Na sprzedaż: Piękne BMW R69S

2 lat temu

BMW R69S był jednym z najbardziej pożądanych motocykli w swoim wieku, przynajmniej dla pewnej klienteli, która przedkładała niezawodność i jakość wykonania nad rzeczy takie jak czasy od 0 do 60 mil na godzinę i prędkości maksymalne.

Dzięki niepowstrzymanemu dwucylindrowemu bokserowi o pojemności 594 cm3 i łatwemu w utrzymaniu napędowi tylnego koła, rodzina modeli BMW R69 była kosztowna, ale oferowała kierowcom wrażenia, które można było porównać z posiadaniem Rolls-Royce’a lub Mercedesa w tamtym czasie.

Szybkie fakty – BMW R69S

BMW R69S należy do rodziny R69, która była sprzedawana przez niemieckiego producenta motocykli w trzech generacjach w latach 1955-1969. Wszystkie motocykle R69 miały bardzo podobny dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 594 cm3, czterobiegową skrzynię biegów, rurowy stalowy duplex rama kołyski i hamulce bębnowe z przodu iz tyłu. BMW R69S był produkowany od 1960 do 1969 roku jako motocykl bardziej sportowy. Miał stosunkowo wysoki stopień sprężania jak na ten czas 9,5:1, znacznie wyższy niż 7,5:1 wcześniejszego R69 (sans-S). Był dobry dla 42 KM przy 7000 obr / min i miał deklarowaną prędkość maksymalną 109 mil na godzinę (175 km / h). Chociaż rozmiar 600 cm3 byłby dziś uważany za średni, w momencie jego wypuszczenia na rynek w 1960 r. powszechnie uważano go za motocykl o większej pojemności, większość brytyjskich bliźniaków OHV o wysokich osiągach miała pojemność skokową zaledwie 650 cm3. BMW R69S zostało wyposażone w hamulce bębnowe z przodu iz tyłu, przednie zawieszenie typu Earles z widelcem oraz tylny wahacz z dwoma hydraulicznymi amortyzatorami. Po pełnym zatankowaniu motocykl ważył 202 kilogramy i przewoził 17 litrów paliwa.

Nie tylko dzikie

Motocykliści są często wrzucani do jednego worka przez osoby niebędące jeźdźcami, często postrzegane jako lekkomyślni banici lub szybcy śmiałkowie, podczas gdy rzeczywistość sytuacji jest prawie zawsze o wiele mniej ekscytująca i ogólnie bardziej nudna.

W reklamach z epoki BMW R69S używano zwrotów takich jak „Najszybszy produkowany motocykl na kontynencie europejskim”, co w wygodny sposób usuwało Brytyjczyków z równania, którzy budowali wiele z najszybszych motocykli na świecie w tamtym czasie. Zdjęcie dzięki uprzejmości BMW Motorrad.

Postać Marlona Brando w filmie wyjętym spod prawa motocyklowego The Wild One z 1953 roku ukształtowała publiczne postrzeganie motocyklistów jako niebezpiecznych przestępców, a powstanie klubu motocyklowego Hells Angels, które rozpoczęło się sześć lat wcześniej w 1948 roku, znacząco wzmocniłoby stereotyp w następnych dziesięcioleciach.

Oczywiście faktem jest, iż zdecydowana większość motocyklistów nie była wtedy niebezpiecznymi przestępcami i nie jest nimi teraz. Motocykle przyciągają ludzi, ponieważ dają dużo frajdy, a dla oszczędnych mogą być znacznie tańszym sposobem poruszania się ze względu na niższe koszty paliwa, parkingu i części.

Seria BMW R69 była skierowana nie do motocykli wyjętych spod prawa, ale do często starszych motocyklistów, dla których priorytetem była niezawodność, jakość wykonania i ekskluzywność.

Początki BMW R69

BMW zawsze przemawiało do bogatszych członków społeczności jednośladów. Nie jest to powszechnie znane, ale faktycznie firma rozpoczęła produkcję silników lotniczych w 1916 r., a po I wojnie światowej, kiedy została im wyrzucona z tej działalności, w 1923 r. przerzuciła się na produkcję motocykli – początkowo w oparciu o konstrukcję dwusilnikowego Douglasa z Wielkiej Brytanii.

To jedna z tych słynnych reklam BMW z tamtych czasów, które często są teraz publikowane w mediach społecznościowych. Motocykl w reklamie to BMW R69S. Zdjęcie dzięki uprzejmości BMW Motorrad.

Poziomo przeciwstawne bliźniacze silniki poniosłyby BMW daleko i pozostają w produkcji w firmie do dziś, chociaż teraz są oczywiście całkowicie nowoczesnymi konstrukcjami z górnymi krzywkami, elektronicznym wtryskiem paliwa, chłodzeniem cieczą i złożonymi pokładowymi systemami komputerowymi.

