Ten tydzień w branży motoryzacyjnej był zdecydowanie ciekawy. Mieliśmy sporo premier. Nowy Mitsubishi ASX (nie taki znowu „nowy”, ale o tym za chwilę), widzieliśmy też nowego Lexusa RX, mamy wiadomości o nowym Volvo EX90, interesujący koncept pokazała Dacia, premierę miał hybrydowy AMG C-klasy – działo się! Zapraszam.
Bentley Mulliner Batur – europejski debiut
Bentley ogłosił następcę Bentleya Mullinera Bacalar, mowa o dwudrzwiowym grandtourerze Bentley Mulliner Batur. Powstanie tylko 18 egzemplarzy tego wozu, wszystkie są już sprzedane. To najmocniejszy drogowy Bentley w historii. Producent deklaruje, iż nowy wóz charakteryzuje nowy, minimalistyczny język projektowania. Auto ma 6-litrowy, podwójnie doładowany silnik Bentley W12, z podniesioną do 750 KM mocą i generujący 1000 Nm momentu obrotowego.
Wachlarz opcji obejmuje części z tytanu, czy drukowanego w 3D 18-karatowego złota. Ja chyba inaczej rozumiem „minimalizm”.
BMW otwiera nowe centrum szkoleniowe w Jawczycach pod Warszawą
I nie, nie chodzi o szkolenia z jazdy sportowymi samochodami niemieckiej marki, ale o centrum szkoleniowe, które ma skutecznie i efektywnie kształcić przyszłe kadry pracowników zainteresowanych karierą w branży motoryzacyjnej. Nowe centrum w Jawczycach jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Europie Środkowej. Centrum ma szkolić zarówno pracowników salonów i warsztatów dealerskich marek Grupy BMW, jak również z dostępnej infrastruktury mogą też korzystać uczniowie szkół technicznych i zawodowych oraz studenci wiążący swoją przyszłość z motoryzacją i elektromobilnością od jej technicznej strony.
Audi przetestuje RS Q e-tron E2 w Maroku
Audi w tym tygodniu testowało swoje elektryczne, rajdowe bolidy, a niebawem zacznie kolejny sprawdzian Audi RS Q e-tron E2, samochodu, którym niemiecka marka chce wygrać legendarny rajd Dakar. Zanim jednak nowe auta zmierzą się z konkurencją na odcinkach specjalnych najtrudniejszego rajdu świata, od 1 do 6 października trzy samochody i trzy pary kierowców staną na starcie Rajdu Maroka. Jak mówi Rolf Michl, szef Audi Motorsport: żaden test nie zastąpi wyścigu. Zespoły mają do pokonania łącznie 2319 kilometrów. Prawdziwe wyzwanie dla rajdówek, których głównym napędem jest silnik elektryczny. adekwatnie trzy silniki elektryczne: jeden na każdej osi i trzeci pełniący rolę konwertera energii. Auto przyśpiesza do 100 km/h w 4,5 sekundy, prędkość maksymalna jest ograniczona przepisami do 170 km/h. Gwoli ścisłości, w samochodzie tym jest też sportowy silnik 2.0 TFSI znany z aut startujących w DTM. Nie jest on jednak zespolony z układem napędowym, jego zadaniem jest ładowanie akumulatora o pojemności ok. 52 kWh.
55-lecie AMG w gdańskim AMG Brand Center
Mercedes-AMG kończy w tym roku 55 lat. Z tej okazji 22 września w gdańskim AMG Brand Center można było zobaczyć kilka wyjątkowych maszyn z Affalterbach. Zarówno kultowe modele historyczne, jak i współczesne. M.in. 300 SEL (Rote Sau), C 124 Hammer, czy interesujący Gullwing z napędem elektrycznym zamiast V8, czyli SLS E-Cell (na zdjęciu). Odwiedzający mogli zobaczyć też najnowszego Mercedesa-AMG SL czy nieprezentowanego wcześniej w Polsce G 63 4×4, nie zabrakło też w pełni elektrycznego EQE od AMG, z tym ostatnim mieliśmy już okazję się mierzyć (zajrzyjcie do iMagazine 9/2022).
Volvo Concept Recharge – to NIE JEST Volvo EX90!
