Motopodsumowanie tygodnia #88 – Trzęsienie w Stellantisie, nowy Defender OCTA, Range Rover bez wydechu, Dacia szaleje, e-rowery bez dopłat, ceny Renault 5, wiele wyprzedaży

2 dni temu

Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie. Zapraszam.

Carlos Tavares (fot. Wikimedia Commons)

Carlos Tavares nie jest już CEO Stellantis

Z początkiem grudnia br. mamy personalne trzęsienie ziemi w grupie Stellantis. Firma ta ma niezwykle bogate portfolio marek: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM, czy Vauxhall, ale także nie związane bezpośrednio z samochodami Comau (automatyka przemysłowa), czy Mopar (usługi serwisowe, części zamienne). Na dodatek Stellantis w ubiegłym roku związał się z chińską marką Leapmotor (o niej w dalszej części motopodsumowania). W każdym razie jeszcze w ostatni dzień listopada Carlos Tavares był CEO tego giganta branży motoryzacyjnej. 1 grudnia Rada Dyrektorów Spółki pod przewodnictwem Johna Elkanna przyjęła rezygnację Carlosa Tavaresa ze stanowiska dyrektora generalnego (CEO) ze skutkiem natychmiastowym. To o tyle ciekawe, iż Tavaresowi wróżono emeryturę najpóźniej w 2026 roku. Cóż, w Stellantis jej nie doczekał. Oficjalny komunikat mówi jedynie o „niezgodności wizji” pomiędzy zarządem a Tavaresem. Nie od dziś wiadomo jednak, iż największym głosującym za lub przeciw jest sam rynek.

Defender OCTA (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Widziałem nowego Defendera OCTA

Najnowszy Land Rover Defender OCTA to niby nowa odmiana Defendera, ale zmian w tym aucie jest tyle, iż uprawnione wydaje się nazwanie tego wozu zupełnie nowym modelem w gamie grupy JLR. To wóz „naj” pod wieloma względami. Najszybszy, najpotężniejszy, najtwardszy, najmocniejszy i… najdroższy Defender jaki kiedykolwiek powstał. Klientów to nie przeraża, pula nowego Defendera OCTA rozeszła się jak świeże bułeczki jeszcze przed jego oficjalną polską premierą, w której miałem przyjemność uczestniczyć. Więcej szczegółów o tym szalonym pojeździe w odrębnym materiale.

Nowy Land Rover Defender OCTA – polski debiut pojazdu iście ekstremalnego

Alpine A110 S (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Porcja solidnej motoryzacji w najnowszym iMagazine 12/2024

W najnowszym numerze naszego miesięcznika znajdziecie przede wszystkim mnóstwo, ale to naprawdę mnóstwo propozycji prezentowych, nie zabrakło jednak, jak co miesiąc, solidnej dawki dla pasjonatów motoryzacji. Wojtek dzieli się z wami z pierwszych jazd bardzo stylowym Mini Acemanem, sprawdził on również nowe Audi A5 i S5. Ja z kolei prezentuję wam najnowszego Jeepa Wranglera w topowej wersji Rubicon z silnikiem, który oparł się downsizingowi, a mimo to jest legalny w Europie, to nie wszystko, bo jest też auto wyjątkowe, unikalne i moim zdaniem bardzo niedoceniane: Alpine A110 S. Zapraszam do numeru.

iMagazine 12/2024 – Mamy dla Was prezentów fch*nkę!

Dacia Sandero (fot. materiały prasowe marki)

Dacia z wyróżnieniami: za wartość rezydualną i niski koszt eksploatacji

Dealerzy marki Dacia na pytania o rabat zwykle żartem odpowiadają, iż to stolica Maroka, jednak żarty na bok. Sztywna polityka cenowa i nie uleganie presji przyniosło ten skutek, iż i tak relatywnie tanie auta bardzo dobrze utrzymują swoją wartość. Potwierdza to najnowsze badanie wartości rezydualnej przeprowadzone przez Autovista Group. Modele Sandero, Jogger i Duster zwyciężyły w rankingu wartości rezydualnej odpowiednio w kategoriach małych samochodów, aut kompaktowych oraz kompaktowych SUV-ów. Co daje wysoka wartość rezydualna? Podpowiem: niższą ratę leasingu, czyli niższy koszt posiadania i użytkowania aut marki Dacia. To nie wszystko, bo niemiecki ADAC (największy automobilklub na Starym Kontynencie) przeprowadził badanie kosztów eksploatacji aut, w którym wygrywa… zgadliście: Dacia. Analiza ADAC objęła aż 1200 modeli, uwzględniając takie czynniki, jak utrata wartości, koszty paliwa, ubezpieczenia, roboczogodziny w serwisach autoryzowanych czy naprawy części eksploatacyjnych. Oczywiście pamiętajmy, iż analiza ADAC dotyczy rynku niemieckiego.

Nowy VW Tayron (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Główna fabryka Volkswagena rozpoczęła produkcję modelu VW Tayron

O tym nowym modelu w gamie niemieckiej marki wspominałem już w poprzednim motopodsumowaniu, a także w odrębnym materiale ze stacjonarnej prezentacji modelu. Teraz jedynie dodam krótką informację, iż Tayron właśnie zaczął zjeżdżać z taśmy produkcyjnej fabryki w Wolfsburgu. Dodam jeszcze, iż w Polsce ceny nowego modelu zaczynają się od 180 290 zł.

Nowy VW Tayron – pierwsze spotkanie z najnowszym dużym SUV-em Volkswagena

Pomysł dopłat do rowerów elektrycznych upadł

Jak informuje serwis elektromobilni.pl nie będzie na razie dopłat do rowerów elektrycznych z Funduszu Modernizacyjnego. NFOŚiGW nie dostał zgody na sfinansowanie programu. Po co zgoda? Głównie po to, iż była ona niezbędna, by EBI (Europejski Bank Inwestycyjny) faktycznie sfinansował dopłaty do rowerów elektrycznych. Tymczasem przedłożona przez NFOŚiGW argumentacja, która miała przekonać EBI do dopłat, okazała się niewystarczająca. Czy to oznacza koniec dopłat? Uczciwa odpowiedź brzmi: nie wiadomo. Pewne jest jednak, iż na dopłaty w planowanym wcześniej harmonogramie (miały ruszyć w 2025 roku) nie ma co liczyć.

Polska kluczowym rynkiem w imporcie aut w Europie

Zgodnie z danymi z bazy CARFAX, aż 59% samochodów z polskiego rynku wtórnego, pochodzi zza granicy. To czyni nas jednym z największych rynków aut używanych w Europie, a import wciąż rośnie. W samym październiku 2024 roku zarejestrowano ponad 93 tys. sprowadzonych samochodów – to już 16. miesiąc wzrostu z rzędu.

Według CARFAX średni wiek statystycznego auta używanego z importu jest wyższy o 2 lata niż takiego, które miało pierwszą rejestrację w Polsce i wynosi 17 lat. Tymczasem zgodnie z ostatnimi danymi IBRM Samar, w momencie sprowadzenia do kraju, samochody mają najczęściej około 13 lat. Średni przebieg importowanego auta wynosi 238 tys. km, o 19 tys. km więcej niż w przypadku pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz w Polsce. Volkswagen, Opel i Audi dominują wśród aut z importu, a ich średni wiek to 19 lat.

Masz Mitsubishi? Skorzystaj z bezpłatnej kontroli pojazdu przed zimą

Firma Astara – oficjalny polski importer samochodów i części zamiennych oraz Mitsubishi Motors zapraszają do wzięcia udziału w akcji bezpłatnej kontroli pojazdów przed zimą, która potrwa do 6 grudnia. Posiadacze samochodów Mitsubishi mogą skorzystać z tej darmowej usługi połączonej z korzystną ofertą zakupu opon zimowych oraz promocją na wybrane, oryginalne części zamienne i akcesoria z rabatem do 15%.

Toyota Camry (fot. materiały prasowe)

Niby wszyscy kupują SUV-y, ale nowa Toyota Camry nim nie jest

Do połowy listopada polscy klienci zamówili 2037 egzemplarzy nowej Toyoty Camry, w większości w bogato wyposażonych wersjach Prestige i Executive. Pierwsze auta z hybrydą piątej generacji już trafiły do nowych właścicieli. Dwie trzecie zamówień to nowa Camry w wyższych wersjach wyposażenia. 35% klientów wybrało auto w odmianie Prestige z 18-calowymi felgami aluminiowymi, skórzaną tapicerką, wentylowanymi fotelami przednimi, elektryczną regulacją kolumny kierownicy, przyciemnianymi szybami tylnymi, 12,3-calowymi cyfrowymi zegarami oraz pakietem systemów bezpieczeństwa rozszerzonym o asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA). Tak skonfigurowane auto kosztuje w tej chwili od 190 900 zł z uwzględnieniem Ekobonusu.

Światowa premiera Maserati GranTurismo 110 ANNIVERSARIO

110 lat wydajności, wzornictwa, kunsztu, wyjątkowości i technologii, Maserati świętuje kamień milowy dzięki specjalnej serii kultowego modelu z Domu Trójzębu: GranTurismo 110 ANNIVERSARIO. GranTurismo Folgore staje się wiodącym modelem specjalnej serii „110 ANNIVERSARIO” – w limitowanej edycji zaledwie 110 egzemplarzy. Ta limitowana seria jest dostępna w dwóch konfiguracjach po 55 modeli każda: pierwsza w kolorze Rame Folgore; druga w ekskluzywnym Blu Inchiostro.

Prototypowy Range Rover z napędem, jakiego w tym modelu jeszcze nie było (fot. materiały prasowe)

Prototyp nowego Range Rovera przechodzi testy bez kamuflażu w arabskim upale

Na zdjęciu nowe auto wygląda jak… Range Rover. Olbrzymia, luksusowa limuzyna zdobywa szlaki i bezdroża w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wszystko to w celu jeszcze dokładniejszego przetestowania nowego modelu. Takiego auta ta marka jeszcze nie miała, wygląda klasycznie, ale z tyłu nie uświadczymy tu żadnej rury wydechowej. Nowy Range Rover w prototypowym wydaniu to auto w pełni elektryczne. Więcej szczegółów na temat modelu produkcyjnego poznamy w przyszłym roku, wówczas też ruszą przedsprzedażowe zamówienia na ten model.

Mercedes-Benz serii 124 kończy 40 lat

Seria 124, która zadebiutowała w 1984 roku imponuje różnorodnością – nie tylko pod względem odmian nadwoziowych, ale i silnikowych. Gama sięga od 4-cylindrowych wersji podstawowych, takich jak Mercedes-Benz 200 i 200 D, aż po warianty o wysokich osiągach napędzane silnikami V8. Kultowy, topowy 500 E, zaprezentowany na paryskim autosalonie w 1990 r., ma silnik V8 generujący moc 240 kW (326 KM) i łączy walory limuzyny z osiągami mocnego samochodu sportowego.

W 1993 r. pojawił się wariant E 60 AMG – jeden z pierwszych pojazdów AMG, które wchodziły w skład oficjalnej gamy Mercedes-Benz. W tym samym roku marka wprowadziła nową, przyszłościową nomenklaturę. Seria 124 została wówczas „Klasą E”. Do dziś nazwa ta jest synonimem biznesowych samochodów Mercedesa klasy średniej wyższej.

(fot. materiały prasowe)

Grupa Renault, We Drive Solar i MyWheels – pierwszy w Europie system carsharingu V2G

W obliczu ogromnego wzrostu produkcji energii ze źródeł odnawialnych w Holandii, Grupa Renault oraz firmy We Drive Solar i MyWheels nawiązały partnerstwo z miastem Utrecht w celu uruchomienia pierwszego w Europie systemu carsharingu na dużą skalę z wykorzystaniem technologii ładowania dwukierunkowego vehicle to grid (V2G). Na czym to ma polegać? Renault dostarczy 500 egzemplarzy modelu Renault 5 E-Tech wyposażonych w dwukierunkowy interfejs energetyczny V2G firmy Mobilize, We Drive Solar dostarczy i będzie obsługiwać dwukierunkowe stacje ładowania, a MyWheels będzie operatorem tej floty. Cel? Udostępnienie w Utrechcie samochodów elektrycznych w ramach usługi carsharingu i jednocześnie zrównoważenie sieci energetycznej całego miasta. W tym holenderskim mieście już ponad 1/3 wszystkich dachów budynków jest pokryta panelami fotowoltaicznymi.

