- Do zabetonowania pozostały cztery segmenty (48 m) jednej nawy tunelu TD-2
- Do wykonania obudowy zasadniczej użyto 70 tys. m3 betonu oraz 7700 ton stali zbrojeniowej
- Podczas drążenia tuneli wydobyto 650 tys. ton urobku
Droga ekspresowa S1. Kończą się prace przy obudowie tuneli
W maju 2024 r. zakończono wykonywanie obudowy zasadniczej, a w sierpniu układanie nawierzchni betonowej w tunelu TD-1 (830 m) poprowadzonym przez Baranią Górę. W obu nawach montowane są instalacje bezpieczeństwa i monitorowania ruchu. niedługo będzie gotowy portal południowy, w przypadku północnego zrealizowano 50% robót zabezpieczających.
W liczącym 1000 m tunelu TD-2 biegnącym przez masyw Białożyński Groń do zabetonowania pozostały cztery segmenty (łącznie 48 m) w nawie w kierunku Żywca. Te prace są już na ukończeniu. W drugiej (do Zwardonia) obudowa zasadnicza była gotowa we wrześniu, do końca roku zostanie ułożona nawierzchnia. Termin dla drugiej nitki to początek 2025 r.
Do betonowania obudowy zasadniczej tuneli użyto 70 tys. m3 betonu i 7700 ton stali zbrojeniowej. Ułożono ponad 100 tys. m2 hydroizolacji. Zabezpieczenie tymczasowe górotworu (obudowa wstępna) pochłonęły 120 tys. m3 betonu i 4500 ton stali. Łącznie to, odpowiednio, 190 tys. m3 i 12 200 ton. Podczas drążenia wydobyto i wywieziono 650 tys. ton urobku.
Droga ekspresowa S1. Zaawansowanie robót
Jezdnie w tunelu są wykonywane z niepalnego betonu cementowego. Będą dwupasowe o szerokości po 3,5 m z opaskami (łącznie 1,2 m) i z chodnikami technicznymi (1 m).
Odcinek drogi ekspresowej S1 Przybędza–Milówka, czyli obwodnica Węgierskiej Górki, liczy 8,5 km. Zaawansowanie robót osiągnęło 87%, finiszują prace mostowe (98%). Zamontowano wszystkie ekrany akustyczne (677 m), dobiegają końca roboty branżowe, budowa odwodnienia i kanalizacji deszczowej, a także przebudowa i regulacja cieków.
Na liczącym 8,5 km odcinku drogi ekspresowej S1, trasa główna ma 4,95 km długości (dwujezdniowa – 2,3 km, a jednojezdniowa – 2,65 km). Poza odcinkami portalowymi, prace asfaltowe powinny zakończyć jeszcze w 2024 r., jeżeli pozwoli na to pogoda.
Wykonawcą trasy jest konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Kontrakt o wartości 1,4 mld zł podpisano w październiku 2019 r. Dopuszczenie do ruchu tego odcinka ma nastąpić pod koniec 2025 r.
Droga ekspresowa S1 Pyrzowice–Zwardoń
Cała droga ekspresowa S1 komunikuje autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z państwami Europy Południowej. Liczy 148 km, z czego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zarządza trasą o długości 136 km. Pozostałe są w gestii samorządów Dąbrowy Górniczej (4,62 km), Tychów (4,98 km) i Bielska-Białej (2,37 km). W części są ekspresowe, a w części klasy GP ( droga główna ruchu przyspieszonego). Przedłużeniem S1 na południe od Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina–Skalite.
Po zakończenie wszystkich inwestycji trasa skróci się do 133 km i będzie w całości drogą ekspresową zarządzaną wyłącznie przez GDDKiA. W woj. śląskim w realizacji jest 50 km trasy. Wartość umów to prawie 4 mld zł.
Przeczytaj także: Droga ekspresowa S10. 50 km i cztery odcinki. Pierwsza budowa w tym roku