Na sprzedaż: Ford Hot Rod z 1925 roku zbudowany przez projektanta McLarena F1

1 rok temu

Ten Ford Model A z 1925 roku to plażowy samochód wyścigowy/hot rod, który został zbudowany, ścigany i którego właścicielem jest nikt inny jak Peter Stevens, projektant McLarena F1. Stevens ścigał się tym samochodem w Pendine Sands przez sześć lat przeciwko najlepszym hot rodom w Wielkiej Brytanii.

Oprócz wyglądu zewnętrznego i wnętrza McLarena F1, Stevens zaprojektował także Jaguara XJR-15, Lotus Elan M100, Lotus Esprit X180, Subaru Impreza P1 i wiele innych. Ten Model A jest niezwykły, ponieważ jest to samochód, który zbudował osobiście i jest teraz oferowany na sprzedaż w Suffolk w Wielkiej Brytanii.

Szybkie fakty – Ford Model A Beach Racer z 1925 roku

Ten pojazd to fascynujący hot rod z poprawnym okresem, który został zbudowany specjalnie do wyścigów plażowych, coraz bardziej popularnej formy sportów motorowych w stylu vintage w Wielkiej Brytanii, Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Pojazd ma zwężoną ramę Forda Model A z 1929 r., na której zamontowano zmodyfikowane nadwozie roadstera Ford Model T „turtle-deck” z 1925 r., i jest napędzany 3,3-litrowym silnikiem Ford Model B, który przekazuje moc na tylne koła przez 3 -szybka manualna skrzynia biegów. Samochód został zbudowany przez Petera Stevensa, człowieka, który zaprojektował nadwozie i wnętrze McLarena F1 wraz z Gordonem Murrayem, który opracował wyrafinowaną inżynierię tego, co było wówczas najszybszym pojazdem na świecie, z maksymalną prędkością 240 mil na godzinę (386 km/godz.). Czterocylindrowy rzędowy silnik z płaską głowicą został znacznie zmodyfikowany, ma teraz wałek rozrządu H&H, większe zawory dolotowe, polerowane otwory dolotowe i wydechowe, głowicę Winfield, kolektor dolotowy Thomas, pompę wodną V8 o wyższym przepływie, regulowany sterownik paliwa i podwójne gaźniki Stromberga.

Kim jest Peter Stevens?

Peters Stevens to uznany, wielokrotnie nagradzany projektant motoryzacyjny, który urodził się w Wielkiej Brytanii w 1943 roku. Zaczynał w świecie motoryzacji nie od samochodów, ale od wyścigów motocyklowych ze swoim wujem, znanym kierowcą wyścigowym Denisem Jenkinsonem.

Po dziesięcioleciach pracy jako wiodący projektant motoryzacyjny dla marek takich jak Jaguar, Lotus i McLaren, Peter Stevens spędza teraz większość czasu jako profesor, nauczając zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na całym świecie. Zdjęcie dzięki uprzejmości Petera Stevensa.

W 1961 roku, rok po uzyskaniu prawa jazdy, Stevens zapisał się na studia rzeźbiarskie w Saint Martin’s School of Art w Londynie. W 1963 roku zapisał się na studia wzornictwa przemysłowego w Royal College of Art (RCA), a następnie w 1964 roku wyruszył w przygodę życia, opływając Jeepem Morze Śródziemne, obejmując wybrzeże Afryki Północnej i docierając aż do Bagdadu .

W 1973 roku został starszym projektantem w Ogle Design, a rok później rozpoczął swoją długą karierę pedagogiczną jako wykładowca w niepełnym wymiarze godzin projektowania pojazdów w RCA. W 1976 roku założył Peter Stevens Design, własną agencję projektową iw tym charakterze był zatrudniony przez Alpine Renault, Cougar Marine, TWR, ERF Trucks i Brabham F1.

W połowie lat 80. Stevens objął stanowisko głównego projektanta w firmie Lotus i na tym stanowisku zaprojektował nowego Lotusa Esprit, a także Lotusa Excel, nowego Lotusa Elana, Isuzu 400 i pracował nad wieloma innych projektów dla Cadillaca, Saturna, Triumpha i Chryslera.

