
Bezcenne zaufanie – napęd 4x4 zwiększa przyczepność i stabilność prowadzenia, a przy tym podnosi osiągi. Skoda oferuje szeroką gamę aut z wydajnym, bezobsługowym napędem 4x4.
Polski klimat cechuje się dużą zmiennością – temperatury wiosną wahają się od lekkich mrozów do ponad 20°C, podobnie jest jesienią. Do tego dochodzą deszczowe zimy. W takich warunkach wzrasta ryzyko utraty trakcji podczas codziennych sytuacji drogowych. Owszem, pomagają dobre opony, ale niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo ma napęd 4x4.
Skoda oferuje czteronapędowe samochody w niemal wszystkich segmentach, w których jest obecna – są wśród nich nie tylko SUV-y, ale także Superb i Octavia. Ta „demokratyzacja” odpowiada roli, jaką ma dziś napęd 4x4. Od dawna nie kojarzy się on już z autami terenowymi oraz jazdą w błocie i śniegu. To istotny element specyfikacji mocniejszych aut, który pozwala lepiej wykorzystać ich osiągi, a przy tym znacząco zwiększa aktywne bezpieczeństwo.
Więcej pewności
Celem napędu 4x4 na wszystkie koła jest zapewnienie optymalnej przyczepności w każdych okolicznościach – także na suchej nawierzchni. Stabilna trakcja poprawia prowadzenie i dynamikę samochodu, a przede wszystkim zapewnia znacznie większy „bufor” bezpieczeństwa podróżującym i innym użytkownikom drogi. W aucie z napędem 4x4 obszar graniczny jest znacząco przesunięty, co pozwala często wyeliminować niebezpieczne lub stresujące sytuacje, od pokonywania zakrętu po pokonywanie śliskiego podjazdu. W zasadzie napęd 4x4 ma tylko jedną wadę: należy pamiętać, iż nie jest 100-proc. gwarancją bezpieczeństwa – nie może rzucić wyzwania prawom fizyki, dlatego kierowcy powinni zachować czujność i pokorę wobec możliwości swoich oraz auta.
Wydajność i skuteczność
Układy 4x4 w modelach Skody działają automatycznie, choć napęd obu osi można aktywować manualnie, wybierając odpowiedni tryb jazdy.


Od strony technicznej bazują one na najnowszych rozwiązaniach. Auta spalinowe korzystają z dołączanego napędu tylnej osi dzięki sprzęgła wielotarczowego; jego aktualna, szósta generacja jest o 0,8 kg lżejsza od poprzedniej. Zależnie od sytuacji układ pracuje w trybie przednio- lub czteronapędowym. W ciągu milisekund reaguje na zmianę warunków, a w podbramkowej sytuacji na tylną oś może trafić praktycznie cała siła napędowa, z czego większość choćby na jedno koło. Precyzyjna elektronika i zaawansowane komponenty decydują o wysokiej wydajności, np. Kodiaq 2.0 TDI z 4x4 (193 KM) zużywa jedynie o 0,7 l/100 km więcej (WLTP) niż 150-konnym wariant 2.0 TDI z przednim napędem.
W modelach elektrycznych napęd działa podobnie, ale zamiast wału napędowego polega na dwóch silnikach (więcej w ramce poniżej).
Dodatkowym atutem modeli 4x4 jest większy uciąg – a wyższa cena ich zakupu w przyszłości poskutkuje wyższą ceną odsprzedaży oraz atrakcyjnością na rynku wtórnym.
Skoda Octavia

Octavia z napędem 4x4 występuje z silnikiem 2.0 TSI (204 KM). Można go łączyć z nadwoziami liftback lub kombi.
Skoda Kodiaq

Kodiaq wersji 4x4 jest oferowany z jednostkami 2.0 TSI (204 KM), 2.0 TDI (193 KM) oraz w topowej odmianie RS – 2.0 TSI (265 KM).
Skoda Karoq

Kompaktowy SUV, podobnie jak większy Kodiaq, oferuje napęd 4x4 zarówno dla odmiany benzynowej (2.0 TSI 190 KM), jak i wysokoprężnej (2.0 TDI 150 KM). W przypadku obu silników jest on standardem.
Skoda Enyaq



Świeżo odnowiony Enyaq poza wersjami z napędem na jedną oś występuje w mocnym wariancie 4x4 – 85x (285 KM), do którego niedługo dołączy topowy RS, także 4x4. Do wyboru jest odmiana SUV lub sportowo stylizowane Coupe.
Skoda Superb

W przypadku Superba napęd 4x4 zarezerwowano dla najmocniejszych wydań benzynowego (2.0 TSI 265 KM) oraz wysokoprężnego (2.0 TDI 193 KM). Oba można zamówić z nadwoziem liftback lub kombi.
Napęd 4x4 w Skodzie: technika
W spalinowych modelach Skody układ 4x4 bazuje na automatycznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym piątej lub szóstej generacji, które w odpowiednich warunkach błyskawicznie dołącza napęd tylnej osi. Sprzęgła te charakteryzują się niskim tarciem i wysoką wydajnością, co ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa. Dołączenie napędu następuje w oparciu o analizę licznych stale monitorowanych czynników, takich jak prędkość kół, aktualny kąt skrętu, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne samochodu, położenie pedału przyspieszenia, prędkość obrotowa silnika i moment obrotowy. Na podstawie tych danych system może wykryć zbliżający się poślizg osi napędzanej i natychmiast w niezbędnym zakresie dołączyć tylną oś. Zaletą systemu jest nie tylko superszybka reakcja, ale także możliwość wektorowania momentu obrotowego oraz wysoka efektywność – w praktyce napęd 4×4 działa, gdy jest potrzebny.

Układ napędu na wszystkie koła w rodzinie samochodów elektrycznych Skody co do zasady działa bardzo podobnie, ale nie ma tu żadnego połączenia mechanicznego – wszystko jest sterowane przez elektronikę. System decyduje o załączaniu napędu na podstawie tych samych danych, co w samochodach z jednostką spalinową. Bazuje na dwóch silnikach, po jednym dla każdej osi, a stale napędzane są koła tylne. Napęd przednich kół nie jest angażowany, kiedy elektronika uzna, iż nie jest potrzebny, dzięki czemu nie generuje strat energii.
Ceny modeli 4x4 Skody
- Octavia 2.0 TSI 204 KM 4x4: od 158 900 zł
- Superb 2.0 TDI 193 KM 4x4: od 183 900 zł
Superb 2.0 TSI 265 KM 4x4: od 205 850 zł - Karoq 2.0 TSI 190 KM 4x4: od 171 200 zł
Karoq 2.0 TDI 150 KM 4x4: od 161 400 zł - Kodiaq 2.0 TSI 204 KM 4x4: od 196 350 zł
Kodiaq 2.0 TDI 193 KM 4x4: od 203 500 zł
Kodiaq RS 2.0 TSI 265 KM 4x4: od 243 600 zł - Enyaq 85x 285 KM: od 222 100 zł