Współczesne samochody stawiają przed oponami wysokie wymagania. Nic więc dziwnego, iż wielu kierowców wybiera ogumienie najwyższej klasy. Oto test opon letnich segmentu premium w rozmiarze 205/55 R16.
Tym razem w zestawieniu uwzględniliśmy 6 opon w popularnym rozmiarze – 205/55 R16. Wszystkie produkty biorące udział w teście reprezentują najwyższy segment – premium. Tej wielkości ogumienie jest stosowane w wielu popularnych samochodach, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 1 i serii 3, Citroen Berlingo, C3, C4 oraz Ford Focus. Na ogumieniu 205/55 R16 jeżdżą także Mercedes klasy C, Opel Astra i Peugeot 308. Tej wielkości opony są też montowane w samochodach takich jak Renault Megane, Seat Leon, Skoda Octavia czy Toyota Auris. Testowany przez nas w tym sezonie rozmiar pasuje też do Volvo S40 oraz Volkswagenów Golfa, Passata i Tourana.
Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?
6 opon letnich 205/55 R16 w wyczerpującym teście
Wymagającym badaniom na profesjonalnym torze poddaliśmy opony segmentu premium. W teście wzięły udział znane polskim kierowcom opony Bridgestone Turanza T005 oraz rynkowa nowość – Continental PremiumContact 7. Ponadto w zestawieniu uwzględniliśmy produkty Dunlop Sport Bluresponse, Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Michelin Primacy 4+. Stawkę uzupełniło ogumienie Pirelli Cinturato P7.
W teście wzięły udział opony, za które trzeba zapłacić od 367 do 416 zł za sztukę. Najtańsze w zestawieniu opony to Pirelli – ich kupno oznacza wydatek 367 zł za sztukę. Za Dunlopa trzeba zapłacić 379 zł, a Goodyear kosztuje 389 zł. Cena Continentala to 396 zł. Kupno opon Bridgestone wiąże się z wydatkiem 407 zł za sztukę. Najdroższe w zestawieniu są opony Michelin – kosztują 416 zł za sztukę. Powyższe ceny dotyczą opon w rozmiarze 205/55 R16 91V wyprodukowanych w 2023 r. Warto wiedzieć, iż zamawiając ogumienie z 2022 r. można sporo zaoszczędzić. Na przykład opony Dunlop można wtedy kupić po 348 zł za sztukę, a ogumienie Bridgestone po 383 zł za sztukę.
Bridgestone Turanza T005 | premium | 407 zł |
Continental PremiumContact 7 | premium | 396 zł |
Dunlop Sport Bluresponse | premium | 379 zł |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | premium | 389 zł |
Michelin Primacy 4+ | premium | 416 zł |
Pirelli Cinturato P7 | premium | 367 zł |
Ranking opon letnich 205/55 R16 – jak badaliśmy opony?
Wszystkie opony zostały zamówione na jednym z internetowych portali i dostarczone do niemieckiego ośrodka badawczego specjalizującego się w testowaniu opon. Na suchym asfalcie zostały zmierzone droga hamowania, własności jezdne, komfort oraz hałas emitowany na zewnątrz jadącego z prędkością 80 km/h samochodu. Zbadano też adekwatności ogumienia podczas sportowej jazdy po torze o długości 1650 m na czas. Dodatkowo w laboratorium zostały określone opory toczenia opon.
Jak przeprowadzane są nasze testy opon?
Na mokrej nawierzchni zmierzono drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1823 m. Dodatkowo na stale nawadnianych stanowiskach testowych została określona odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a w trakcie jazdy po torze doświadczony kierowca testowy określił precyzję prowadzenia. Zmierzyliśmy także czas przejazdu okręgu o średnicy 57,5 metrów.
Badania testowe przeprowadziliśmy w niemieckim ośrodku badawczym zaprojektowanym i wybudowanym specjalnie do testowania ogumienia. Pomiary zostały wykonane przez doświadczonych inżynierów i kierowców testowych. Ogumienie zbadano na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Głośność, hamowanie na mokrym asfalcie oraz opory toczenia zostały zbadane zgodnie z wymogami unijnego etykietowania opon.
Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań
Ranking opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Konkurencję hamowania ze 100 km/h na mokrym asfalcie z wynikiem 51,1 m zwycięża Continental. Dobrze wypada też Michelin. Pirelli, Bridgestone i Goodyear uzyskują przyzwoite rezultaty. Dunlop odstaje od stawki, a jego wynik jest przeciętny, ale nie jest niebezpieczny. Na suchym asfalcie także zwycięża Continental. Zaraz za nim plasuje się z bardzo dobrym rezultatem Pirelli. Na pochwałę zasługują też wyniki opon Bridgestone i Michelin. Goodyear kończy rywalizację na przyzwoitym poziomie, a stawkę podobnie jak w próbie na mokrej nawierzchni zamyka Dunlop.
Bridgestone Turanza T005 | 36,6 m | 58,9 m |
Continental PremiumContact 7 | 35,6 m | 51,1 m |
Dunlop Sport Bluresponse | 39,6 m | 64,6 m |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 37,7 m | 59,6 m |
Michelin Primacy 4+ | 36,7 m | 54,6 m |
Pirelli Cinturato P7 | 36,3 m | 57,5 m |
Test opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Na suchym torze wszystkie opony zdają egzamin z bardzo dobrym wynikiem. Rywalizację ponownie zwycięża Continental, a Goodyear, Dunlop i Bridgestone plasują się tuż za nim. Pirelli i Michelin także uzyskują dobre rezultaty. Różnica pomiędzy zajmującym pierwszą lokatę Continentalem, a ostatnim Michelinem to zaledwie 1,5 sekundy. Na mokrym torze różnice są już większe. Po raz kolejny bezkonkurencyjny okazuje się Continental. Nieco tracą do niego Goodyear, Bridgestone i Michelin, które wypadają bardzo dobrze. Pirelli uzyskuje przeciętny wynik, a rezultat Dunlopa nieco rozczarowuje.
Bridgestone Turanza T005 | 56,0 s | 85,4 s |
Continental PremiumContact 7 | 55,2 s | 83,8 s |
Dunlop Sport Bluresponse | 55,9 s | 88,2 s |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 55,7 s | 84,7 s |
Michelin Primacy 4+ | 56,7 s | 85,6 s |
Pirelli Cinturato P7 | 56,3 s | 86,3 s |
Ranking opon letnich 205/55 R16 – klasyfikacja i opis opon
Zestawienie z wyraźną przewagą nad rywalami wygrywa Continental. Na drugim stopniu podium z bardzo dobrym wynikiem punktowym plasuje się Michelin. Trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje Bridgestone wyprzedając zaledwie o 0,1 punktu sklasyfikowany na czwartej pozycji produkt Pirelli. Na piątej pozycji z dobrym wynikiem uplasował się Goodyear, a stawkę zamyka z przeciętnym rezultatem Dunlop.
Miejsce 1. – Continental PremiumContact 7
Najnowszy produkt z rodziny PremiumContact firmy Continental wygrywa test z wyraźną przewagą na rywalami. Opona nie pozostawia konkurentom pola do rywalizacji w konkurencjach hamowania na suchym i mokrym asfalcie oraz w próbach jazdy na czas. W klasyfikacji końcowej PremiumContact 7 zdobywa najwięcej punktów zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opona zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa.
+ najkrótsze drogi hamowania na sucho i mokro
+ najlepsze czasy przejazdu suchego i mokrego toru
+ wysoka przyczepność boczna na mokrym asfalcie
+
bardzo dobre własności jezdne na sucho i mokro
Miejsce 2. – Michelin Primacy 4+
Drugie miejsce Michelina Primacy 4+ potwierdza wysoką jakość tego produktu. Opona zapewnia sprawne wytracanie prędkości oraz wysoką precyzję prowadzenia. Jest odporna na aquaplaning. Generuje niski poziom hałasu na zewnątrz samochodu. Pomimo przeciętnej przyczepności bocznej, Michelin najwięcej punktów zdobywa za konkurencje rozgrywane na mokrym asfalcie, ale na sucho wypada nieco gorzej od konkurentów.
+ krótkie drogi hamowania na sucho i mokro
+ wysoka odporność na aquaplaning
+ niski poziom hałasu zewnętrznego
– przeciętna przyczepność boczna na mokro
Miejsce 3. – Bridgestone Turanza T005
Bridgestone Turanza T005 to stabilna opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Wygrywa próbę określającą przyczepność boczną na mokrej nawierzchni. Ponadto deklasuje rywali w konkurencji efektywności paliwowej. To właśnie dzięki wyjątkowo niskiemu współczynnikowi oporów toczenia wygrywa z Pirelli rywalizację o miejsce na podium.
+ doskonała przyczepność boczna na mokro
+ krótka droga hamownia na sucho
+ najniższe opory toczenia
– przeciętna droga hamownia na mokro
Miejsce 4. – Pirelli Cinturato P7
Pirelli Cinturato P7 nie wygrywa żadnej konkurencji testowej, jednak kończy rywalizację z bardzo dobrym wynikiem punktowym na czwartej pozycji. Co ciekawe, w próbach rozgrywanych na torze zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie wypada lepiej od sklasyfikowanego na trzeciej pozycji Bridgestone’a, a przegrywa z nim zaledwie o 0,1 punktu przez wyższe opory toczenia.
+ krótka droga hamowania na sucho
+ niski poziom hałasu zewnętrznego
+ atrakcyjna cena zakupu
– przeciętna przyczepność boczna na mokro
Miejsce 5. – Goodyear EfficientGrip Preformance 2
Goodyear zwycięża rywalizację w konkurencji określającej własności jezdne na suchym asfalcie. Ponadto jest najcichszą oponą w zestawieniu. EfficientGrip Performance 2 doskonale radzi sobie na suchym i mokrym torze uzyskując krótkie czasy przejazdu. Nie zachwycają za to wyniki w próbach awaryjnego hamowania – zwłaszcza na mokrym asfalcie Goodyear traci sporo do konkurentów.
+ krótkie czasy na suchym i mokrym torze
+ niski poziom hałasu zewnętrznego
– przeciętna droga hamowania na sucho i mokro
– kiepska odporność na aquaplaning
Miejsce 6. – Dunlop Sport Bluresponse
Dunlop zamyka tabelę wyników z przeciętnym rezultatem punktowym. Nie znaczy to jednak iż ta opona nie jest bezpieczna. Pomimo iż w wielu konkurencjach zajmuje ostatnie miejsce zapewnia wymagany margines bezpieczeństwa. Do jej zalet należy zaliczyć przystępną cenę zakupu, wysoką odporność na aquaplaning oraz niski współczynnik oporów toczenia.
+ wysoka odporność na aquaplaning
+ niskie opory toczenia
–
długa droga hamowania na sucho i mokro
– kiepski czas przejazdu mokrego toru
Ranking opon letnich 205/55 R16 – punktacja końcowa
Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 100 punktów. W obu przypadkach najlepiej punktowane były próby hamowania awaryjnego. Do sumy punktów zdobytych na suchej nawierzchni wliczają się też te za konkurencję oporów toczenia. W tej próbie można było zdobyć 5 punktów.
Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
- Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
- Aquaplaning poprzeczny (max. 5 pkt.);
- Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
Suma max.: 100 pkt.
Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
- Własności jezdne (max. 10 pkt.);
- Komfort (max. 5 pkt.);
- Hałas przy 50 km/h (max. 5 pkt.);
- Opory toczenia (max. 5 pkt.);
Suma max.: 100 pkt.
1 | Continental PremiumContact 7 | 98,6 | 94,9 | 197,5 | 396 zł |
2 | Michelin Primacy 4+ | 96,6 | 92,2 | 193,0 | 416 zł |
3 | Bridgestone Turanza T005 | 94,3 | 92,4 | 191,7 | 407 zł |
4 | Pirelli Cinturato P7 | 94,6 | 92,9 | 191,6 | 367 zł |
5 | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 93,7 | 92,3 | 190,3 | 389 zł |
6 | Dunlop Sport Bluresponse | 90,9 | 89,2 | 184,5 | 379 zł |
Ranking opon letnich 205/55 R16 – podsumowanie
Continental zwycięża test ze znakomitym wynikiem punktowym. Ponadto model PremiumContact 7 w testowanym rozmiarze można kupić poniżej 400 zł za sztukę. Drugi w zestawieniu Michelin także zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, jednak jest najdroższym produktem ze stawki. O wyniku pojedynku pomiędzy oponami Bridgestone, a Pirelli zadecydowały punkty zdobyte w konkurencji oporów toczenia. Zajmujący piątą lokatę Goodyear w jednych próbach radzi sobie doskonale, w innych zaś wypada przeciętnie. Tabelę wyników zamyka Dunlop, który uzyskuje przeciętny rezultat, pomimo to zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.