Volvo zapowiada zupełnie nowy topowy model SUV-a – Volvo EX90
Wiadomo, jak nazywać się będzie topowy SUV szwedzkiej marki, auto oficjalnie zadebiutuje na 9 listopada, wówczas poznamy jego wygląd (tutaj zamieszczam zdjęcie poglądowe wcześniej pokazanego konceptu Volvo Recharge). Wiadomo, iż EX90 będzie w pełni elektryczne i napakowane zaawansowanymi technologiami i mocą obliczeniową (250 bilionów operacji na sekundę). Więcej o tym projekcie przeczytacie we wcześniejszym moim materiale.
Nowy Mitsubishi ASX – tę sylwetkę już znamy
W mijającym tygodniu miała też miejsce premiera nowej generacji Mitsubishi ASX. Również i tym razem japońska marka sięgnęła po sprawdzone rozwiązanie. Poprzednik, czyli pierwsza generacja ASX miała wiele wspólnego z crossoverami grupy PSA (obecnie Stellantis), tymczasem najnowszy ASX to rebrandowany francuski crossover: Renault Captur. Czy to źle? Nie, bo Captur to interesujący i lubiany model, ale Mitsubishi zamierza walczyć o klienta dłuższą, bo 5-letnią gwarancją mechaniczną na nowego ASX i 5-letnim bezpłatnym wsparciem assistance.
Nowy ASX oferowany będzie w wersji z bazowym silnikiem benzynowym 1.0 l MPI-T, miękką hybrydą łączoną z silnikiem benzynowym 1.3 l, klasyczną hybrydą z silnikiem 1.6 oraz najmocniejszą w gamie hybrydą plugin również z silnikiem benzynowym 1.6 oraz dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem trakcyjnym 10,5 kWh.
Nissan opracował technologię dezaktywacji… wirusów
Co ma wspólnego motoryzacja i walka z pandemią? Okazuje się, iż całkiem sporo. Koncern Nissan Motor Co., Ltd. ogłosił, iż wspólnie z Wydziałem Nauk Farmaceutycznych Uniwersytetu Tohuku opracował technologię, która pozwala dezaktywować wirusy przy użyciu związków katalitycznie aktywnych w procesie utleniania aerobowego. Potencjalnym zastosowaniem tej technologii może być dezaktywacja wirusów poprzez utlenianie, denaturację i degradację białek oraz innych substancji obecnych na ich powierzchni. Dzięki zawartemu w powietrzu tlenowi, który odgrywa rolę utleniacza, związki katalityczne wywołują ten efekt choćby w ciemności i temperaturze pokojowej, czyli bez napromieniowania światłem, jak to zwykle ma miejsce w przypadku utleniania. Oprócz dezaktywacji wirusów – w tym nowego koronawirusa – technologia pozwala również dezaktywować patogeny, takie jak grzyby i bakterie. Ma to szerokie potencjalne zastosowania w przyszłości, na przykład jako bazowy materiał antybakteryjny i antywirusowy filtrów powietrza w urządzeniach klimatyzacyjnych oraz oczyszczaczach powietrza, jak również w maseczkach i tekstylnych wyrobach medycznych. W skrócie, opracowane rozwiązanie pozwoli w teorii np. na stosowanie katalizatorów rodnikowych dezaktywujących patogeny jako dodatków do włókien polimerowych stosowanych do wykończenia wnętrz czy nadwozi samochodów. Wyobraź sobie, iż wsiadasz do samochodu, który się sam dezynfekuje. Bez lamp UV, ozonu i innych uciążliwych metod. Genialne.
Renault R5 Turbo 3E – elektryczny showcar do driftu
Użycie słowa turbo nie oznacza tu obecności turbosprężarki, bo napęd tego demonstracyjnego pojazdu jest wyłącznie elektryczny, to raczej odwołanie się do legendarnego Renault 5 Turbo i Turbo 2, którym pokazany samochód wizualnie jest zainspirowany. Przeznaczone do jazdy wyczynowej na torze R5 TURBO 3E jest super „drifterem” z napędem elektrycznym przenoszonym na tylne koła. Jest samochodem dwumiejscowym z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Są to dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedno koło. Akumulatory umieszczono w centralnej części pojazdu pod podłogą.
Układ napędowy R5 TURBO 3E, zamontowany na podwoziu o konstrukcji rurowej, obudowany płaską podłogą i chroniony homologowaną przez FIA klatką bezpieczeństwa. Samochód osiąga łączną moc 280 kW (380 KM) i natychmiast dostępny moment obrotowy 700 Nm. Ta „rakieta” nowej generacji jest w stanie pokonać 100 metrów ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 sekundy w trybie Drift) osiągając prędkość maksymalną 200 km/h. Akumulator o pojemności 42 kWh pozwala na nieograniczoną jazdę w ciągu kilku okrążeń driftingu.
Volkswagen pokazał pięć koncepcyjnych wersji zabudów do VW ID. Buzz
Na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze, Volkswagen zaprezentował pięć koncepcyjnych warianty elektrycznego busa VW ID. Buzz, który notabene na tym wydarzeniu został wyróżniony nagrodą International Van of The Year 2023. Jeden to pojazd ratownictwa medycznego opracowany przez firmę Bösenberg, kolejny wariant to ID. Buzz Flex-Cab, czyli coś w rodzaju elektrycznej taksówki zbudowanej jednak na bazie modelu Cargo przez holenderskiego producenta zabudów, firmę Snoeks.
Nie zabrakło ID. Buzz z zabudową typu chłodnia opracowanego przez niemiecką firmę Wükaro, a także elektrycznego busa jako przestronny furgon z zabudową warsztatową, zaprezentowanego jako auto serwisowe marki Miele (zabudowa to wspólny projekt firmy CS/Würth i marki Volkswagen Samochody Dostawcze).
Ostatni wariant to zabudowa skrzyniowa zwiększająca kubaturę ID. Buzz z dobrych 3,9 mł do imponujących 6 mł opracowana przez Veth Automotive. Jaki zatem może być VW ID. Buzz? Jaki chcesz.
Chcesz przejechać się elektrycznym lub hybrydowym Renault? Zapisz się na Renault E-Tech Tour
Renault zorganizowało w kilku polskich miastach otwarte jazdy testowe najnowszym Renault Megane E-Tech elektrycznym jak i hybrydowym. Marka udostępni zainteresowanym modele: elektryczny Megane E-Tech (opisywałem ten model w iMagazine 09/2022) , hybrydowy Megane E-Tech (recenzję znajdziecie w iMagazine 07/2022), a także Renault Arkana E-Tech z napędem hybrydowym (materiał o tym aucie w naszym serwisie). Oprócz tego można wybrać elektryczne Zoe, hybrydowego Captura, hybrydowe Clio czy elektryczne Renault Kangoo. Co trzeba zrobić? Akcja już trwa od 13 września i potrwa do 15 października. Wystarczy zapisać się na jazdy testowe na stronie e-techtour.renault.pl. W najbliższych dnia z aut mogą skorzystać mieszkańcy Szczecina (24-25.09), Poznania (27-28.09), czy Warszawy (30.09 – 01.10). Więcej szczegółów na wspomnianej stronie – szerokości!
Nowy Mercedes-AMG C63 S E Performance
W mijającym tygodniu miała też miejsce światowa premiera nowego Mercedesa-AMG C63 S E Performance, który z jednej strony nie będzie już dostępny z kultową jednostką V8 pod maską, a z drugiej, dzięki zastosowaniu hybrydowych rozwiązań z Formuły 1, będzie jednocześnie najmocniejszą C-klasą od AMG w historii. Pod maską nowej C klasy z Affalterbach znajdziemy co najwyżej 4 cylindry i… aż 1020 Nm momentu obrotowego oraz imponujące 671 koni mechanicznych. Tak, zgadliście: nowy Mercedes-AMG C63 S E Performance to hybryda. Dodajmy, hybryda plug-in.
Silnik spalinowy połączono tu z dziewięciobiegową przekładnią automatyczną, ale na tylnej osi pracuje jeszcze jednostka elektryczna o mocy do 201 KM. Takie parametry pozwalają uzyskać ze startu zatrzymanego 100 km/h w ciągu zaledwie 3,3 sekundy.
Alfa Romeo z promocyjnym leasingiem 105% ze stałą ratą
Włoska marka ogłosiła promocyjny leasing ze stałą ratą, auta są dostępne od ręki. Zarówno stała rata, jak i natychmiastowa dostępność to ewenementy w tych niepewnych czasach. Promocyjny leasing obejmuje wybrane wersje wszystkich modeli Alfy Romeo, m.in. sportowy sedan Giulia oraz SUV-y Tonale i Stelvio. Oferta dotyczy przeszło 200 egzemplarzy Alfa Romeo dostępnych od ręki w 25 salonach zlokalizowanych na terenie kraju. Dzięki temu marka eliminuje kolejny, powszechny dziś problem, jakim jest choćby kilkunastomiesięczny czas oczekiwania na zamówione auto. Każda nowa Alfa Romeo jest objęta 5-letnią gwarancją Maximum Care z limitem wynoszącym aż 200 tysięcy km.
Lancia prezentuje elektryczne… rowery
Zgodzicie się, iż elektromobilność to nie tylko samochody. Marka Lancia, której samochody są oficjalnie nieobecne na rynku pierwotnym w Polsce, zaprezentowała nowe rowery elektryczne opracowane we współpracy z marką Platum. Efektem tej współpracy są cztery modele elektrycznych rowerów: Lancia Ypsilon Brio (składany e-bike z kołami 20″, moc 250 W, bateria 281 Wh, zasięg do 60 km z prędkością 25 km/h), Lancia Ypsilon Incanto i Lancia Estro (w obu silnik 250 W, bateria 374 Wh, zasięg 70 km; w Incanto mamy koszyk na kierownicę, w Estro, sakwę na bagażnik). Ostatni z nowych rowerów włoskiej marki to Lancia Genio, jest to trekkingowy elektryczny rower z szerszymi kołami (27,5″ x 2,1), co pozwala ruszyć również na szutrowe trasy. Lancia Ypsilon Genio wyposażona jest w 7-biegową skrzynię biegów SHIMANO, silnik Bafang o mocy 250W/36V oraz baterię 36V 10,4Ah 374Wh, dzięki której można pokonać dystans do 70 km na jednym ładowaniu. Przedni widelec rowerowy jest amortyzowany dla większego komfortu podczas jazdy na nierównej nawierzchni. Wszystkie modele są już dostępne we Włoszech, Francji, na Węgrzech i w Polsce (w sieci MediaExpert).
Widzieliśmy nowego Lexusa RX
W minionym tygodniu zostaliśmy również zaproszeni przez markę Lexus na prezentację prasową Lexusa RX najnowszej generacji. O tym wydarzeniu, jak i samochodzie już pisałem w naszym serwisie, zainteresowanych odsyłam do materiału.
Dacia Manifesto – bardzo odważny survivalowy koncept
Na koniec projekt, który mi osobiście bardzo się spodobał. Dacia raczej nie kojarzy się z wyrafinowanymi modelami koncepcyjnymi. Modelem Manifesto projektanci tej starają się zaprzeczyć tym skojarzeniom.
Dacia Manifesto to samochód koncepcyjny, któremu nie brakuje mu fantazji, jest solidny i wytrzymały. Auto wygląda jak pojazd na wyprawy, gdzie droga jest tylko zawieszonym w próżni słowem. Koncept ma stanowić laboratorium do testowania nowych pomysłów, a pewne pionierskie rozwiązania, które w nim zastosowano, będą przeniesione do modeli produkcyjnych Dacii.
Nic nie oddziela pasażerów od otoczenia – żadne drzwi, okna czy przednia szyba. W myśl zasady Bring-Your-Own-Device możliwa jest pełna integracja telefona z deską rozdzielczą oraz komputerem pokładowym.
Auto jest całkowicie wodoszczelne. Wnętrze możesz czyścić wężem ogrodowym. Zdejmowane pokrowce mogą pełnić rolę śpiworów, elastyczna konfiguracja relingów dachowych pozwala przewieźć niemal dowolny bagaż. Ładowany z gniazdka akumulator można wyjąć by na biwaku pełnił rolę zapasu energii. Ideą było też stworzenie pojazdu o minimalnym śladzie węglowym. Samochód ma nieprzebijalne opony bez powietrza. I czas życia pokrywa się cyklem życia całego pojazdu.