Pod koniec lat 80. pracował dla Jaguara nad projektem supersamochodu Jaguar XJR15, po czym kontynuował w latach 1990-1993, współpracując z Gordonem Murrayem nad projektem nadwozia i wnętrza supersamochodu McLaren F1, gdy Murray opracowywał zaawansowaną inżynierię aspekty pojazdu. Ten samochód stałby się najszybszym na świecie z maksymalną prędkością 240 mil na godzinę (386 km / h).

Ten samochód to klasyczny hot rod do wyścigów plażowych, z ramą z Forda Model A z 1929 r., nadwoziem z Forda Model T „Turtle-Deck” z 1925 r. i zmodyfikowanym silnikiem z Forda Model B. Choć tak naprawdę nikt nie wie, gdzie termin „Hot Rod” wywodzi się z powszechnego przekonania, iż ​​odnosi się do „gorących kamer” (że tak powiem, „gorących prętów”) montowanych w samochodach.

Wraz z postępem lat 90. i przejściem w 2000 r. Stevens pracował dla wielu dużych firm motoryzacyjnych, w tym Audi, Lamborghini, Benetton F1, BMW Motorsport, Prodrive, Panoz, Reynard, Rolls-Royce, Subaru i niezliczonych innych.

Obecnie jest profesorem wizytującym na kursie projektowania pojazdów w RCA, a także organizatorem serii wykładów edukacyjnych Goodwood i regularnie prowadzi mistrzowskie kursy projektowania na całym świecie.

Były Peter Stevens Ford Model A Beach Racer z 1925 roku

Ten Ford Hot Rod jest dopuszczony do ruchu drogowego i licencjonowany jako Ford Model A z 1925 roku. Został zbudowany przez Petera Stevensa specjalnie do wyścigów plażowych na Pendine Sands – legendarnej 7-milowej (11-kilometrowej) plaży w Walii, która była używana do wyścigów lądowych od przełomu XIX i XX wieku dzięki temu, iż jest długa, szeroka (w czasie odpływu) iw dużej mierze płaska.

Stevens zbudował samochód, zaczynając od zwężonej ramy Forda Model A z 1929 roku. Następnie zamontowano zmodyfikowane nadwozie roadstera Ford Model T „Turtle-Deck” z 1925 r., a 3,3-litrowy silnik Ford Model B został przykręcony do komory silnika, który przekazuje moc na tylne koła za pośrednictwem 3-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Jest to czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 201 cali sześciennych (3,3 litra) z płaską głowicą, który pochodzi z Forda Model B. Jest wyposażony w wiele szybszych części i jest teraz znacznie bardziej wydajny niż wtedy, gdy po raz pierwszy opuszczał fabrykę w latach 30. XX wieku.

Oczywiście żaden hot rod nigdy nie ma silnika seryjnego, więc ten czterocylindrowy rzędowy model B został przebudowany z wałkiem rozrządu H&H, większymi zaworami dolotowymi, polerowanymi otworami dolotowymi i wydechowymi, głowicą Winfield, kolektorem dolotowym Thomasa, wyższym przepływowa pompa wodna V8, regulowany sterownik paliwa i podwójne gaźniki Stromberg.

Ma również obniżone zawieszenie sprężynowe buggy, hamulce bębnowe uruchamiane prętem i jeździ na szarych 17-calowych drucianych kołach z oponami Excelsior. Wewnątrz samochodu znajdziesz lekki fotel kierowcy z wyściółką, gaśnicę OMP (aby zachować zgodność z przepisami wyścigowymi VHRA) oraz klakson montowany na desce rozdzielczej.

Stevens ścigał się tym samochodem w Pendine Sands w 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 i ponownie w 2022. Luka w środku była spowodowana odwołaniem imprezy podczas pandemii.

Samochód należy teraz do prywatnego właściciela w Suffolk w Anglii, który oferuje go na sprzedaż w serwisie Collecting Cars. jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić tę aukcję tutaj.


















Zdjęcia dzięki uprzejmości Collecting Cars + Matt Woods Photography

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału