Mówią, iż to najlepszy Ford ostatnich lat. Technologiczne cudo jest dziś wyraźnie tańsze

2 godzin temu

Ford Focus RS jest według wielu osób najlepszym samochodem amerykańskiego producenta w ostatnich kilkunastu latach. Kiedy model pojawił się na rynku, wywołał potężne zamieszanie. Jego ówczesny odbiór można porównać do tego, co działo się po premierze Toyoty GR Yaris. Absolutne szaleństwo – każdy chciał mieć ten samochód, jego możliwości budziły zachwyt. Dziś można kupić kultowego RS-a zdecydowanie taniej.

Focus RS – ten Ford kompletnie zmienił rynek

Kiedy Ford Focus RS pojawił się na rynku, natychmiast wzbudził ogromne zainteresowanie. Był to w pewnym sensie model, który wywrócił do góry nogami status quo. Kiedy wszyscy myśleli, iż era sportowych hatchbacków bezpowrotnie minęła, Focus RS przywrócił wiarę. Zapoczątkował tym samym pewien trend, bo niedługo kolejni producenci też zaczęli prezentować podobne koncepty. Focus RS do dzisiaj ma jednak szczególne miejsce w sercach wielu osób. Wszystko w nim działało dokładnie tak, jak powinno. Każda jego funkcja była potrzebna i sprawiała, iż to auto jest lepsze.

fot. Ford

Choć projekt „Focus RS” miał dłuższą historię, dziś mówiąc o tej konstrukcji mamy na myśl wariant Mk3, który został zaprezentowany w 2015 roku, a do sprzedaży trafił w roku 2016. Miał znakomity napęd na cztery koła opracowany przed Ford Performance. Silnik 2.3 EcoBoost generował zawrotne 350 koni mechanicznych mocy i 440 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 4,7 sekundy a prędkość maksymalna wynosiła 266 km/h. Natomiast same osiągi, czy kapitalny, agresywny wygląd z pakietem aerodynamicznym to jeszcze nic.

Zabawa, zabawa i jeszcze raz zabawa

Jak już podkreśliłem, samochód był wyposażony w napęd na cztery koła. Natomiast komputer pokładowy potrafił czynić z nim cuda i przenosić tyle mocy na konkretną oś, a choćby konkretne koło, aby kierowca bawił się jak najlepiej. Wrażenie robiły tryby jazdy i to, jak zmieniał się w nich samochód. Od trybu Normal, do codziennego użytkowania, aż po Drift, a więc tryb, który ułatwiał wprowadzanie auta w kontrolowany poślizg. A były jeszcze opcje Sport i Track, które zmieniały tryb pracy wydechu, asystentów jazdy, zawieszenia i silnika. Samochód posiadał też system Launch Control, znany chociażby z samochodów rajdowych i pozwalający na osiągnięcie maksymalnego przyspieszenia z miejsca.

fot. Ford

Jak każdy sportowy Ford, Focus RS kapitalnie się prowadził. Miał świetne zawieszenie a układ kierowniczy był niezwykle precyzyjny i gotowy na dynamiczną, agresywną jazdę. We wnętrzu nie brakowało kubełkowych foteli, sportowych zegarów i kierownicy, czy świetnego systemu multimedialnego. Wszystko było tu skupione na zabawie. Kierowca miał do dyspozycji tak wiele funkcji i tak kapitalny pakiet, iż mógł czerpać czystą frajdę z jazdy. Według dziennikarzy Focus RS nie miał sobie równych pod tym względem, był absolutnym fenomenem, który dawał dziecięce szczęście z pokonania każdego kolejnego kilometra.

Ile kosztuje dziś Focus RS?

Wszystko to, o czym napisałem wyżej, sugeruje jeszcze jedno. Mianowicie – ceny tych samochodów wciąż są w miarę wysokie. To kapitalne auta, zadbane i dopracowane w każdym calu, dające niesamowitą euforia z jazdy. Nic więc dziwnego w tym, iż ceny nie spadają do 50, czy 30 tysięcy złotych. Natomiast pozytywna informacja jest taka, iż dziś Forda Focusa RS da się kupić już w cenie poniżej 100 tysięcy złotych. Najtańsze egzemplarze dostępne są w okolicach 90 tysięcy.

Zdjęcia: Ford

Idź do oryginalnego materiału