W połowie XX wieku po II wojnie światowej pierwszym dużym silnikiem motocyklowym wypuszczonym przez BMW był M268. Został on po raz pierwszy pokazany światu na targach motocyklowych IFMA we Frankfurcie w 1951 roku.

M268 w dużym stopniu zapożyczony z projektów BMW sprzed II wojny światowej, miał aluminiowy blok, lufy i głowice, konstrukcję przedjednostną z 4-biegową skrzynią biegów i wałkiem napędowym do tylnego koła. Odmiany tego silnika byłyby produkowane w zaktualizowanej formie przez dziesięciolecia.

Silnik zastosowano najpierw w BMW R68, a od 1955 roku w następcy tego modelu – BMW R69. R69 miał zmodyfikowaną podwójną stalową ramę rurową i zrezygnował z tylnego zawieszenia tłoka swojego poprzednika, co pomogło poprawić prowadzenie, chociaż zachował przednie zawieszenie widelca Earles, które uznano za lepsze do użytku z wózkiem bocznym.

Stylistyka R69S jest niezaprzeczalnie piękna i miałaby znaczący wpływ na przyszłe projekty motocykli BMW.

Standardowo w tamtych czasach hamulce bębnowe były montowane z przodu iz tyłu wewnątrz szprychowych 18-calowych kół pod obszernymi przednimi i tylnymi błotnikami. Każdy cylinder miał własną indywidualną rurę wydechową i tłumik, bez rury krzyżowej, a wydech był zawieszony pod cylindrem, aby nie przeszkadzał.

Niektóre warianty scramblerów terenowych, takie jak BMW R68 ISDT Special, miały zamontowane wyższe rury, ale generalnie nie były one przeznaczone do normalnego użytku ulicznego.

Napęd z chłodzonego powietrzem, poziomo ustawionego boksera bliźniaczego był przesyłany z powrotem przez sprzęgło jednopłytkowe i 4-biegową skrzynię biegów do wału napędowego, a stamtąd przez przekładnię stożkową 90° do tylnego koła.

Zamawiając nowe BMW R69 musiałeś określić, czy będziesz z nim korzystać z wózka bocznego, czy nie, jeżeli tak, to pasowałyby one do przełożenia końcowego 1: 4,33, kierowcy solo otrzymali przełożenie 1: 3,375, co dawało lepsze wydajność przy niższej masie całkowitej.

Ustawiony poziomo bliźniaczy bokser o pojemności 594 cm3 to czterosuwowy, chłodzony powietrzem silnik o mocy 42 KM przy 7000 obr./min.

Nadchodzi BMW R69S

BMW R69 pozostawało w produkcji od 1955 do 1960 roku, kiedy to oferowane było ulepszone BMW R69S. Był też model BMW R69US, chociaż jest to dość rzadkie, miał widelec teleskopowy z przodu i był głównie sprzedawany w USA, ale tylko od 1968 do 1969, kiedy linia modeli została zastąpiona.

Silnik zastosowany w R69S to 268/3, zawierał szereg drobnych zmian w stosunku do 268/2, który był używany w oryginalnym R69, być może najbardziej zauważalną zmianą było przejście z kompresji 7,5: 1 na 9: 5:1, pomogło to zwiększyć moc z 35 KM do 42 KM przy 7000 obr./min, a prędkość maksymalna wzrosła podobnie z 103 do 109 mil na godzinę.

W okresie produkcyjnym od 1960 do 1969 roku sprzedano 11 317 egzemplarzy BMW R69S, a dziś należą one do najbardziej kolekcjonerskich motocykli tamtej epoki – o ile oczywiście mają ramę i silnik o identycznych numerach.

Takim widokiem cieszą się posiadacze R69S, gdy osiągają prędkość do 109 mph. Zwróć uwagę, jak kierunkowskazy są zainstalowane na końcach kierownicy, aby poprawić widoczność i zmniejszyć bałagan.

Pokazane tutaj BMW R69S z 1964 roku

Motocykl, który tu widzisz, to niedawno odrestaurowane BMW R69S z 1964 r. Przeszedł siedmioletnią renowację, która została zakończona w 2019 r. i został wykończony przyciągającym wzrok czerwonym lakierem z białymi prążkami.

Proces renowacji był gruntowny i obejmował pełną przebudowę silnika, przebudowę skrzyni biegów i przekładni głównej, a także pełną renowację kół, hamulców, ramy, zawieszenia i układów elektrycznych.

Motocykl jest teraz jednym z najpiękniejszych przykładów BMW R69S, jakie widzieliśmy w niedawnej pamięci i jest oferowany na sprzedaż z Great Barrington w stanie Massachusetts z rejestracją Vermont w imieniu sprzedawcy.

Jeśli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę na stronie Przynieś przyczepę tutaj.

















Zdjęcia dzięki uprzejmości Bring a Trailer

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału