
Wybraliśmy po najlepszym i najgorszym według nas silniku benzynowym i wysokoprężnym wśród jednostek produkowanych we Włoszech. Kryteria: duża popularność na rynku, częstotliwość awarii, koszty napraw. W kolejnych tygodniach przyjrzymy się następnym krajom.
To silniki w dużej mierze decydują o charakterze samochodów. Każdy kraj ma swoją specyfikę rynkową, a to wpływa także na konstrukcję jednostki napędowej. Poniżej przedstawiamy popularne silniki z Włoch, wskazując konstrukcje godne polecenia oraz te bardziej problematyczne.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-wloskie-auta-na-kazda-kieszen-do-miasta-rodzinne-suv-y-ceny-zadbanych-egzemplarzy-juz-od-5000-zl,aid,3077Silnik Diesla: zły
Alfa Romeo/Fiat 2.4 JTDM 20V
- Czyżby zbyt duży?
Jednostka powstała przez dodanie do doskonałego silnika 1.9 JTDM piątego cylindra. I choć znacząco poprawiło to osiągi oraz kulturę pracy, to jednak pojawiły się częste problemy z pękaniem głowic. Naprawa silnika jest kosztowna i sprawia dużo problemów.
Dane techniczne
- Pojemność skokowa: 2387 cm3
- Moc maksymalna: 163-210 KM
- Lata produkcji: 2003-2010 r.
Zalety i wady
- doskonałe osiągi
- możliwości tuningowe na grubo ponad 300 KM
- wysoka kultura pracy
- dość spore zużycie paliw
- problem pękających głowic
Przykładowe modele


Silnik Diesla: dobry
Alfa Romeo/Fiat 1.9 JTDM 16V
- Niewiarygodnie mocny
Ten włoski silnik, stosowany też m.in. w Oplach Vectrach C i Astrach III, jest uznawany za jeden z najwytrzymalszych mechanicznie. choćby wtryskiwacze wytrzymują tu 400 tys. km. Jednostka ma swoje wady (np. awarie klap dolotu), ale ogólnie zasługuje na wysoką notę.
Dane techniczne
- Pojemność skokowa: 1910 cm3
- Moc maksymalna: 136-190 KM
- Lata produkcji: 2002-2009 r.
Zalety i wady
- bardzo wysoka trwałość
- duża odporność na chiptuning
- relatywnie nieduża awaryjność
- wadliwy system zmiennej geometrii układu dolotowego
Przykładowe modele


Silnik benzynowy: zły
Alfa Romeo 2.0 JTS
- Pierwsze koty za płoty
Pierwszy silnik Alfy z wtryskiem bezpośrednim okazał się niezbyt udany. Powszechne są problemy z zapychaniem się kanałów dolotowych nagarem. Ponadto właściciele narzekają, iż wiele silników nie osiąga deklarowanej mocy. Silnik nie ma nic wspólnego z 2.2 JTS.
Dane techniczne
- Pojemność skokowa: 1970 cm3
- Moc maksymalna: 162-166 KM
- Lata produkcji: 2002-2005 r.
Zalety i wady
- umiarkowane zużycie paliwa
- notoryczne zapychanie się kanałów dolotowych nagarem
- niska trwałość rozrządu
- problemy z uzyskiwaniem deklarowanej mocy
Przykładowe modele


Silnik benzynowy: dobry
Fiat 1.4 T-Jet
- Prosty i niezawodny
Jednostka powstała przez modernizację silnika Fire, pozostawiono m.in. wtrysk pośredni. W efekcie silnik może współpracować z instalacją LPG i ogólnie jest mało awaryjny. Części są niedrogie. W większych autach nie jest jednak mistrzem oszczędności.
Dane techniczne
- Pojemność skokowa: 1368 cm3
- Moc maksymalna: 120-200 KM
- Lata produkcji: od 2006 r.
Zalety i wady
- dobre osiągi
- niski poziom awaryjności
- niedrogie części zamienne
- dobra dostępność używanych
- niezbyt niskie zużycie paliwa (przy większych modelach)
Przykładowe modele

