Motopodsumowanie tygodnia #77 – unowocześniona klasa S, cudeńka z Little Car Company, nowe Škody z wtyczką, nowe Cupry, rynek w Polsce

1 tydzień temu

Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.

Mercedes-Benz nie podzieli się z Apple danymi

O co chodzi? Niemiecka marka rezygnuje z obsługi Apple CarPlay nowej generacji w przyszłych modelach. Tym samym niemiecka marka potwierdziła, iż nie zamierza dzielić się gromadzonymi przez swoje pojazdy danymi z Apple. Ruch ten będzie mieć konsekwencje dla klientów, którzy liczyli na znacznie większą integrację ekosystemu Apple z pokładowymi i tak już mocno rozbudowanymi dziś systemami Mercedes-Benz. Jednak jak zwraca uwagę Krzysztof w swoim materiale, sprawa niekoniecznie jest przesądzona, bo Apple wciąż komunikuje Mercedes-Benz jako swojego partnera. Więcej w poniższym materiale:

Mercedes-Benz rezygnuje z obsługi CarPlay nowej generacji aut

Mitsubishi ASX (fot. materiały prasowe)

Kolejne #Auto tygodnia, tym Mitsubishi ASX, czyli Renault Captur w przebraniu

W naszym cotygodniowym cyklu testowym gościliśmy auto japońskiej marki, choć w rzeczy samej, mało japońskie by być dokładnym. W najnowszej generacji modelu ASX, marka Mitsubishi skorzystała z know-how marki Renault. Nie jest to pierwszy przypadek współdzielenia tego samego modelu przez różne marki, przypomnę choćby Suzuki Swace i Toyotę Corollę kombi. Zainteresowanych nowym Mitsubishi ASX odsyłam do materiału Pawła Hacia.

Auto tygodnia #41 – Mitsubishi ASX

Auta w Chinach są tańsze, ale to wcale nie znaczy, iż opłaca się je sprowadzać

Czy opłaca się sprowadzić nowy samochód z Chin? Taki temat rozważają osoby, które zastanawiają się nad zakupem auta elektrycznego. Faktycznie chińskie, czy po prostu produkowane w Chinach samochody elektryczne są tańsze, ale ile to wyjdzie finalnie? Policzono to, szczegóły w poniższym materiale.

Liczysz na sprowadzenie auta z Chin? Policz dobrze

Zaktualizowana klasa S

Mercedes-Benz Klasy S rozpoczyna nowy rok modelowy w gruntownie zmodernizowanym wydaniu. Najnowsze warianty można już zamawiać. Nowością jest funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu (dostępna na autostradach i drogach o podobnej infrastrukturze), zoptymalizowano też system MBUX rozszerzając obsługę treści streamingowych o usługę Ridevu od Sony Pictures Entertainment. Aktualizacji doczekała się również wersja opancerzona tej luksusowej limuzyny – S 680 GUARD 4MATIC. Klasa ochrony VPAM VR10 dla całego samochodu sprawia, iż spełnia on najwyższy poziom testów balistycznych dla pojazdów cywilnych, a ponadto cechuje się wyjątkową odpornością w razie eksplozji.

Renault zaprezentowało model Symbioz

Francuska marka powiększyła portfolio kompaktowych SUV-ów o zupełnie nowy model: Renault Symbioz. To auto nieco mniejsze od innych modeli oferowanych przez tę markę w tym samym segmencie: Renault Austral, czy Renault Arkana. Szczegóły we wcześniejszym materiale powstałym przy okazji premiery Renault Symbioz.

Kolejny kompaktowy SUV od Renault, oto nowy Renault Symbioz

Toyota Corolla GR Sport (fot. Toyota)

Rynek aut osobowych w Polsce – kwiecień 2024

IBRM Samar podzielił się najnowszymi danymi z polskiego rynku motoryzacyjnego za miesiąc kwiecień. Zarejestrowano 44 386 aut (+25,1%). Najpopularniejszą marką w Polsce wciąż jest Toyota i jej pozycja z 8269 rejestracji tylko w kwietniu br. jest niezagrożona, drugie i trzecie miejsce to odpowiednio: Škoda i Volkswagen. Najpopularniejszy model w naszym kraju w kwietniu to Toyota Corolla, na podium są jeszcze Škoda Octavia i Toyota Yaris. Wśród marek premium aktualnym liderem w Polsce jest Mercedes, ale gdy spojrzymy na konkretne modele to sytuacja nie zmienia się od blisko 15 lat: Volvo XC60 nie chce zejść z piedestału.

Nowa Škoda Superb i Kodiaq w ofercie z napędem hybrydowym typu plug-in

Škoda wprowadza technologię plug-in do kolejnych modeli, wcześniej niedostępnych w wersji hybrydowej. od dzisiaj nowa Škoda Kodiaq oferuje zasięg do 120 kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym, a nowa Škoda Superb Combi – do 130 kilometrów. Ceny obu modeli z wtyczką startują od 208 300 zł (Kodiaq PHEV) i 208 700 zł (Superb Combi PHEV w wersji Selection). Fakt obecności akumulatora trakcyjnego nie niweluje przestronności i funkcjonalności bagażnika. Kodiaq PHEV oferuje pojemność 745 litrów, a Superb Combi: 510 litrów. Obie hybrydy wyposażono w pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW (3 fazy/16 A), można je również ładować ze stacji DC z mocą do 50 kW. Moc jednostki hybrydowej w obu modelach to 204 KM.

Little Car Company – słyszeliście o tej firmie?

Marzysz o Astonie Martinie niczym z filmów z Jamesem Bondem? A może chcesz pięknego klasyka Ferrari 250 Testa Rossa, albo Bentleya Blowera? I to za ułamek kwoty oryginału, na dodatek z napędem elektrycznym? W czym tkwi haczyk? Little Car Company specjalizuje się w produkcji zminiaturyzowanych (85% wielkości oryginału w przypadku Bentleya Blowera, 75% w przypadku Ferrari Testa Rossa) aut wiernie odpowiadających oryginalnym klasykom. Oczywiście to w pełni licencjonowana produkcja, a Little Car Company ma zgody producentów oryginalnych modeli na wytwarzanie tych jakże cudnych, zminiaturyzowanych replik.

Nowa Cupra Leon i odświeżony Formentor

Hiszpańska marka zaprezentowała nowe modele: Cupra Leon to stylistyczne oderwanie się tego modelu od Seata Leona, natomiast hiszpański bestseller, Cupra Formentor, doczekał się odświeżenia. Nowa Cupra Leon zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer, przyjmuje stylistykę z charakterystycznym przodem oraz opcjonalnymi przednimi reflektorami Matrix LED z podświetlanymi trójkątami oraz charakterystycznym logo CUPRA znajdującym się w centralnej części listwy łączącej tylne lampy. Cupra Leon Sportstourer zyskuje nowy, najmocniejszy w gamie silnik TSI o mocy 333 KM, do oferty dołączy również wariant PHEV o mocy 272 KM i ponad 100 km zasięgiem na prądzie.

Wspomniane jednostki TSI 333 KM i PHEV 272 KM pojawią się również w odświeżonym modelu Cupra Formentor. Tutaj również mamy trójkątne motywy nowych matrycowych świateł, zmienioną stylistykę i unowocześnione wnętrze. Więcej o obu modelach Wam opowiem, gdy trafią do nas na testy.

Lakier samochodowy zmieniający kolor – nowy patent Toyoty

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła i ciepła. Technika ta pozwoliłaby zmodyfikować kolor auta o wiele taniej i prościej niż obecnie. W marcu 2024 roku Urząd Patentowy i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) opublikował wniosek patentowy Toyoty z 2022 roku dotyczący lakieru, którego kolor można zmienić gwałtownie i kompleksowo. Z rozwiązania mogliby skorzystać m.in. dealerzy, by sprzedawać auta dokładnie w takich kolorach, jakich oczekują klienci. Jak zachodzi zmiana barw? Samochód należy wprowadzić do specjalnego tunelu zbudowanego z elementów grzewczych, które otaczają auto z wszystkich stron. Kiedy powierzchnia lakieru jest podgrzewana, przesuwany jest nad nią panel emitujący światło zwany modulatorem kolorów, aby dokonać pełnej transformacji. Uzyskanie wybranego koloru wymaga zastosowania światła o określonej częstotliwości oraz utrzymania lakieru w ustalonej temperaturze przez odpowiedni czas. Efekt ma być tańszy i trwalszy niż np. oklejanie auta folią, nie mówiąc o klasycznym lakierowaniu na inny kolor.

Idź do oryginalnego materiału