie duże auta – nierzadko SUV-y. Ale nie każdy potrzebuje takiego samochodu. Audi przygotowało benzynowo-elektryczną wersję kompaktowego A3, które jest oszczędne, a do tego dynamiczne i przyjemne w prowadzeniu. Przekonuje także dobrym wyciszeniem oraz płynnymi przejściami z napędu spalinowego na elektryczny. Zapunktowało też pozycją za kierownicą i wykończeniem.
Wnętrza Audi słyną z wysokiej jakości użytych materiałów i solidności montażu.
fot. Motor
Co jeszcze warto rozważyć w tej kategorii?
- najbardziej praktyczny: Volkswagen Passat B8 GTE (2015-2023)
- najbardziej luksusowe: BMW X5 G05 xDrive45e (2019-2023)

2 godzin temu
















