W piękną i słoneczną sobotę 28 marca miłośnicy ścigania się klasycznymi samochodami zrzeszeni w Kole Youngtimer Automobilklubu Wielkopolski zorganizowali na kultowym Torze Poznań pierwszą tegoroczną eliminację Pucharu Youngtimer Party.
Długość trasy, wytyczonej wyłącznie na asfaltowej nitce Toru Poznań, wynosiła tym razem około 3 km, bo w ten weekend poznański obiekt był równocześnie bazą innej imprezy. Poza klasykami gościł bowiem miłośników ostrego ścigania się bok w bok po szutrze oraz asfalcie i na mieszczącym się w okolicach pętli kartingowej torze Rallycrossowym odbywały się jednocześnie Mistrzostwa Polski oraz Mistrzostwa Czech w rallycrossie. I nie był to wcale koniec atrakcji, które kibice i uczestnicy mogli podziwiać na Torze Poznań w tą sobotę, gdyż w trakcie przerwy obiadowej w zawodach youngtimerów na główną nitkę toru wjechało około 200 «wypucowanych» samochodów na paradę rozpoczynającą zlot „Klasykiem po mieście”.
Wracając do pierwszej eliminacji Pucharu – na starcie zameldowało się 63 kierowców w samochodach głownie z lat 80. i 90. Tradycyjnie najliczniejszą grupę stanowili właściciele klasycznych BMW, natomiast najbardziej kolorowo prezentowała się ekipa ścigająca się w klasycznych Mini Morrisach. Największe wrażenie na publiczności, zarówno kultowym wyglądem jak i głębokim, rajdowym dźwiękiem boxerów zrobiły Subaru Imprezy WRX pierwszej generacji GC oraz następnej GD, a także piękna Włoszka – Alfa Romeo 156 przypominająca poznańskim kibicom czasy świetności tego modelu, który w latach 2000-2003 miał swój puchar markowy w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Największych emocji sportowych dostarczyła kibicom i uczestnikom walka o pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej, a jednocześnie w najszybszej klasie Youngtimer Sport 2000 plus – gdzie dwoma BMW E46 compact z silnikami 3.0 ścigał się Patryk Groblewski z Radkiem Stawnym. Zawodnicy ci podzielili się sprawiedliwie ilością zwycięstw – bo każdy z nich wygrał dokładnie po trzy przejazdy odcinka, natomiast po podsumowaniu czasów lepszy okazał się Patryk, który po sześciu przejazdach wyprzedził Radka łącznie o 1,28 sekundy, wygrywając generalkę i klasę. Jeszcze bardziej zaciętą walkę stoczyli zawodnicy rywalizujący w klasie Youngtimer 2000, gdzie podczas batalii o II miejsce, po sześciu przejazdach Romek Kiciński w BMW E36 318ti okazał się łącznie o 0,12 sekundy szybszy od Łukasza Stacheckiego w BMW E46 320, który stanął na III miejscu podium.

Najweselszą załogą pierwszej edycji Pucharu byli Egon i Pyra czyli Tomek Pawelczyk z Patrykiem Persem, którzy kupionym za 900 zł Peugeotem 205 z silnikiem 954 cmł o mocy 45 KM wystartowali po raz pierwszy na Youngtimer Party i od razu wrócili do domu z dwoma nagrodami czyli z Pucharem za zwycięstwo w klasie Classic 1000, (w której byli jedyną załogą) oraz nagrodą publiczności za zdobycie ostatniego miejsca w generalce i najdłuższy łączny czas wszystkich sześciu przejazdów, ale za to z największym uśmiechem na ustach.
Ciekawą zmianą był start Michała Tomaszewskiego, który przesiadł się podczas tej rundy ze swojej klasycznej Toyoty MR2 do sportowego Seicento i w klasie Youngtimer Sport 1200 odniósł pewne zwycięstwo wśród pięciu podobnych samochodów. Tym samym autem jego syn – Adrian Tomaszewski zwyciężył w nowej klasie „Gość Pro Junior”, której powstanie jest fenomenalną możliwością dla dzieci od 14. roku życia (posiadających licencję kartingową) do doskonalenia techniki jazdy sportowym samochodem i rywalizacji w bezpiecznych warunkach, na profesjonalnym torze, pod opieką rodziców.

Podsumowując – jak zwykle Youngtimer Party, organizowane na kultowym Torze Poznań – ta pierwsza runda sezonu była bardzo ciekawą imprezą, przede wszystkim towarzyską, gdzie mieli możliwość spotkać się miłośnicy klasycznych samochodów, a także sportową. Dzięki podziałowi na liczne klasy – w zależności od wieku samochodów, od pojemności skokowej oraz od stopnia przygotowania aut do sportu – bardzo wielu zawodników za swoją walkę na torze zostało uhonorowanych pucharami, a wszyscy uczestnicy wrócili do domu z ciekawymi nagrodami, naładowani pozytywnymi emocjami i z pełnymi brzuchami.
Impreza miała szanse się odbyć dzięki zaangażowaniu licznych firm – partnerów Pucharu, którzy podzielają pasję do ratowania klasycznej motoryzacji i wspierają społeczników z Koła Youngtimer pomocą finansową i rzeczową w organizacji imprezy.
W sezonie 2025 roku zaplanowane są cztery rundy Pucharu Youngtimer Party, z których najbliższa odbędzie się 7 czerwca i zapowiada się jeszcze ciekawiej niż pierwsza, a zapisy na nią już ruszyły
Zwycięzcy poszczególnych klas:
Klasa | Kierowca | Samochód |
Classic 1000 | Pawełczyk Tomasz | Peugeot 205 |
Classic 1600 | Nowak Marcin | Honda Civic |
Classic 2000 plus | Hellwig Krzysztof | BMW 635 csi |
Classic Sport 1600 | Wiertlewski Wojciech | Honda CRX |
Classic Sport 2000 | Grycza Maciej | Peugeot 205 GTI |
FRESH | Idziorek Przemysław | Subaru Impreza STI |
Gość Pro-Junior | Tomaszewski Adrian | Fiat Seicento Sporting |
OPEN | Nawrocki Tomasz | BMW E36 |
Youngtimer 1200 | Dolata Tomasz | Fiat Cinquecento Sporting |
Youngtimer 1600 | Kęsy Kamil | Opel Tigra A |
Youngtimer 2000 | Dolata Jakub | BMW 318ti |
Youngtimer 2000 plus | Łopuszyński Wiesław | Subaru Impreza GT |
Youngtimer Sport 1200 | Tomaszewski Michał | Fiat Cinquecento Sporting |
Youngtimer Sport 1600 | Czochralski Karol | Honda Civic |
Youngtimer Sport 2000 | Radziemski Maciej | BMW E36 IS Coupe |
Youngtimer Sport Plus 2000 | Groblewski Patryk | BMW E46 Compact |
Tekst: Kiciuś
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.