Nowe Renault 5 E-Tech electric (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Polskie ceny Renault 5 E-Tech

Przy okazji Renault podzieliło się nowym cennikiem na model Renault 5 E-Tech. Renault 5 w Polsce dostępne będzie w dwóch pojemnościach akumulatora: 40 kWh (120 KM) oraz 52 kWh (150 KM) i w trzech poziomach wyposażenia: evolution, techno i iconic cinq. W salonach Renault auto pojawi się na wiosnę 2025 roku. Oto ceny:

  • evolution EV40 (120 KM) urban range – 120 900 zł
  • techno EV40 (120 KM) urban range – 129 900 zł
  • techno EV52 (150 KM) comfort range – 142 900 zł
  • iconic cinq EV40 (120 KM) urban range – 138 900 zł
  • iconic cinq EV52 (150 KM) comfort range – 151 900 zł

Cupra Ateca (fot. materiały prasowe)

Cupra Ateca, Cupra Leon, Seat Ibiza i Seat Arona teraz taniej

Wymienione modele obu hiszpańskich marek z grupy VW AG dostępne są w Polsce teraz w niższych cenach. W przypadku sportowego SUV-a jakim jest Cupra Ateca, auto można zamówić z rabatem wynoszącym 27 000 zł. Więcej o tym modelu opowiadałem wam w naszym cyklu #Auto tygodnia. W przypadku miejskiego Seata Ibiza, auto zamówimy z rabatem 7000 zł, natomiast miejskiego SUV-a Seata Aronę można teraz zamawiać z rabatem 15 000 zł. Taniej można kupić również przedliftową, wciąż dostępną wersję Cupry Leon, rabat w przypadku tego modelu sięga 21 000 zł

Auto tygodnia #31 – Cupra Ateca VZ

Samochód za 600 zł netto miesięcznie? Tak, Fiat 600 Hybrid

Produkowany w Polsce, Fiat 600 Hybrid, jest teraz dostępny w atrakcyjnym leasingu SimplyDrive z ratą od 600 zł netto miesięcznie. Ze względu na stałe koszty, leasing SimplyDrive jest doskonałą propozycją szczególnie dla przedsiębiorców. Niska miesięczna rata jest niezmienna przez cały okres trwania umowy. Dodatkową korzyścią dla klientów, którzy teraz zdecydują się na Fiata 600 jest promocyjny pakiet ubezpieczeń OC i AC na rok za 1 zł. Założenia przyjęte do kalkulacji: cena katalogowa brutto 108 000 zł, okres leasingu 24 miesięcy i roczny przebieg 10 000 km, wpłata początkowa 15%, miesięczna rata leasingowa netto: 600 zł.

Leapmotor C10 (fot. materiały prasowe)

Modele Leapmotor T03 i C10 już niedługo zadebiutują na polskim rynku

Leapmotor International, spółka joint venture Stellantis i Leapmotor (51/49), skupiająca się na zwiększeniu globalnej sprzedaży zaawansowanych technologicznie i przystępnych cenowo chińskich samochodów elektrycznych (NEV – New Energy Vehicle) poza Chinami, kontynuuje rozwój w Europie, wchodząc na polski rynek z początkiem 2025 roku. Leapmotor T03 to pomysłowy samochód do jazdy miejskiej: mały pojazd elektryczny segmentu A, oferujący zasięg 265 km (bateria 37,3 kWh, moc 70 kW, 158 Nm) i przestrzeń wewnętrzną podobno jak samochodu segmentu B. Ma kosztować od 79 990 zł. Natomiast Leapmotor C10 to elektryczny SUV z segmentu D (bateria 69,9 kWh, moc 160 kW, 320 Nm), oferujący podobno wyposażenie premium i zasięg 420 km. Ten model w Polsce będzie podobno można kupić za ok. 150-160 tys. zł.

Wyprzedaże w salonach marki Mazda

Koniec roku to tradycyjny okres wyprzedaży, także w salonach samochodowych. Najbardziej korzystne oferty dotyczą najpopularniejszych w gamie SUV-ów: Mazdy CX-60, CX-5 oraz CX-30. Bogato wyposażone wersje CX-60 zarówno z napędem typu PHEV, jak i Diesel dostępne są z korzyścią sięgającą 40 000 zł.

Auto tygodnia #42 – Mazda MX-30 R-EV

Jeśli artykuł Motopodsumowanie tygodnia #88 – Trzęsienie w Stellantisie, nowy Defender OCTA, Range Rover bez wydechu, Dacia szaleje, e-rowery bez dopłat, ceny Renault 5, wiele wyprzedaży nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału